Strega kopen?

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Strega kopen?

Berichtdoor @3aan » do 10 nov 2016, 21:44

Wordt tijd om je wat meer te gaan verdiepen in de machine. Zie de volgende filmpjes:
Slaapverwekkend, dit is nog erger dan Seattle Schreeuw wijven.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Strega kopen?

Berichtdoor bobbee » do 10 nov 2016, 22:32

Wordt tijd om je wat meer te gaan verdiepen in de machine. Zie de volgende filmpjes:
Slaapverwekkend, dit is nog erger dan Seattle Schreeuw wijven.
Is ook niet voor jou... ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Strega kopen?

Berichtdoor fransg » do 10 nov 2016, 22:37

Ik heb heel lang geleden die video's bekeken, het is wel een beetje een droogkomisch figuur, al lijkt hij zich daar niet van bewust.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Babybird
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 20:06

Re: Strega kopen?

Berichtdoor Babybird » do 10 nov 2016, 22:57

Had er al eens een filmpje van gezien. Ik kreeg de indruk voordat ik de zuiger had ingevet de pomp afsloeg als de kamer was gevuld met water en de hevel nog omlaag was. Dan kon je er voor kiezen de hevel nog even omlaag te laten. Nu blijft de pomp lopen.
*BeZeRrA STreGa (PsM), *MaCAp MXd EXtReME (TitANiuM)....

Babybird
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 20:06

Re: Strega kopen?

Berichtdoor Babybird » ma 14 nov 2016, 12:18

Had er al eens een filmpje van gezien. Ik kreeg de indruk voordat ik de zuiger had ingevet de pomp afsloeg als de kamer was gevuld met water en de hevel nog omlaag was. Dan kon je er voor kiezen de hevel nog even omlaag te laten. Nu blijft de pomp lopen.
Mijn excuses had het helemaal verkeerd, het verhaal is niet logisch en zal daarvoor in therapie gaan:-)
*BeZeRrA STreGa (PsM), *MaCAp MXd EXtReME (TitANiuM)....

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Strega kopen?

Berichtdoor bobbee » ma 14 nov 2016, 12:55

Ik weet nog wel een goede therapeut voor je. Fijne ervaring mee...

Is alles nu in orde met de strega en de koffie goed?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Babybird
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 20:06

Re: Strega kopen?

Berichtdoor Babybird » wo 16 nov 2016, 12:18

De Strega bevalt heel goed. Hij is snel op temperatuur. De koffie is lekker alhoewel ik geen grote fijnproever ben. Ik houd meer van de zwaardere italiaanse (Kimbo, Barbera, Izzo enz.) melanges. Aromatico heeft altijd veel keus.
Ik dacht dat hij veel onderhoud nodig had maar dat is niet zo. Heb nog wel dat de pomp soort van stopt als ik soms koffie maak maar hoort denk ik zo. Zal misschien ook wel samen vallen met fijne maling. Dat de groep dan gevuld is. Kennen jullie dat?
*BeZeRrA STreGa (PsM), *MaCAp MXd EXtReME (TitANiuM)....

winkje
Berichten: 102
Lid geworden op: di 17 aug 2010, 22:42
Locatie: Houten

Re: Strega kopen?

Berichtdoor winkje » wo 16 nov 2016, 12:32

Hi,

Mooi! Mij bevalt 'ie ook nog elke dag :)

Geloof me, de pomp stopt niet zolang de hevel naar beneden is. Het geluid verandert wel naar mate de groep zich vult; aan het eind is het een stuk stiller dan aan het begin - ik vermoed dat je dat als een 'gestopte pomp' ervaart.

Ik gebruik zelf de verandering van geluid om (enigzins) te bepalen wanneer ik de hevel wil 'laten gaan'; ik kies er bewust voor om niet te wachten tot een eerste druppel koffie verschijnt. In de eerder geposte filmpjes van Jim Schulman wordt toegelicht waarom je dit zou kunnen willen...

Als je heel erg fijn maalt zul je waarschijnlijk ook water in de lekbak zien komen als de hevel naar beneden is: heel kort door de bocht: de pomp blijft 'doorduwen' en de opv 'gaat in bescherm mode' en 'leidt' het teveel aan water (op basis van druk) om van groep naar lekbak. In mijn wereld overigens niet iets wat je moet willen - ik pas in deze situatie mijn maling aan.

Onderhoud: naast dagelijks / wekelijks schoonmaken en per 3 tot 6 maanden smeren van de groep vermoed ik dat er weinig ander onderhoud te doen is... ik heb het althans nog niet gevonden. Ontkalken van de machine overweeg ik pas als ik daar een directe aanleiding toe zie, niet preventief; preventie hooguit via het juiste water.

Veel plezier met je Strega!

Groet, Vincent

mike
Berichten: 19
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 22:46

Re: Strega kopen?

Berichtdoor mike » wo 01 mar 2017, 22:03

Hallo Allemaal,

Ik ben mij sinds kort aan het orienteren op de aanschaf van een (2de hands) strega. Ik heb hiervoor 8 jaar een izzo vivi gehad maar ben na het lezen van de verschillende berichten op het forum nieuwsgierig naar de smaak van een levermachine. Vanwege een relatief beperkt budget kom ik daarom uit op een strega. Ik ben nu in de gelegenheid om er een over te nemen. Op foto's ziet ze er goed uit, enig zorgepuntje wat mij betreft is dat de eigenaar heeft aangegeven het apparaat maar 1 jaar van de 4 gebruikt te hebben. Het apparaat heeft de laatste drie jaar in een doos op zolder gestaan. Kan dit kwaad. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet ik in een dergelijke situatie op letten bij de aankoop?

Erik82
Berichten: 2893
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Strega kopen?

Berichtdoor Erik82 » do 02 mar 2017, 07:46

Vraag of hij de boiler leeg heeft laten lopen en verder de rest van de machine. En dan niet alleen leeg laten lopen via de heetwaterkraan maar de hele boiler afgetapt. Als het antwoord nee is zul je hem hoogstwaarschijnlijk helemaal uit elkaar moeten halen. Grote kans ook dat de rubbers allemaal vervangen moeten worden. Lang stilstaan is niet heel goed voor een espressomachine zonder de nodige TLC.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron