Goed cappuccoschuim uit een Elektra MCaL

TabCam
Berichten: 15
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 20:06

Goed cappuccoschuim uit een Elektra MCaL

Berichtdoor TabCam » do 19 jul 2018, 12:51

Mijn vriendin heeft sinds kort het aangedurfd om wat extra van mijn baristakunsten te vragen, de cappuccino. Ik heb een Elektra Casa Micra à Leva en ben wat betreft ristretto's/americano's erg tevreden. Ik laat hem elke ochtend flink opwarmen. De eerste keer ging het opschuimen perfect maar het is me daarna nooit meer zo goed gelukt. De melk lijkt snel te heet te worden. De smaak van de melk is niet verbrand, alleen het schuim wordt niet zo mooi dik en is hooguit de helft van de melk wordt maar schuim.

Ik vul de kan voor de helft met melk. Ik heb zowel volle als halfvolle melk geprobeerd (eerste keer was met halfvolle melk). Ik laat het eerste beetje stoom/water ontsnappen daarna pas de schuimkan eronder. Ik heb geprobeerd met de hoek te variëren maar nog geen goed resultaat. Heeft iemand tips?
Strietman CT2, Eureka Specialty 75, Kinu M47

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Goed cappuccoschuim uit een Elektra MCaL

Berichtdoor bvds » do 19 jul 2018, 18:11

hoezo ristretto's. uitgaande van ca 13 gram in het dubbele bakje en ca 25 gram opbrengst zit je met een brew ratio van ca 50% toch gewoon in de espressorange? of gebruik je een bakje waar je hoger in doseert?

maak even een filmpje van je opschuim kunsten dan kunnen we het beter beoordelen. de MCAL is een prima opschuimer dus het zal denk ik aan de skills liggen...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Re: Goed cappuccoschuim uit een Elektra MCaL

Berichtdoor Bert Pit » vr 20 jul 2018, 00:00

Er zijn verschillende methoden, dit is de mijne. Ik gebruik overigens houdbare melk met name omdat dat lang houdbaar is en we het niet vaak gebruiken.

- kannetje is dikwandig en komt net als de melk uit de koelkast
- half vol doen
- water uit stoompijp blazen
- kan scheef houden tip van de stoompijp 1 cm er onder (om een flinke kolk te krijgen)
- stoompijp open draaien
- de tip van de stoompijp iets meer naar de oppervlakte bewegen en zorgen dat deze net onder het schuim blijft. De melk moet blijven kolken. Je trekt het schuim als het ware naar boven.
- een hand onder het kannetje houden en net voordat je je hand bezeert is de melk op de juiste temperatuur en kun je stoppen
- Een paar klopjes met je kannetje om de grootste bellen eruit te krijgen
- daarna de melk blijven walsen en bewegen totdat je het uitgeschonken hebt. Dit moet je direct doen en ook direct consumeren.

De eerste keer krijg je het beste schuim, bij hergebruik wordt het schuim minder van kwaliteit en smaak.Ik bereik het beste resultaat met volle houdbare melk, maar dat is een kwestie van proberen. Ik vermoed dat je de temperatuur te hoog laat oplopen, zodra de melk een bepaalde temperatuur overstijgt, wordt het schuim dun met grote kook bellen.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

TabCam
Berichten: 15
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 20:06

Re: Goed cappuccoschuim uit een Elektra MCaL

Berichtdoor TabCam » vr 20 jul 2018, 08:32

hoezo ristretto's. uitgaande van ca 13 gram in het dubbele bakje en ca 25 gram opbrengst zit je met een brew ratio van ca 50% toch gewoon in de espressorange? of gebruik je een bakje waar je hoger in doseert?

maak even een filmpje van je opschuim kunsten dan kunnen we het beter beoordelen. de MCAL is een prima opschuimer dus het zal denk ik aan de skills liggen...
Ik gebruik 14-16 gram in een dubbel bakje. Minder koffie dan loopt ie te snel door en fijnere maling wordt de koffie bitter.

Dat filmpje ga ik proberen te maken. Met één hand is erg lastig maar na het weekend moet het lukken. Dat het aan mijn skills ligt snap ik, de voorgaande opschuimer was veel minder krachtig maar vergevingsgezinder.
Strietman CT2, Eureka Specialty 75, Kinu M47

TabCam
Berichten: 15
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 20:06

Re: Goed cappuccoschuim uit een Elektra MCaL

Berichtdoor TabCam » vr 20 jul 2018, 08:45

Er zijn verschillende methoden, dit is de mijne. Ik gebruik overigens houdbare melk met name omdat dat lang houdbaar is en we het niet vaak gebruiken.

- kannetje is dikwandig en komt net als de melk uit de koelkast
- half vol doen
- water uit stoompijp blazen
- kan scheef houden tip van de stoompijp 1 cm er onder (om een flinke kolk te krijgen)
- stoompijp open draaien
- de tip van de stoompijp iets meer naar de oppervlakte bewegen en zorgen dat deze net onder het schuim blijft. De melk moet blijven kolken. Je trekt het schuim als het ware naar boven.
- een hand onder het kannetje houden en net voordat je je hand bezeert is de melk op de juiste temperatuur en kun je stoppen
- Een paar klopjes met je kannetje om de grootste bellen eruit te krijgen
- daarna de melk blijven walsen en bewegen totdat je het uitgeschonken hebt. Dit moet je direct doen en ook direct consumeren.

De eerste keer krijg je het beste schuim, bij hergebruik wordt het schuim minder van kwaliteit en smaak.Ik bereik het beste resultaat met volle houdbare melk, maar dat is een kwestie van proberen. Ik vermoed dat je de temperatuur te hoog laat oplopen, zodra de melk een bepaalde temperatuur overstijgt, wordt het schuim dun met grote kook bellen.
De temperatuur gaat veel sneller omhoog dan mijn vorige machine. Mijn handelingsnelheid laat waarschijnlijk flink te wensen over. Ik ga letten op het kolken, dank je wel!
Strietman CT2, Eureka Specialty 75, Kinu M47

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Goed cappuccoschuim uit een Elektra MCaL

Berichtdoor @3aan » vr 20 jul 2018, 13:24

Gebruik Arla biologische volle melk, 1,35 p/L

Een kannetje van minimaal 250 ml, melk totde aanzet van de tuit, water goed uit de lans spuien, lans langs de geleiding van de tuit schuin plaatsen naar de zijkant van de kan, net onder de oppervlakte dan flink gas geven, tijdens het stomen de tip dieper steken kolken gaat als vanzelf, als je je fikken brand ben je te ver?! Overschenken een grotere kan en evt bubbels er uit walsen evt kloppen op aanrecht of plank, met de kan, niet met je knokkels (zinloos)

Gooi overgebleven melk in het afvoerputje, hergebruiken is in mijn ogen een nono!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Goed cappuccoschuim uit een Elektra MCaL

Berichtdoor bvds » vr 20 jul 2018, 20:12

als 16 gram in je bakje past dan heb je een groot bakje!

tip: koop bij Wouter Strietman een bakje. die zijn er goed. lijken op of zijn IMS bakjes. gewoon de 14 grams kopen. ik vind 13 grame en enkele pull na actieve PI ideaal.

als je 16 gram gebruikt dan heb je een fellini pull / halve pull extra nodig, anders heb je inderdaad een ristretto.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron