Lever ervaringen en voorkeuren

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6435
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » vr 17 aug 2018, 11:03

Waterstop en reduceer er tussen gezet. Beetje ghetto style met die tiewraps zo, maar zit achterin een kastje en hoef er toch niet dagelijks bij. Werkt prima vooralsnog. De hulpveer gaar er binnenkort ook uit ;)


wCYrYCvOSuCgaGe536NZWA.jpg
dubbel

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Erik82 » vr 17 aug 2018, 13:07

Ik zou hem lekker met 2 veren houden. Door de vulling van de cilinder bepaal je de startdruk. Vul je hem minder dan geeft dat hetzelfde effect. Het volume van de cilinder is meer dan groot genoeg.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Pti » vr 17 aug 2018, 13:13

Als het een HX is het allemaal heel anders dan bij jou Cremalover. Met je dipper kun je niet over de 1,5 bar pre-infusie druk komen waardoor het aangrijpingspunt laat is, zonder de hulpveer heb je dan onvoldoende druk voor voldoende body.

Stel je gaat voor 3bar PI en je laat de hulpveer zitten dan bestaat bij de bezzera groep de kans dat je zo fijn moet malen dat de koffie verbrand. Tel daar ook nog eens bij op dat een HX dikwijls al een coolingflush nodig heeft na lang stationair en het wordt er allemaal niet makkelijker op.
Mijn bezzera b3000al draaide op 0,8 bar om overhitting tijdens 24/7 aan tot een minimum te beperken. Lage PI & EPHQ bakjes hielpen enorm bij >medium brandingen. Voor lichte brandinggen was hoge PI en overdoseren een uitkomst.

Kortom er zijn veel mogelijkheden maar inderdaad, ik zou niet te veel in 1x veranderen. Stel eerst even vast waar je vandaan komt, zodat je vervolgens beter vast kunt stellen of je aanpassingen ook daadwerkelijk een verbetering zijn.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6435
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » vr 17 aug 2018, 13:25

Als het een HX is het allemaal heel anders dan bij jou Cremalover. Met je dipper kun je niet over de 1,5 bar pre-infusie druk komen waardoor het aangrijpingspunt laat is, zonder de hulpveer heb je dan onvoldoende druk voor voldoende body.

Stel je gaat voor 3bar PI en je laat de hulpveer zitten dan bestaat bij de bezzera groep de kans dat je zo fijn moet malen dat de koffie verbrand. Tel daar ook nog eens bij op dat een HX dikwijls al een coolingflush nodig heeft na lang stationair en het wordt er allemaal niet makkelijker op.
Mijn bezzera b3000al draaide op 0,8 bar om overhitting tijdens 24/7 aan tot een minimum te beperken. Lage PI & EPHQ bakjes hielpen enorm bij >medium brandingen. Voor lichte brandinggen was hoge PI en overdoseren een uitkomst.

Kortom er zijn veel mogelijkheden maar inderdaad, ik zou niet te veel in 1x veranderen. Stel eerst even vast waar je vandaan komt, zodat je vervolgens beter vast kunt stellen of je aanpassingen ook daadwerkelijk een verbetering zijn.
Das wat ik bedoel.Leer hem eerst even kunnen zoals hij nu is.

Je verhaal over de pre infusiedruk en aangrijpingspunt begrijp ik niet.Of de kamer gevuld wordt met 1.5 of 3 bar heeft toch geen invloed op het aangrijpingspunt van de hendel?

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Pti » vr 17 aug 2018, 13:51

Jazeker wel, Marc kan dat straks mooi laten zien, ik heb mijn lever helaas al afgekoppeld maar daar kon je het verschil tussen 1,5 en 3,5 bar echt heel goed zien.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor bvds » vr 17 aug 2018, 15:09

En ik zou op de Strega altijd de veer eraf halen en er een ander pompje inzetten.

Ik heb weliswaar niet zelf een Strega en dus niet zo veel ervaring met deze machine dan anderen hier, maar ik heb genoeg shots gemaakt met zowel een ongetunede als PSM getunede Strega om een hele duidelijke voorkeur te hebben.

Ik ben zelfs zo stellig dat ik nooit een Strega zou willen zonder PSM! Maar goed ik heb kennelijk een afwijkende mening...

Alhoewel, er zijn inmiddels al aardig wat mensen die de PSM gedaan hebben en die willen allemaal niet meer terug. Kennelijk moet je het verschil eerst zelf ervaren!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor bvds » vr 17 aug 2018, 15:10

En ik zou op de Strega altijd de veer eraf halen en er een ander pompje inzetten.

Ik heb weliswaar niet zelf een Strega en dus niet zo veel ervaring met deze machine als anderen hier, maar ik heb meer genoeg shots gemaakt met zowel een ongetunede als PSM getunede Strega om een hele duidelijke voorkeur te hebben.

Ik ben zelfs zo stellig dat ik zelf nooit een Strega zou willen zonder PSM! Maar goed ik heb kennelijk een afwijkende mening...

Alhoewel, er zijn inmiddels al aardig wat mensen die de PSM gedaan hebben en die willen allemaal niet meer terug. Kennelijk moet je het verschil eerst zelf ervaren!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor @3aan » vr 17 aug 2018, 15:36

En ik zou op de Strega altijd de veer eraf halen en er een ander pompje inzetten.

Ik heb weliswaar niet zelf een Strega en dus niet zo veel ervaring met deze machine als anderen hier, maar ik heb meer genoeg shots gemaakt met zowel een ongetunede als PSM getunede Strega om een hele duidelijke voorkeur te hebben.

Ik ben zelfs zo stellig dat ik zelf nooit een Strega zou willen zonder PSM! Maar goed ik heb kennelijk een afwijkende mening...

Alhoewel, er zijn inmiddels al aardig wat mensen die de PSM gedaan hebben en die willen allemaal niet meer terug. Kennelijk moet je het verschil eerst zelf ervaren!
PSM?

Lijkt op een vrouwen aangelegenheid?!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Pti » vr 17 aug 2018, 16:01

Volgens mij is er geen sprake van een pompje, want Marc zijn strega zit op een vaste water aansluiting ;)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15125
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor fransg » vr 17 aug 2018, 17:08


Lijkt op een vrouwen aangelegenheid?!
viewtopic.php?t=8413
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron