La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

martijnox
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 03 dec 2017, 14:34
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor martijnox » do 15 mar 2018, 09:49

Als mede verse Pavoni eigenaar en redelijke beginner, ook nog maar even een berichtje.
Ik hoop dat je er qua maling een beetje uit bent gekomen. Bij mij luistert het ook ontzeeeeeettend nauw met de maalstand.
Ik heb zelf een Compak K6 (maalschijven zijn wel aan vervanging toe...).
Op die K6 zit een stelring met tientallen puntjes helemaal rondom, en mijn stelbereik is -0,5, eerste puntje, en 1,5, afhangend van de bonen. Bij het tweede puntje kom ik al niet eens.
Dit maakt dan het verschil tussen de hendel niet meer omlaag krijgen en hem te makkelijk omlaag krijgen. Het meteen beginnen met lopen zoals jij beschrijft, ligt rond 2,5 puntje al.
Super nauwlettend dus. Ik vraag me wel eens af of de K6 wel voor espresso bedoeld is...

Overigens gebruik ik altijd het diepe bakje in mn pavoni, en werk ik met 16gr, soms iets minder. Bij 18 komt de koffie tegen de douchekop aan zelfs.

Qua uitzetten van de machine na 3 kopjes: kk ben benieuwd wat voor dingetje je had aangeschaft om dat veter te maken. Ik vind iig het eerste bakkie altijd het beste (na voorverwarmen kopje met een flush, spettert een beetje). Daarna toch net wat te warm.

Waar heb je trouwens een naked porta gehaald? Ik vind ze maar prijzig..
La Pavoni Professional post mil. / Aergrind / Aeropress / V60

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor rmtz » do 15 mar 2018, 16:37

Ik hoop dat je er qua maling een beetje uit bent gekomen. Bij mij luistert het ook ontzeeeeeettend nauw met de maalstand.
Ik ben er uiteindelijk wel uitgekomen. Het kwam er bij mij op neer dat ik de maler eens goed heb schoongemaakt, waarna ik van begin af aan ben gaan zoeken naar een goede maalstand. Redelijk fijn begonnen. Hij staat nu wel goed, denk ik. Als ik de hendel omhoog doe, komt er niks of vrijwel niks meer uitlopen. Het naar beneden trekken gaat niet te licht, maar ook niet heel zwaar (al variëert het soms wel; ligt misschien aan het tampen?). Bij mij was de koffie steeds te sterk. Ik weeg vrij precies af, dus ik vond dat wel vreemd. Uiteindelijk ben ik sneller gaan 'hevelen' en dat maakte een groot verschil. De koffie is nu lekker. Hiervoor was ik 25 à 30 seconden bezig met het hevelen( omdat ik had gelezen dat dat zo moest), nu een seconde of 20 à 25, denk ik.
Overigens gebruik ik altijd het diepe bakje in mn pavoni, en werk ik met 16gr, soms iets minder. Bij 18 komt de koffie tegen de douchekop aan zelfs.
Ik gebruik 12 gram. Dat schijnt de goede hoeveelheid te zijn. Eerst woog ik het steeds af, maar ik ben erachter gekomen dat 12 gram vrijwel precies 2 bakjes van het bijgeleverde schepje zijn. Ook wel logisch natuurlijk. Nu zal het niet helemaal exact zijn, maar ik proef geen verschil als ik het afweeg. En het schepje werkt handiger.
En dan het tampen. Dat doe ik nu wat minder krachtig en dat maakt de smaak ook beter, heb ik het gevoel.
Qua uitzetten van de machine na 3 kopjes: kk ben benieuwd wat voor dingetje je had aangeschaft om dat veter te maken. Ik vind iig het eerste bakkie altijd het beste (na voorverwarmen kopje met een flush, spettert een beetje). Daarna toch net wat te warm.
Ik heb een teflon gasket voor de Pavoni gekocht op eBay. Kost bijna niks, ziet er helaas niet echt mooi uit, maar schijnt wel goed te werken. Ik moet hem nog monteren, maar het is supersimpel.
Waar heb je trouwens een naked porta gehaald? Ik vind ze maar prijzig..
Ik heb hem besteld bij Kookpunt.nl. Hij is duur inderdaad, maar heb hem ook uit frustratie gekocht, omdat ik er maar geen lekkere koffie uit kreeg. Het werkt wel prettig, vind ik. Je ziet wat beter wat er gebeurt en het schijnt de smaak ten goede te komen (betere trema?). Dat kan ik niet goed beoordelen.

Ik heb nu in ieder geval lekkere koffie. Lekkerder dan ik ooit thuis heb gemaakt. Het kan allemaal nog wel beter, maar ik heb het gevoel dat je het apparaat ook moet leren aanvoelen. Het heeft tijd nodig.
Wat ook scheelde waren de heerlijke bonen. Ik heb nu Latin Blend van Brandzaak. Erg netjes geprijsd ook. In handige verpakking.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor Erik82 » do 15 mar 2018, 16:53

Goed bezig. Tampen maakt trouwens niks uit dat is al lang en breed onderzocht.

Zelfs als je denkt dat een complete vulling 12gr is en niet meer weegt zul je toch grote variaties hebben en zorgt er weer voor dat hij de ene keer lichter gaat dan dan de andere keer. Gewoon blijven wegen om consistent te blijven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

martijnox
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 03 dec 2017, 14:34
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor martijnox » vr 16 mar 2018, 01:53

Goed bezig. Tampen maakt trouwens niks uit dat is al lang en breed onderzocht.
Bronnen? Misschien heb je compleet gelijk hoor, maar het klinkt me vreemd in de oren.
La Pavoni Professional post mil. / Aergrind / Aeropress / V60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor bobbee » vr 16 mar 2018, 04:55

Goed bezig. Tampen maakt trouwens niks uit dat is al lang en breed onderzocht.
Bronnen? Misschien heb je compleet gelijk hoor, maar het klinkt me vreemd in de oren.
This is great news for consistency and ergonomics, because:
1) There’s no maximum tamping pressure. You can’t overdo it. Hercules can’t overdo it. The only thing you can do is approach maximum density. Once you’re there, the job is done.

2) Maximum density doesn’t require much pressure.

To find out how little pressure is required try slowly increasing the pressure you apply with the tamper. At maximum density, the tamper will stop moving. If you keep applying pressure, it won’t move any further.

When the tamper stops moving, that’s when you stop pressing.

https://baristahustle.com/blogs/barista ... d-you-tamp

Dus gewoon normaal aanstampen die koffie, te hard tampen bestaat niet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor Erik82 » vr 16 mar 2018, 08:03

Dat is inderdaad één van de onderzoeken en er zijn er nog meer gedaan. Er is wel een geval waar tempen uitmaakt maar dat is meer user-error dan dat het met tampen te maken heeft. De meeste mensen die zich vast houden aan de allang achterhaalde regel van 20KG hebben een hele grote kans om door de grote kracht scheef te tampen en daarmee de extractie negatief te beïnvloeden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor rmtz » vr 16 mar 2018, 10:34

Hoe voorkom je scheeftampen? Is daar een trucje voor?

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor Erik82 » vr 16 mar 2018, 10:43

Veel oefenen en vooral niet te hard tampen. Ik leg altijd mijn vingers op de rand van de tamper en het filterbakje om hem te geleiden. Dat scheelt al veel.

Er zijn allemaal hele dure tampers die je daarmee kunnen helpen maar dat is hetzelfde als fietsen met zijwielen. Als je dat blijft doen leer je nooit echt goed fietsen. Gewoon blijven oefenen en dan maakt het op den duur niet meer uit welke tamper je hebt. Als je het maar recht doet is de rest niet zo belangrijk.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor fransg » vr 16 mar 2018, 11:55

tampen.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor fransg » vr 16 mar 2018, 11:59

beter leesbaar:
tampen-ori.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron