Nieuwe Londinium op de markt

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe Londinium op de markt

Berichtdoor cremalover » zo 05 feb 2017, 16:08

Dat zeg ik toch helemaal niet, jij wil gewoon graag je kont tegen het krib gooien en dat is prima.
Zo kan ik ook stellen: Gebruikt een monteur de boordcomputer om de CO te meten of een externe labdasonde?

Ik stel jaarlijks een honderdtal espresso machines af en dat doe ik liever steeds met 1 hetzelfde gekalibreerd instrument dan telkens met een ander waar ik niet van weet of de werking 100% correct is.

Daarnaast, de presso van de LR (om een beetje OT te blijven) is van de fabriek afgeregeld dus je hoeft er niet aan te komen. Anders werk je gewoon met hele slagen voor 0.1 bar en hou je bij wat je doet.
Dat is logisch maar iets anders dan wat je eerst zei.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe Londinium op de markt

Berichtdoor cremalover » zo 05 feb 2017, 16:53

Ja de pomp schakelt uit want je hebt maar 1 bypass, die van de pomp zelf en geen OPV. Enkel een expantieventiel maar dat is een ander verhaal.
Eigenlijk functioneert de pomp ook niet als een "opvoer pomp" zoals bij de strega, die er is om de groep te vullen. Nee bij de LR staat het hele thermosyphon onder druk door de pomp, en als deze druk wegvalt vult de pomp die snel weer aan. Zodoende lijkt het veel meer op het simuleren van echte leidingdruk.

Ik heb vrijdagavond de LR even kort geprobeerd en van binnen bekeken. Ik ben erg onder de indruk van de mate van afwerking en hoe vernuftig het allemaal in elkaar zit.
Lekker compakt en nauwelijks natte vinger werk, allemaal vaste waardes en je hoeft niet meer te spelen en te flushen. Filterdrager laden, hendel overtrekken, wachten op PI en genieten terwijl de espresso in stilte als warme honing in het kopje vloeit. En dat is ook eigenlijk precies wat je van deze machine moet willen, mooie klassieke hevelshots met veel body, zonder gedoe van vaste water aansluitingen, flushroutines en andere ongein.
En dat allemaal voor een acceptabele (prosumer) prijsklasse.
Het is natuurlijk geen klassiek hevelshot.Is een hendelmachine met pomp preinfusie. ;)

cosss
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 06 apr 2016, 17:09

Re: Nieuwe Londinium op de markt

Berichtdoor cosss » zo 05 feb 2017, 17:57

Wat voor waterfilter kan je aan de Londinium hangen? Als ik hem vanaf de watertank gebruik kan ik dan deze filters gewoon gebruiken (ik heb er hier nog 10 van liggen)?

Afbeelding
Londinium R, Eureka Olympus 75mm TiN Mythos burrs, OE Pharos & Clever Dripper

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuwe Londinium op de markt

Berichtdoor Pti » zo 05 feb 2017, 20:05

Ja de pomp schakelt uit want je hebt maar 1 bypass, die van de pomp zelf en geen OPV. Enkel een expantieventiel maar dat is een ander verhaal.
Eigenlijk functioneert de pomp ook niet als een "opvoer pomp" zoals bij de strega, die er is om de groep te vullen. Nee bij de LR staat het hele thermosyphon onder druk door de pomp, en als deze druk wegvalt vult de pomp die snel weer aan. Zodoende lijkt het veel meer op het simuleren van echte leidingdruk.

Ik heb vrijdagavond de LR even kort geprobeerd en van binnen bekeken. Ik ben erg onder de indruk van de mate van afwerking en hoe vernuftig het allemaal in elkaar zit.
Lekker compakt en nauwelijks natte vinger werk, allemaal vaste waardes en je hoeft niet meer te spelen en te flushen. Filterdrager laden, hendel overtrekken, wachten op PI en genieten terwijl de espresso in stilte als warme honing in het kopje vloeit. En dat is ook eigenlijk precies wat je van deze machine moet willen, mooie klassieke hevelshots met veel body, zonder gedoe van vaste water aansluitingen, flushroutines en andere ongein.
En dat allemaal voor een acceptabele (prosumer) prijsklasse.
Het is natuurlijk geen klassiek hevelshot.Is een hendelmachine met pomp preinfusie. ;)
Shotje van de LR VS L1(P) knappe jongen die blind het verschil proeft. ;)

Zo smaak gevoelig zijn wij toch helemaal niet :mrgreen:

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Londinium op de markt

Berichtdoor fransg » zo 05 feb 2017, 20:31

Wat voor waterfilter kan je aan de Londinium hangen?
Ik heb een pakje met een Bestcup M filter erbij gekregen (niet gebruikt want ik heb al een waterfilter op de waterleiding)

Maar je zou er ook de harskorrel-zakjes in kunnen doen die http://www.kafko.nl/onthardings-zak.html" onclick="window.open(this.href);return false; verkoopt.

Verder vooral zelf je waterwaarden weten / meten en het effect van de maatregelen ook bijhouden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Bertjepower
Berichten: 141
Lid geworden op: di 12 feb 2013, 22:05

Re: Nieuwe Londinium op de markt

Berichtdoor Bertjepower » zo 05 feb 2017, 20:39

Vandaag even bij Frans geweest voor het proeven van de LR. Wat een mooie machine. Shots hadden zeker voor de wat lichter/fruitiger gebrande bonen een mooier smaak en meer body dan ik tot op heden zelf op mijn Strega kan maken.

Daarnaast echt wel een chiquere machine en veel beter/mooier afgewerkt en de groep is ook veel steviger en zwaarder.

De rotatiepomp geeft veel minder geluid dan de trilpomp in mijn Strega.

Ik vond het wat ik nu heb beproeft en gezien wel ECHT een upgrade.

Dit alles is een zeer compact apparaat.

Al met al een zeer geslaagde ochtend in een walhalla voor de koffieliefhebber. Met een gastheer van minstens hetzelfde kaliber.

Dank Frans voor dit inkijkje en de heerlijke koffie!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Londinium op de markt

Berichtdoor fransg » zo 05 feb 2017, 20:52

Vandaag even bij Frans geweest voor het proeven van de LR. Wat een mooie machine. Shots hadden zeker voor de wat lichter/fruitiger gebrande bonen een mooier smaak en meer body dan ik tot op heden zelf op mijn Strega kan maken.

Daarnaast echt wel een chiquere machine en veel beter/mooier afgewerkt en de groep is ook veel steviger en zwaarder.

De rotatiepomp geeft veel minder geluid dan de trilpomp in mijn Strega.

Ik vond het wat ik nu heb beproeft en gezien wel ECHT een upgrade.

Dit alles is een zeer compact apparaat.

Al met al een zeer geslaagde ochtend in een walhalla voor de koffieliefhebber. Met een gastheer van minstens hetzelfde kaliber.

Dank Frans voor dit inkijkje en de heerlijke koffie!
Dankje! Het was ook gezellig, en leuk om diverse ervaringen o.a. op koffiegebied uit te wisselen.

PS ook op mijn blog geciteerd! Zometeen op de HB
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe Londinium op de markt

Berichtdoor cremalover » zo 05 feb 2017, 21:51

Ja de pomp schakelt uit want je hebt maar 1 bypass, die van de pomp zelf en geen OPV. Enkel een expantieventiel maar dat is een ander verhaal.
Eigenlijk functioneert de pomp ook niet als een "opvoer pomp" zoals bij de strega, die er is om de groep te vullen. Nee bij de LR staat het hele thermosyphon onder druk door de pomp, en als deze druk wegvalt vult de pomp die snel weer aan. Zodoende lijkt het veel meer op het simuleren van echte leidingdruk.

Ik heb vrijdagavond de LR even kort geprobeerd en van binnen bekeken. Ik ben erg onder de indruk van de mate van afwerking en hoe vernuftig het allemaal in elkaar zit.
Lekker compakt en nauwelijks natte vinger werk, allemaal vaste waardes en je hoeft niet meer te spelen en te flushen. Filterdrager laden, hendel overtrekken, wachten op PI en genieten terwijl de espresso in stilte als warme honing in het kopje vloeit. En dat is ook eigenlijk precies wat je van deze machine moet willen, mooie klassieke hevelshots met veel body, zonder gedoe van vaste water aansluitingen, flushroutines en andere ongein.
En dat allemaal voor een acceptabele (prosumer) prijsklasse.
Het is natuurlijk geen klassiek hevelshot.Is een hendelmachine met pomp preinfusie. ;)
Shotje van de LR VS L1(P) knappe jongen die blind het verschil proeft. ;)

Zo smaak gevoelig zijn wij toch helemaal niet :mrgreen:[/quot

Ik iig niet.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe Londinium op de markt

Berichtdoor cremalover » ma 06 feb 2017, 07:34

Het ding waarin de LR zich onderscheidt is de regelbare druk voor de pre infusie.
Was misschien leuk om.te zien met de doorzichtige portafilter hoe een pre infusie van zeg 1.2 bar zich verhoudt tot een pre infusie van drie bar.

cosss
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 06 apr 2016, 17:09

Re: Nieuwe Londinium op de markt

Berichtdoor cosss » ma 06 feb 2017, 07:52

Bedankt Frans voor je prachtige foto en video rapportage. Zojuist bij Reiss een LR besteld! Hopelijk past deze in de batch van eind feb.
Londinium R, Eureka Olympus 75mm TiN Mythos burrs, OE Pharos & Clever Dripper


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron