Strietman met piston pressuur kit

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor bvds » di 27 jun 2017, 21:44

Welke nadelen zie je afgezien van de kosten?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor bobbee » di 27 jun 2017, 22:14

Prachtig!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor R&B » di 27 jun 2017, 22:53

Ben op dit moment nog niet overtuigd van het nut ten opzichte van de hoge kosten en de nadelen.
Noem eens een nadeel, behalve de kosten (die had je immers al genoemd)?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor Erik82 » wo 28 jun 2017, 08:39

Komen ze dan:
1. Doet het design geen goed in mijn ogen
2. Je kunt de stofkap niet meer gebruiken
3. Ik zit altijd door mijn knieën om de uitloop te bekijken en dan zal de manometer waarschijnlijk lastig af te lezen zijn. Liever dat ik de druk corrigeer op de uitloop als er iets een beetje verkeerd dreigt te gaan dan dat ik naar een meter aan het staren ben en het probleem niet oplos omdat ik het niet zie. Als je bijvoorbeeld een cycloon in de uitloop hebt is die vaak makkelijk te corrigeren door even iets druk terug te nemen.
4. Ik ben benieuwd wat al die extra massa in de open ketel doet met de temperatuursstabiliteit

Dan de vraag aan jullie aangezien het blijkbaar not done is om te zeggen dat er nadelen zijn ;) . Wat is nou echt het voordeel :mrgreen: . Je ziet druk maar wordt de smaak er ook echt beter van? Zolang dat nog niet bewezen is zie ik het nut er nog niet van in behalve dan dat het een erg leuk speeltje is. Op gevoel heb ik ook veel drukprofielen in mijn muscle memory en die kan ik heel goed vertalen naar verschillen in smaak zonder dat daar een hard aantal bar aan hangt.

Is en blijft een leuk speeltje maar dit is op dit moment mijn mening. Ik ben nog niet geheel overtuigt van het nut en voor die prijs ga ik het risico op dit moment zeker niet nemen. Eerst maar eens zien dat ik er echt iets aan ga hebben en dat het meer voordelen heeft dan de nadelen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor cremalover » wo 28 jun 2017, 08:58

Dat met dat spiergeheugen kan ik waarderen.
Weer een klein pleidooi voor natte vinger werk. :mrgreen:
Maar ik kan me voorstellen dat een drukmeter voor de factor herhaalbaarheid toch beter werkt.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor fransg » wo 28 jun 2017, 09:12

Op de La Pavoni helpt die drukmeter me om erop te letten dat ik de druk heel geleidelijk laat aflopen. Alleen op gevoel werkend blijkt de naald toch meer te bewegen/wiebelen dan je (ik) zou denken. Ik merk ook dat de smaak beter is als ik in het begin even de wat hogere druk heb 'aangetikt' en die druk is zo ook meetbaar maken.

Alleen heb ik dat allemaal nog niet met blinde smaaktesten gecontroleerd, dus het is een aanname, een indruk, mogelijk aangestuurd doordat ik het in elk geval een heel leuk mooi extra instrumentje vind.

Ik kan me ook voorstellen dat Gábor er op een gegeven moment mee ophoudt want het is een enorm karwij die dingen te maken dus ik had hem liever meteen dan later eens een keertje.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor R&B » wo 28 jun 2017, 12:34

aangezien het blijkbaar not done is om te zeggen dat er nadelen zijn
Het is helemaal niet "Not done" om te zeggen dat er nadelen zijn. Vreemd dat je dat concludeert??

Punt 2 is een echt objectief nadeel, al is daar misschien (door Wouter?) ook wel een mouw aan te passen. Punt 1 en 4 zijn geen objectieve nadelen, ik vind hem bijvoorbeeld mooier mét drukmeter en punt 4 is een vraag.

Punt 3 kan je over twisten tov de voordelen die Frans aangeeft obv z'n ervaring met z'n pavoni.
Is en blijft een leuk speeltje.
Dat is die hele strietman sowieso toch al?
Er lijkt mij niks mis met het nog leuker maken van een leuk speeltje... ;)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Wouter er zelf van vindt?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor bvds » wo 28 jun 2017, 13:18

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Wouter er zelf van vindt?
Die heeft er ook een. En is er blij mee ;)

Dekseltje? Had hem er altijd op. Nu er af en weer thermometer er op. Stof boeit me niet zo. Ververs toch dagelijks al het water.

Wat Frans zegt klopt: Ook bij mij minder vloeiend dan ik dacht. Met meter veel minder schommelingen. Betere smaak? Die was al top. Vooral fun! Dus meer nice dan need to have.

Ik kan de leuke en mooie dingen in het leven wel waarderen :D
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor fransg » ma 20 nov 2017, 11:40

Ook de Faemina kan nu met een piston pressuur kit worden uitgerust:

https://www.youtube.com/watch?v=qp3aEZNGjKo

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor bvds » ma 09 apr 2018, 20:05

Ik heb zin in de komende beurs Amsterdam. Gabor heeft weer eens iets leuks ontwikkeld:

https://vimeo.com/263879031
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron