Mijn Europiccola in actie!

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor dirk020 » di 10 jan 2017, 21:09

Dat was wel als grap bedoeld, maar dat snap je blijkbaar ook al niet
Ik snap de grap niet. Dit is toch geen forum van clown.nl?

Dat woordje 'ook' is wel intigrerend...
"Verhuizen kost beddestro!"

casawinters
Berichten: 26
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 09:50

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor casawinters » di 10 jan 2017, 22:36

Nou, daar begint het wel op te lijken. Zit je de boel met opzet te stangen of ben je serieus? Ik kan het in ieder geval niet serieus meer nemen. Net als velen hier heb ik een lange ervaring met verscheidene machines en bonen.

Over smaak valt niet te twisten, maar uit supermarktbonen haal ik geen knappe espresso. Nooit gelukt en gaat niet lukken. Dat mag je pareren met dat ik daarvoor de skills blijkbaar niet heb. Maar ik denk eerder dat het te maken heeft met een ander beeld bij een knappe espresso. Ieder zijn ding.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor Erik82 » wo 11 jan 2017, 08:18

Weet je wel wat Frans en Cremalover en ik hebben staan?
Frans en jij wel, dat staat onder jullie berichten maar waar Cremalover het mee doet, geen idee. Ik heb ergens gelezen dat hij een lans brak voor E61 machines dus ga ik ervanuit dat hij zo'n ding heeft staan

Maar èigenlijk zou dat er niet zo toe mogen doen. Want in 't volgende lijstje staat de apparatuur echt niet bovenaan qua importantie:

"Miscela", de blend van de koffie
"Macinazione" de juiste maling
"Macchina" de espresso machine en tenslotte als belangrijkste factor
"Mano", de hand de barista

Dus zou je ook met een E61 met confectie bonen knappe koffie moeten kunnen zetten, daar kan ik echter bij gebrek aan ervaring met dat soort machines geen uitspraak over doen
Mooi om te lezen dat je wel aangeeft dat bonen het belangrijkste zijn en vervolgens daar juist blijkbaar de minste waarde aan hecht door supermarktbonen te nemen. Niet echt geloofwaardig.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor dirk020 » wo 11 jan 2017, 09:29


Mooi om te lezen dat je wel aangeeft dat bonen het belangrijkste zijn en vervolgens daar juist blijkbaar de minste waarde aan hecht door supermarktbonen te nemen. Niet echt geloofwaardig.
Bonen zijn ook onwijs belangrijk alleen stel ik hier dat je met confectiebonen óók een genietbare espresso kan maken in een hevelmachine.
Morgen ga ik weer 's langs bij de brander waar ik voor de zomer Brazil Yellow Bourbon kocht. Stay in tune!
"Verhuizen kost beddestro!"

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor fransg » wo 11 jan 2017, 16:43

Er zullen ook mensen zijn die bij hoog en laag beweren dat je op deze wijze een voortreffelijke koffie kunt bereiden:

http://www.dumpert.nl/mediabase/7000459 ... etten.html
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor dirk020 » wo 11 jan 2017, 22:12

Er zullen ook mensen zijn die bij hoog en laag beweren dat je op deze wijze een voortreffelijke koffie kunt bereiden:

http://www.dumpert.nl/mediabase/7000459 ... etten.html


De beste man werd gestoord tijdens creëren van zijn meesterwerk. Ik wacht op deel II van deze movie
"Verhuizen kost beddestro!"

Caroline
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 15:02

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor Caroline » ma 16 jan 2017, 22:05

Beste mensen,
Er is veel info voor handen over het gebruik van de koelrib. Helaas alleen in combinatie met de Professinonal.
Graag zou ik eens willen weten of er ook Europicola- gebruikers zijn die de koelrib gebruiken? En wat zijn dan jullie ervaringen wat het temperatuur verloop betreft?

Ik zelf vind het een heel gedoe om alles correct te meten terwijl ik de koffie zet.

Groeten Caroline

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor bvds » di 17 jan 2017, 07:28

De koelrib kan natuurlijk net zo goed op de europic. Is dezelfde groep en overhit net zo makkelijk. Check wel even of je een pre- of postmillenium versie hebt dus met 49 of 51 mm basket en tamper.

Je kunt ook een teflon pakking op maat maken van de juiste dikte.

Verder even zoeken naar de instelling van de pressostaat die je bevalt.

En ik zou een temperatuursticker op je groep plakken.

Overigens kun je de pavoni groep ook snel terugkoelen met een extra filterdrager die je eerst goed koud afspoelt.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Caroline
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 15:02

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor Caroline » di 17 jan 2017, 13:09

Ik heb de koelrib al n poosje. Alleen vooral in de keukenla.
Heb een thermometer aan de zetgroep vastgezet en ga nu maar eens zelf wat ervaring opdoen hoe de temperatuur zich verhoudt tot de verschillende zettijden.

De pressostaat, mmm maar eens uitzoeken waar die zit en wat ik daarmee kan.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Mijn Europiccola in actie!

Berichtdoor bobbee » di 17 jan 2017, 13:36

Waarom zit de koelrib er niet op? Die leg je toch niet zomaar in de la? Waarom heb je hem gekocht?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron