Lever ervaringen en voorkeuren

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » di 20 feb 2018, 06:29

Wat doet een vintage machine ongeveer...? Zit ik dan in de prijsklasse Londinium of Strega?

Ik moet zeggen dat initieel ik wat kleine slordigheden/probleempje met de Mitica had (kleine lekkages en een los contact), maar dat kon ik zelf vrij makkelijk verhelpen. Afgezien daarvan ben ik toch wel erg tevreden over het afwerkingsniveau van de Bezzera.

En nou ben ik wel vatbaar voor de marketing van Londinium, maar plm 1000eur meer is toch wel een hoop geld. Mss eerst maar eens 'beginnen' met een Strega.
Hier nog eens het verschil in afmeting tussen Strega en Pompeii.
$_85.JPG

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor @3aan » di 20 feb 2018, 10:47

Valt reuze mee, mijn Astoria zal net zoiets als de Pompëus zijn, die koppenstapelaar daar gelaten, ik zou hem eraf laten snijden.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » di 20 feb 2018, 14:06

Kan wel veul op.

IMG_20180220_140546772.jpg

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » vr 10 aug 2018, 15:04

Nou, er staat inmiddels een gebruikte Strega op het aanrecht!
Hij hangt aan het vaste water, dus pre-infusie gaat op de waterdruk; die heb ik vanochtend (met het huis in rust) even met een portafilter met manometer gemeten, en die was 3 bar. Ik hang er voor de zekerheid wel een reduceerventiel tussen om eventuele druk fluctuaties op te vangen. Verder is het plan om binnenkort de hulpveer eruit te (laten) halen op het welbekende adres.
Komt nu al een lekkere espresso uit, maar de boontjes zijn wel aan de oude kant (over, teveel gebrand voor op vakantie), dus vanmiddag even de brander aanzwengelen en binnenkort wat meer experimenteren met verse bonen. Moet ook even een naked bestellen, want ik had *kuch* niet in de gaten een E61 filter er niet inpast :oops:
De WAF was even minder, maar m'n vrouw heeft het eerste bakkie inmiddels ook zelf geproduceerd (keurig met de kaaklijn buiten het maaiveld).
Ben er bij mee! :D
dus...

Victorrrr
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 15 jun 2018, 10:29

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Victorrrr » vr 10 aug 2018, 15:28

.
Laatst gewijzigd door Victorrrr op vr 03 nov 2023, 07:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » vr 10 aug 2018, 16:02


Kijk, weer een Strega. Bewust gekozen om hem aan het vaste water te hangen, je leest namelijk dat het beter/lekkerder is om een Strega met de watertank te gebruiken. Ik heb zelf ook de TOP maar gebruik de watertank (zou hem op de plaats waar die staat ook niet aan het vaste water kunnen hangen).

Ja, bewust gedaan. Ik wil het gemak van vast water + afvoer niet meer missen ;-)
Ik heb overigens de gewone versie (niet de TOP), maar de pomp staat dus uit. Ook gelezen dat uit de tank lekker zou zijn, maar ben wel benieuwd waarom dat is (cq zou zijn). Heb nog geen echte goede verklaring kunnen vinden en benieuwd naar het technische verhaal achter deze stelling, dan kan ik er altijd nog een experiment aan wagen...
dus...

Victorrrr
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 15 jun 2018, 10:29

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Victorrrr » vr 10 aug 2018, 16:28

.
Laatst gewijzigd door Victorrrr op do 17 aug 2023, 19:32, 2 keer totaal gewijzigd.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor bvds » vr 10 aug 2018, 17:33

Denk niet dat je kan zeggen dat tank lekkerder zou zijn...

Op vast water heb je een andere preinfusie dan in de standaard pomp configuratie. In het eerste geval meer een klassieke lever. In het tweede geval meer een hybride. De preinfusie druk is dan afhankelijk van hoe lang je de pomp laat lopen alvorens de lever zijn werk te laten doen. De derde optie is de PSM waarbij je de standaard pomp vervangt door een ander pompje. Die bouwt de preinfusie druk langzaam op en is wel begrensd. En dan lijkt het weer meer op een klassieke lever zonder dat je vast water nodig hebt. En dan ook meteen de tweede veer uit de groep halen voor een wat lagere veerdruk.

Ik heb niet heel veel ervaring met de Strega. Maar weet wel dat de standaard configuratie niet mijn voorkeur heeft. Ik zou hem liever op vast water willen en nog liever met PSM. En altijd zonder booster veer ;)

Wel leuk dat je met een Strega alle kanten op kan. Dus voor ieder wat wils...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » vr 17 aug 2018, 06:39

Waterstop en reduceer er tussen gezet. Beetje ghetto style met die tiewraps zo, maar zit achterin een kastje en hoef er toch niet dagelijks bij. Werkt prima vooralsnog. De hulpveer gaar er binnenkort ook uit ;)

wCYrYCvOSuCgaGe536NZWA.jpg
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » vr 17 aug 2018, 10:50

Waterstop en reduceer er tussen gezet. Beetje ghetto style met die tiewraps zo, maar zit achterin een kastje en hoef er toch niet dagelijks bij. Werkt prima vooralsnog. De hulpveer gaar er binnenkort ook uit ;)


wCYrYCvOSuCgaGe536NZWA.jpg
Waarom hulpveer?
Het is een van de twee veren.En waarom eruit?
Je hebt het ding net.Ik zou eerst eens wat shots maken.De middelste veer genereert wat meer druk.Ik heb het met mijn machine met twee en een geprobeerd en vond het tegenvallen.Lijkt mij een smaak kwestie.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron