Mijn Europiccola in actie!

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor dirk020 » di 03 jan 2017, 17:52

https://www.facebook.com/theo.vankampen ... 306&type=3" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik dacht, ik ga ook 's een online handleidinkje maken voor de leverlovers :D
"Verhuizen kost beddestro!"

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor fransg » di 03 jan 2017, 17:56

Leuk!
Over bonen bestaan veel misverstanden, zo schijn je alleen ècht goed koffie te kunnen zetten met bonen maximaal tot drie weken na het branden, zo ben je veroordeeld tot het kopen van bonen in dat hippe winkeltje dat zelf bonen brandt in hun sousterrain. Ik heb ontdekt dat dat baarlijke nonsense is en dat je werkelijk uitstekende koffie kan maken met bonen die je bij de eerste de beste Italiaanse levensmiddelenzaak kan kopen. Die zijn soms een jaar oud!
Naast de zak bonen staat een borrelglaasje met bonen, precies ongeveer 14gram. Dat is de voorgeschreven hoeveelheid om twee kopjes espresso van te kunnen maken
Schermafbeelding 2017-01-03 om 17.56.06.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor fransg » di 03 jan 2017, 17:58

Vreemd genoeg zijn deze bonen enorm statisch geladen, met het stoompijpje van de Europiccola maken we ze een beetje nat in de molen voor we gaan malen
Schermafbeelding 2017-01-03 om 17.57.30.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor dirk020 » wo 04 jan 2017, 16:21

Vreemd genoeg zijn deze bonen enorm statisch geladen, met het stoompijpje van de Europiccola maken we ze een beetje nat in de molen voor we gaan malen
Dat blijkt super te werken! Als ik ze niet nat maak blijft er heel veel maalsel achter in de molen en dat wat in het opvangbakje komt zit vast aan de zijkant van 't bakkie, een hele toer om dat er dan uit te krijgen
"Verhuizen kost beddestro!"

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor bvds » wo 04 jan 2017, 19:22

Alleen zijn 1 of 2 druppels zat!
Of een keer sprayen met een lege neusspray waar je water in doet.
Je hoeft de koffie niet te laten zwemmen ;)

En oude koffie? Tsja veel van die Italiaanse kilozakken staan stijf van de robusta. Dus als voldoende crema een graadmeter is voor goede espresso zit je goed. Ook als ze een jaar oud zijn. Maar of het lekker is? Vaak erg eendimensionaal. Weinig complexiteit. En als je pech hebt verbrand en bitter op de koop toe. Dus lekker aftoppen met schepje suiker, want dat doen ze in Italie toch ook :?

Er zijn best aardige Italiaanse koffies overigens. Een Diemme (zonder robusta) of een Bristot Tiziamo (5% robusta) of een Caffe Piansa 10+1 (10% robusta) zijn zeker de moeite waard. Af en toe. Ook geen koopjes. Zitten ook op 25 euro de kilo. Maar goed bonenbeeld en rustig gebrand. En dan weer snel terug maar echte specialty koffie. Want het gaat wel snel vervelen die Italianen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor dirk020 » wo 04 jan 2017, 22:14

Alleen zijn 1 of 2 druppels zat!
Weet ik! 't Ziet er op de foto dramatisch uit maar dat is omdat de glazen wand van de maler beslagen is maar er ligt echt geen plas water in het opvangbakkie hoor
En oude koffie? Tsja veel van die Italiaanse kilozakken staan stijf van de robusta. Dus als voldoende crema een graadmeter is voor goede espresso zit je goed. Ook als ze een jaar oud zijn. Maar of het lekker is? Vaak erg eendimensionaal. Weinig complexiteit. En als je pech hebt verbrand en bitter op de koop toe. Dus lekker aftoppen met schepje suiker, want dat doen ze in Italie toch ook :?
Voor deze pik geen suiker en geen melk. Zoals ik van de broer van Patrizia in Salerno geleerd heb drinken alleen I buongustai koffie zonder suiker.
De koffiebonen die ik koop genereren een koffie die goed smaakt, zeker niet verbrand en bitter. Kan ook liggen aan de La Pavoni hoewel deze bonen ook goed presteren in de Quickmill op 't werk en in een caffe moka op vakantie. Probeer ze ook 's!
"Verhuizen kost beddestro!"

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor cremalover » do 05 jan 2017, 08:25

Ik geef Bvds in deze gelijk.
Ben nog een zak Kimbo aan het wegwerken.
In eerste instantie was ik redelijk enthousiast maar het profiel van die koffie is zo vlak als het friese platteland.Zelfs in een cappu word ik er niet meer echt blij van.

Maar het shot kleurt wel mooi bruin.Dat dan weer wel. :roll:

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor bobbee » do 05 jan 2017, 09:57

Ja, dat stukje dat je bij de eerste de beste Italiaanse levensmiddelen zaak goede koffie kunt scoren klopt niet. Daarmee zet je mensen op het verkeerde been.

En dat bevochtigen, doe dat nou in dat shotglaasje voordat je ze in de maler deponeert.

Uiteraard wel tof dat je hier de moeite voor neemt!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor Erik82 » do 05 jan 2017, 10:38

Als je er teveel water op doet heeft dat nadelig gevolgen voor je schijven en voor het maalsel. De bonen pakken dan niet goed en de schijven kunnen gaan roesten. Het is beter om iets te kopen waarmee je wel nauwkeurig water toe kunt voegen want dat is met de stoompijp niet het geval. Goedkoopste optie vond ik altijd een flesje goedkope neusspray in een druppelflesje. Die leeggooien, goed omspoelen en vullen met water. Twee druppels water op 16gr bonen is meer dan genoeg. Bij erg donker gebrande bonen of oude bonen kan 3 druppels nog wel eens nodig zijn.

Italiaanse oude meuk. Ja dat werkt best redelijk door de grote hoeveelheid robusta maar lekker is anders tenzij je van vlakke koffie houdt. Ik zou echter zeker niet zo ver gaan om te zeggen dat ze goed zijn. Er zijn ook goede Italiaanse merken en zelfs als ze ouder zijn geven ze de eerste 4 uur nadat je de zak hebt open gemaakt nog best aardige smaak maar daarna gaat het heel hard achteruit en na een dag is er weinig meer van over. Sommige houden zich beter maar daar betaal je dan ook bijna net zoveel voor als vers gebrande koffie.

Er is een verschil tussen wat goed is en wat jij acceptabel vindt. De bonen die je nu gebruikt zijn niet goed maar voor jou acceptabel. Goed wordt gemeten aan de hand van meetbare kwaliteitskenmerken waar deze bonen niet aan zullen voldoen. Dat is iets heel anders dan dat jij het lekker vindt. Zo kun je ook goede bonen smerig vinden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor dirk020 » do 05 jan 2017, 17:12

Ja, dat stukje dat je bij de eerste de beste Italiaanse levensmiddelen zaak goede koffie kunt scoren klopt niet. Daarmee zet je mensen op het verkeerde been.
Misschien zetten júllie wel mensen op 't verkeerde been door telkens maar te stellen dat je alleen goede koffie kan zetten van bonen tot max. 3 weken na 't branden. De ervaring die ik heb met dàt soort bonen is dat je daar óók heel lekkere koffie mee zetten kan, sterker nog, wellicht zelfs betere maar dat wil niet zeggen dat ik voor mij en mijn tafelgenoten geen lekkere koffie kan zetten met de bonen die ik in 't Italiaanse specialiteitenwinkeltje haal.
Door te stellen dat je alleen maar goeie koffie kan zetten van versgebrande bonen werpt bovendien een extra drempel op voor de aspirant thuisbarista die niet of slechts via omwegen aan dat soort bonen kan komen; we wonen niet allemaal in 020 of een andere hippe stad waar 't vergeven is van de kleine branderijtjes. Nou weet ik wel dat je in Ramrukkerwoude vergeefs zal zoeken naar een Italiaans specialiteitenwinkeltje maar zelfs daar kan je makkelijk aan bijvoorbeeld Illy bonen komen.
Uiteraard wel tof dat je hier de moeite voor neemt!
Is ook leuk om te doen en een plaatje zegt soms meer dan een heel verhaal :)
"Verhuizen kost beddestro!"


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron