Strietman met piston pressuur kit

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor bvds » vr 02 jun 2017, 17:26

Ik ben net "even" bij Wouter op de koffie geweest. Op een van zijn machines zit nu de drukmeter van Gabor. Het oogt in werkelijkheid mooier dan mijn verwachting op basis van eerdere plaatjes. Eigenlijk vrij onopvallend door het open karakter, het messing en de eenvoud.

En het geeft nuttige feedabck. Heel opvallend dat Wouter en ik beiden een andere stijl van zetten hanteren. Wouter zwengelt de extractie flink aan met een piek van ca. 11 bar, daarna gradueel afbouwend. Ik zit van begin tot eind op ca. 6 bar. Natuurlijk los van de preinfusie. Die is bij mij "actief" op ca. 2 bar. Ondanks dit grote verschil blijft bij beiden de flow van begin tot eind relatief constant.

Smaakverschillen? Lastig te zeggen omdat we ook met diverse malers gespeeld hebben: Kinu M47, M68, HG One en Mazzer mini E S.J...

Onze indruk was dat het profiel van Wouter wat meer body gaf. Meer frapant was het verschil tussen de malers. Tussen de drie conische malers zat geen noemenswaardig verschil qua smaak. De HG One maalt wel flink zwaarder. Met de licht gebrande natural uit Brasil vond ik het een hele toer om de HG One op gang te krijgen. Eenmaal op toeren gaat het door het momentum wel makkelijk en heel snel. De M68 is in vergelijking echt een heel stuk comfortabeler en het "tijdverlies" is minimaal en zonder betekenis. Ook is de HG One by the way veel groter, minstens tweemaal....

Maar dan voor mij de tweede verrassing van de middag (de eerste zijnde het noemenswaardige verschil in drukprofiel): De shots gemalen met de Mazzer waren keer op keer lekkerder. Daar waren we het samen snel over eens. Meer balans en minder uitgesproken. De conische shots hadden allemaal een scherpe en meer uitgesproken boventoon. Bij deze boon ten nadele. Met een andere koffie zou dat natuurlijk zo maar andersom kunnen zijn...

Moraal van het verhaal: Die drukmeter voegt echt wat toe en is meer dan een gadget! Voordeel van een manuel lever is de variatie in drukprofielen. En als je weet wat je doet vrij makkelijk reproduceerbaar. Plus je moet gewoon twee malers hebben: Een vlakke en conische...

Ik moet dus weer op zoek. Heb een keur aan conisch staan, maar nihil vlak;)

Dank weer aan Wouter voor de gastvrije ontvangst.

Bas

Ps. En Wouter is bezig met boeiende projecten. Wordt tzt vervolgd...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor Erik82 » vr 02 jun 2017, 19:19

Leuk om te lezen. Ik varieer de profielen maar meestal gebruik ik dezelfde als Wouter. Dat plat beter is was de reden voor de verkoop van de HG One ;) . Ik wil niet meer terug en die Mythos schijven zijn nog net een stukje beter dan "standaard" plat.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor bvds » vr 02 jun 2017, 19:53

Dat platter beter zou zijn durf ik echt nog niet zo te stellen...

Vandaag met die hele lichte natural duidelijk wel. Maar ik heb doorgaans iets donkerdere roast (Blommers en Dutch Barista). Of vlak dan nog steeds beter aan sluit bij mijn smaakvoorkeur valt nog te bezien.

Dat gaan we vast nog wel eens testen ;)

Opvallend hoe makkelijk je veel druk kan genereren met de Strietman...11 a 12 bar pak je zo...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor fransg » vr 02 jun 2017, 20:14

Opvallend hoe makkelijk je veel druk kan genereren met de Strietman...11 a 12 bar pak je zo...
Dat had ik tevoren niet verwacht inderdaad. Door de sierlijke uitvoering van de slanke hefboom die niet uitnodigt om er met je volle gewicht aan te hangen dacht ik dat de extractiedruk lager zou liggen.

Met de kleine la Pavoni tik ik wel eventjes rond de 10 aan maar laat de druk daarna geleidelijk aan teruglopen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor bobbee » vr 02 jun 2017, 21:02

Leuke update Bas! Thanks for sharing. ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor cremalover » vr 02 jun 2017, 21:33

Opvallend hoe makkelijk je veel druk kan genereren met de Strietman...11 a 12 bar pak je zo...
Dat had ik tevoren niet verwacht inderdaad. Door de sierlijke uitvoering van de slanke hefboom die niet uitnodigt om er met je volle gewicht aan te hangen dacht ik dat de extractiedruk lager zou liggen.

Met de kleine la Pavoni tik ik wel eventjes rond de 10 aan maar laat de druk daarna geleidelijk aan teruglopen.
Moment =kracht x arm?
Ik vermoed dat de lengte van de Strietman hevel iets groter is dan bij de La Pavoni.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor bvds » wo 07 jun 2017, 15:45

Ik sprak Gabor gisteren. Hij heeft de pressure kits klaar. Hij is nu op de WOC in Boedapest. Daarna gaat mijn kitje op de post...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor Erik82 » wo 07 jun 2017, 17:16

Leuk nieuw speelgoed. Wat was de prijs?
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor ErikW » wo 07 jun 2017, 20:05

Ben ook wel geïnteresseerd voor mijn CT-1!
Prijs en bestelmogelijkheden?

BVD

Gr Erik

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Strietman met piston pressuur kit

Berichtdoor fransg » wo 07 jun 2017, 20:20

Prijs en bestelmogelijkheden?
https://www.naked-portafilter.com/shop/ ... sso-gears/

daar staat het nog niet bij

zou je naar Budapest gaan voor World of Coffee dan kun je er mogelijk een scoren

anders even afwachten en op die site kijken
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron