Het stiller maken van de Londinium-R

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Het stiller maken van de Londinium-R

Berichtdoor ErikW » wo 07 mar 2018, 21:00

Ik open maar een apart topic anders gaat het niet goed op dit forum. ;)

De rotatiepomp van de Londinium-R hoor je goed als hij/zij in werking is.
Hoewel ik me er niet echt aan stoor mag het van mij wel stiller als daar een redelijke mod voor bestaat.
Hierdoor zal het totale karakter van deze mooie machine nog een flink stuk vooruitgaan.
De hevel-machines zijn juist fijn door de heerlijke zachte espresso's en door hun relatieve geluidloze werking.
Een verbetering op dit gebied zal erg goed zijn.

Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben?
Zijn hier mensen die er iets over weten te vinden?

Bij voorbaat dank.

Erik

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Londinium R alles in een doos

Berichtdoor ErikW » wo 07 mar 2018, 21:48

Wel opletten dat de EG-1 niet te veel geplugged wordt . . .

Erik

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Londinium R alles in een doos

Berichtdoor Pti » wo 07 mar 2018, 22:16

Dat is natuurlijk een grappige manier om de draak te steken met mijn recente opmerking.
Helaas is het strietman verhaal de waarheid als een koe en dat valt gewoon op omdat dit forum een hele kleine actieve (postende) vaste garde heeft en de strietmanbunch is daarin gewoon sterk vertegenwoordigd. Door altijd maar over die strietman te beginnen vernauwen we de horizon.

Zoek maar eens op de term strietman en je zult zien dat hij zomaar in > 80% van alle topics genoemd wordt ongeacht het onderwerp van de discussie.

Wouter is een toffe gast met een nuchtere praktische ontwerpers geest maar als zijn schare volgers, de eerder genoemde strietmanbunch, allemaal toevallig voor een LM Linea mini had gekozen in plaats van de strietman. Dan had het niet de strietman maar geheel ontoevallig juist de LMLM geweest die overal als almachtige verlosser en tevens alleskunner (incl melkstomen) geplugd zou worden.
*Grappig detail als bijzaak is overigens dat beide genoemde machines nog geen écht lange reputatie van foutloze degelijkheid bewezen hebben maar desalniettemin prima in staat zijn een constante en voortreffelijke espresso te produceren. Dat staat als een paal boven water, maar dat geldt voor nog veel, véél meer machines.

Het punt van de discussie is dan ook niet de machine in kwestie maar puur het pluggen van "eigen apperatuur" als het antwoord op al je (nog te ontstane) problemen. Het zorgt namelijk, zeker op ons klein maar fijne forum, voor een zeer monotoon geluid en kleur.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het stiller maken van de Londinium-R

Berichtdoor fransg » wo 07 mar 2018, 23:17

Je kunt zij/achterwand beplakken met materiaal, laatst in een andere topic door Adriaan gespecificeerd, waarmee je de 'klankkast' stil maakt.

Ik vind het zelf enorm meevallen, ook doordat de pomp snel werkt (veel sneller dan een viberatiopomp) en dus maar heel even aan is, en een kort ogenblik een na-'hikje' geeft zodra de pre-infusie gereed is en je de hefboom omhoog kunt brengen.

Onderaan de pomp zit wel een afstel-schroef voor de pomp, waarmee een druk- en dus ook flow-verschil is te maken maar ik heb daar nog niets mee gedaan. Er zit een uitsparing in het chassis voor die afstelling.

In video's, gemaakt met de microfoon in de camera, wordt het geluid doorgaans overdreven weergegeven tengevolge van de goeie bedoelingen van de slimme microfoon die al het hoorbare maximaal wil opnemen en weergeven. Wanneer er een achtergrond geluid is, is die setting van de microfoon-gevoeligheid al automatisch aangepast.

Een vergelijkbaar iets als met geluid op video heb je weleens als mensen menen iets te vinden van de kleur van bonen op een foto, of de kleur van espresso. De foto is tegenwoordig bijna altijd gemaakt met een telefoon waarbij dus geen 'grijskaart' is gebruikt en derhalve is er van de witbalans en fijne details van kleur gewoon helemaal niets te zeggen.

Maar goed, bij jou gaat het niet om de video.

Het kan ook van invloed zijn hoeveel je je er zelf op focust. Ik heb een piep in mijn oor, maar die hoor ik eigenlijk alleen als het woord 'tinnitus' ergens wordt genoemd, of als we het, zoals nu, over ongewenste geluiden hebben. Doorgaans negeert mijn brein het gelukkig. Sommige mensen die dat niet kunnen 'dempen' menen krankjorum te worden van die herrie.

In het ergste geval is een L1 meer geschikt, aangezien die geen enkel geluid maakt (nu ja het druppelen van de koffie in het kopje is vaak wel degelijk hoorbaar maar men kan niet alles hebben).

Gedurende de tijden dat ik beide machines in huis heb, maak ik evenwel dagelijks gebruik van de L-R en slechts in het weekeinde van de L1 zodat die ook aan de beurt komt en fris water houdt. Het is dus niet zo dat ik omwille van het geluid de L1 vaker gebruik.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Het stiller maken van de Londinium-R

Berichtdoor cremalover » do 08 mar 2018, 07:35

De machine maakt dus idd nogal wat geluid.In ieder geval meer dan wat ik van videos van R-pompmachines op youtube zie.
Gelukkig duurt dit zoals gezegd maar kort en duurt het irritante geluid van de maler veel langer en is in stilte koffie maken sowieso een illusie.

Maar de vraag waarmee dit begon is nog niet beantwoord.
Namelijk is deze rotatiepomp luider dan een reguliere en waarschijnlijk grotere rotatiepomp?
Van wat ik met ten tijde van de ontwikkeling van de LR kan herinneren was dat Reiss op zoek was naar een R-pomp die in het huis van de machine zou passen.En die lagen dacht ik niet voor het oprapen.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Londinium R alles in een doos

Berichtdoor Erik82 » do 08 mar 2018, 08:12

Dat is natuurlijk een grappige manier om de draak te steken met mijn recente opmerking.
Helaas is het strietman verhaal de waarheid als een koe en dat valt gewoon op omdat dit forum een hele kleine actieve (postende) vaste garde heeft en de strietmanbunch is daarin gewoon sterk vertegenwoordigd. Door altijd maar over die strietman te beginnen vernauwen we de horizon.

Zoek maar eens op de term strietman en je zult zien dat hij zomaar in > 80% van alle topics genoemd wordt ongeacht het onderwerp van de discussie.

Wouter is een toffe gast met een nuchtere praktische ontwerpers geest maar als zijn schare volgers, de eerder genoemde strietmanbunch, allemaal toevallig voor een LM Linea mini had gekozen in plaats van de strietman. Dan had het niet de strietman maar geheel ontoevallig juist de LMLM geweest die overal als almachtige verlosser en tevens alleskunner (incl melkstomen) geplugd zou worden.
*Grappig detail als bijzaak is overigens dat beide genoemde machines nog geen écht lange reputatie van foutloze degelijkheid bewezen hebben maar desalniettemin prima in staat zijn een constante en voortreffelijke espresso te produceren. Dat staat als een paal boven water, maar dat geldt voor nog veel, véél meer machines.

Het punt van de discussie is dan ook niet de machine in kwestie maar puur het pluggen van "eigen apperatuur" als het antwoord op al je (nog te ontstane) problemen. Het zorgt namelijk, zeker op ons klein maar fijne forum, voor een zeer monotoon geluid en kleur.
Lees mijn reacties nog maar eens goed door. In veel gevallen prijs ik hem niet zomaar aan maar geef ik vooral de nadelen weer. Hij is voor veel mensen niet geschikt en dat geef ik ook duidelijk aan. Vandaar dat ik je reactie veel te kort door de bocht vond aangezien je het voor doet komen we hem alleen maar de hemel in prijzen wat niet het geval is.

Nu mag bobbee al deze reacties lekker in een apart topic proppen dan kunnen we daar verder en blijft Frans zijn topic mooi schoon.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het stiller maken van de Londinium-R

Berichtdoor fransg » do 08 mar 2018, 08:46

Schermafbeelding 2018-03-08 om 08.46.12.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Het stiller maken van de Londinium-R

Berichtdoor Pti » do 08 mar 2018, 09:49

Je zou de pomp buiten de machine kunnen bouwen, een externe pomp is vaak veel stiller omdat hij niet in een klankkast zit. Bovendien kun je hem dan ergens in een kastje ofzo wekwerken. Maar dat is natuurlijk niet de makkelijkste optie...

Zijn er ergens foto's van deze L-r zonder zijn jasje of kun je deze maken? Misschien zijn er nog andere trucs die je kunt gebruiken om de boel nog stiller te maken.

PS. Al dat "gezeur" over dat een hendel machine stil hoort te zijn. Dan moet je er natuurlijk gewoon een kopen met een vaste water aansluiting ipv een reservoir want anders vergelijkt men appels met peren.

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Het stiller maken van de Londinium-R

Berichtdoor kilo » do 08 mar 2018, 10:07

. Namelijk is deze rotatiepomp luider dan een reguliere en waarschijnlijk grotere rotatiepomp?
Van wat ik met ten tijde van de ontwikkeling van de LR kan herinneren was dat Reiss op zoek was naar een R-pomp die in het huis van de machine zou passen.En die lagen dacht ik niet voor het oprapen.


Dat zou mij niet verbazen. Bij de ontwikkeling van de XENIA werd gewerkt aan de plaatsing van een rotatiepomp in combinatie met vast water. Er was maar beperkte ruimte, dus gezocht naar een kleinere rotatiepomp. Deze pomp bleek echter zeer veel geluid te maken. Meer (en anders natuurlijk) dan een Vibratiepomp. Het project is daarom niet voorgezet en nu is er een vastwateraansluiting met vibratiepomp voor in de plaats gekomen.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Londinium R alles in een doos

Berichtdoor Pti » do 08 mar 2018, 10:28

Lees mijn reacties nog maar eens goed door. In veel gevallen prijs ik hem niet zomaar aan maar geef ik vooral de nadelen weer. Hij is voor veel mensen niet geschikt en dat geef ik ook duidelijk aan. Vandaar dat ik je reactie veel te kort door de bocht vond aangezien je het voor doet komen we hem alleen maar de hemel in prijzen wat niet het geval is.

Nu mag bobbee al deze reacties lekker in een apart topic proppen dan kunnen we daar verder en blijft Frans zijn topic mooi schoon.
Ik weet niet of je mijn opmerking in het andere topic of Frans zijn eerdere opmerking in dit topic bedoeld maar ga even uit van het eerste.

Ik zei namelijk; grappig hoe het woord strietman altijd een soort echo veroorzaakt.
Wat er namelijk gebeurd is, en ik kan dit er niet even snel terugzoeken omdat ik op MN telefoon typ dus excuseer een verkeerde namedrop;

Bvds; noemt in een groot verhaal met ander onderwerp terloops ook iets mbt de strietman.
ErikW; Ja strietman! (Verder niets wat terzake doet aan het onderwerp enige doel Bvds opmerking mbt strietman kracht bij te zetten.) dit is echo 1
Erik82; Ja en strietman heeft ook eens X Y & Z als na- en voordelen. Wederom niets ter zaken tot het oorspronkelijke onderwerk. Echo 2

Hoop dat je nu ziet wat mijn punt een beetje is, in no time gaat het over de strietman en hoe veelzijdig die wel niet is. Er worden geen onwaarheden verkondigd ofzo maar het is gewoon totaal onnodig met betrekking tot het oorspronkelijke onderwerp en is het allemaal ook nog eens allemaal al 100x gezegd....


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten