Bezzera Strega PSM

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Bezzera Strega PSM

Berichtdoor bvds » wo 07 jun 2017, 12:14

IMG-20170504-WA0001.jpg
De Bezzera Strega is al jaren lang een geliefde lever machine. Men spreekt wel eens over een "hybride machine", omdat je de preinfusie met de pomp kan laten oplopen tot meer dan 9 bar en je zelfs een shot kan maken zonder over te schakelen op veerdruk. De Strega kan ook op vast water. In dat geval verzorgt de leiding druk de preinfusie en is er sprake van een lever machine in meer traditionele zin. Over traditie gesproken: De meeste klassieke levers, zoals bijvoorbeeld een Conti Prestina, hebben en gematigde maximale druk van ca. 7 bar. De Strega heeft net als veel andere moderne levers, waaronder die Profitec en Quickmill, een dubbele veer configuratie en genereert daarmee een maximale druk van ca 10.5 bar.
IMG-20170123-WA0001.jpg
De Londinium machines hebben daarentegen een vergelijkbare groep, maar dan met enkele veer.

Peter de Goede heeft nadat hij zijn prachtige Ater heeft gerestaureerd (zie onder topic) onlangs een Strega onder handen genomen: Peter Strega Mod (PSM). Anderen hebben eerder al (al dan niet succesvol) geëxperimenteerd met het plaatsen van een dimmer en/of andere OPV. Het uitgangspunt van Peter was het plaatsen van een andere pomp en het verwijderen van de "booster spring".
IMG-20170606-WA0005.jpg
Het resultaat is een machine met preinfusie bij ca. 3 bar en een maximale veerdruk van ca 8.5 bar.
IMG-20170607-WA0002.jpg
Ik heb begrepen dat hij lang heeft gezocht naar een geschikt pompje en er diverse heeft getest. De pomp moet immers snel op druk komen, niet te veel druk genereren en voldoende debiet hebben voor een goede vulling. Het verwijderen van de tweede veer bleek niet zo eenvoudig. Hij heeft hiervoor speciaal gereedschap op maat laten maken. Met veel geduld en testen is het uiteindelijk gelukt. En het uiteindelijke resultaat mag er wezen.

Afgelopen weekend heb ik een middagje met de gepimpte Strega gespeeld. Ik ben geen Strega kenner, maar meen wel te kunnen beoordelen wat een goede extractie is.
IMG-20170606-WA0004.jpg
Ik geloof meteen dat een Strega expert in staat is om op gevoel te preinfusie te moduleren en de overgang van pomp naar veer te variëren afhankelijk van de behoefte. Een aantal zaken vielen mij op:

1) De lever is met enkele veer duidelijk lichter te bedienen dan met dubbele veer.
2) De extractie is met enkele veer zichtbaar rustiger.
3) Je hoeft met de enkele veer wat minder fijner te malen en/of het bakje minder vol te doseren.
4) De extractie is minder gevoelig voor channeling en Spritzers.
5) Het is met de Strega PSM vrijwel onmogelijk om slechte shots te maken; met de normale Strega kost het ons (mede door gebrek aan ervaring) meer moeite om een goede extractie te bewerkstelligen.

https://youtu.be/VDM3vPWyrhI

We hebben bieden de indruk dat ook de smaak er op vooruit gegaan is d.w.z. beter past bij onze voorkeur voor een lagere druk. Smaak is en blijft subjectief en er zullen ook mensen zijn die juist shots gemaakt met een hogere druk prefereren. En er zullen er zijn voor wie het niet uitmaakt. De Strega PSM heeft veel indruk op mij gemaakt. De machine is in deze configuratie meer wat ik versta onder een klassieke lever en bijna "idiot proof".

Omdat mijn mening (en die van Peter) ook maar een mening is, zijn bezitters van een Strega van hart uitgenodigd om hun ongepimpte machine te vergelijken met de PSM versie van Peter. Als mensen het leuk vinden om zo'n vergelijkende test aan te gaan, dan kunnen we vast wat organiseren! Wie heeft interesse?
Laatst gewijzigd door bvds op wo 07 jun 2017, 13:30, 13 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bezzera Strega tuning

Berichtdoor fransg » wo 07 jun 2017, 12:25

Wat goed van Peter dat hij dit heeft kunnen uitpluizen en bewerkstelligen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega tuning

Berichtdoor cremalover » wo 07 jun 2017, 13:21

Binnenste veer trek ik er binnen 5 minuten uit.LSM concept is wat dat betreft erg gebruiksvriendelijk.Maar ben niet van de slappe shotjes. :mrgreen: Zoals met conisch en vlak of licht en donker gebrandt erg persoonlijk zoals je al zei.
Misschien wil Peter vertellen hoe hij de veer verwijderd heeft?Foto van special tool voor de Strega bezitters?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor bvds » wo 07 jun 2017, 13:34

Dat wil ik wel eens zien Alwin! Eerst zien, dan geloven in dit geval. Weet dat je sterk bent maar toch ;)

Dit gaat serieus niet met een lijmtangetje lukken zoals bij een Ponte Vecchio groepje.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor bvds » wo 07 jun 2017, 13:36

Frans (of iemand anders), hoe kan ik de link naar het filmpje vervangen door het filmpje zelf in de tekst?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor cremalover » wo 07 jun 2017, 13:39

Dat wil ik wel eens zien Alwin! Eerst zien, dan geloven in dit geval. Weet dat je sterk bent maar toch ;)

Dit gaat serieus niet met een lijmtangetje lukken zoals bij een Ponte Vecchio groepje.
Gaat heel simpel Bas.Heb ze er al eens uitgehaald.
Je spant ze op met een moer en zo ontspan je ze ook.
Geen kracht voor nodig.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor bvds » wo 07 jun 2017, 13:43

Praat je nu over jouw Izzo groep of de Strega?

Bij de Strega gaat dat mijns inziens niet (veilig).
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor cremalover » wo 07 jun 2017, 13:45

Praat je nu over jouw Izzo groep of de Strega?

Bij de Strega gaat dat mijns inziens niet (veilig).


Over de LSM(Izzo) groep.
Bij de Strega gaat dit idd niet zo makkelijk.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor fransg » wo 07 jun 2017, 13:54

Frans (of iemand anders), hoe kan ik de link naar het filmpje vervangen door het filmpje zelf in de tekst?
Zo:

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor cremalover » wo 07 jun 2017, 14:00

Frans (of iemand anders), hoe kan ik de link naar het filmpje vervangen door het filmpje zelf in de tekst?
Zo:

Hoe doe je dat?
Lukt mij ook nooit.Behalve op Duitse sites.Daar gaat dat altijd vanzelf.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron