Tije's eengatse stoombetippingspunt

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Tije's eengatse stoombetippingspunt

Berichtdoor GuidovW » zo 11 nov 2018, 21:55

Da's een mooie tip! :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Tije's eengatse stoombetippingspunt

Berichtdoor HanR » zo 11 nov 2018, 22:14

Aanvullend:
1. Het helpt als je een pin-vice hebt. Probeer maar eens een boortje 1,5mm in te spannen in de snelspankop van je accuboormachine;
2. Om te voorkomen dat er stoom lekt tussen de stoompijp en de bovenkant van het tipje: beetje vloeibare pakking op het draad van de stoompijp voordat je het tipje erop draait.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Tije's eengatse stoombetippingspunt

Berichtdoor fransg » zo 11 nov 2018, 22:41

Mooi die woorden als "Gewindestangel" en "Huttenmutter"

Het Nederlands lijkt me rijker aan mogelijkheden om je als mens uit te drukken maar Duits is een hele fijne taal als het om gereedschap en manufactuur gaat.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Tije's eengatse stoombetippingspunt

Berichtdoor cremalover » ma 12 nov 2018, 10:24

Mooi die woorden als "Gewindestangel" en "Huttenmutter"

Het Nederlands lijkt me rijker aan mogelijkheden om je als mens uit te drukken maar Duits is een hele fijne taal als het om gereedschap en manufactuur gaat.
Gewindestange ohne l. ;)

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Tije's eengatse stoombetippingspunt

Berichtdoor Marcje » ma 12 nov 2018, 10:46

De Kurbelwelle is mijn favoriet
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Tije's eengatse stoombetippingspunt

Berichtdoor cremalover » ma 12 nov 2018, 12:39

De Kurbelwelle is mijn favoriet
Die krenge met te weinig smering?

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Tije's eengatse stoombetippingspunt

Berichtdoor GuidovW » ma 12 nov 2018, 14:05

De Kurbelwelle is mijn favoriet
Die krenge met te weinig smering?

Krengen mit n ;)
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Tije's eengatse stoombetippingspunt

Berichtdoor bvds » ma 12 nov 2018, 15:31

Mooi tip Frans!

Ik heb ook een 1-gats op mijn Pavoni. Veel beter dan origineel. Beter te doseren en minder drukverlies.

Zelf tipje maken uit een dopmoer kan zeker, alleen dan wel minder fraai en vooral moeilijker schoon te houden door de rand.

Je kunt mooie 1-gats tipjes her en der kopen via ebay of kaffeenetz. Alleen kan je dan net zo goed of beter Tije om hulp vragen. Zijn prijs zal zonder twijfel fair zijn.

Voor de Elektra mcal: die stoomt juist top met originele tip! Hoe hoog staat je druk? Als je te veel stoompower hebt om klein kannetje te kunnen controleren denk ik dat je ketel erg hoog staat. Mijn Elektra stoom bij 1.0 bar perfect voor klein kannetje.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Tije's eengatse stoombetippingspunt

Berichtdoor fransg » ma 12 nov 2018, 16:07

Hoe hoog staat je druk? Als je te veel stoompower hebt om klein kannetje te kunnen controleren denk ik dat je ketel erg hoog staat. Mijn Elektra stoom bij 1.0 bar perfect voor klein kannetje.
De La Pavoni's die ik heb (gehad) met drukmeter staat die meestal tussen 0.5-0.7 bar. Nu zijn die meters volgens mij niet echt super gekalibreerd dus het is meer een indicatie dan een meting.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Tije's eengatse stoombetippingspunt

Berichtdoor bvds » di 13 nov 2018, 14:05

Ja klopt die metertjes die kunnen best plus of min 0.1 bar afwijken...

Een Pavoni op 0.5-0.7 bar is prima voor espresso only. Voor stomen te weinig. Althans in mijn ervaring.

Mijn Elektra piekt op net geen 1.0 bar en zit op iets van 0.8 bar aan de onderkant. I.c.m. de teflon pakking van Ponte Vecchio die precies tussen de boiler en groep past blijft de groep idle mooi stabiel. En voldoende stoom.

Ik las op HB dat Dan Kehn zijn Elektra mcal op 1.5 bar had staan. En zonder mod voor zover ik weet. Dat moet een stoommonster zijn en een race tegen de klok qua overhitting.

Kortom als de stoom too much to control is op een Elektra dan vermoed ik een te hoge druk. En zonder pakking ook een hoge temperatuur.

Uiteindelijk is het zaak om los van een getal te zoeken naar een druk die past bij je smaak. Ik hou van een wat lagere temp dus kies dan meestal voor een wat lagere druk en dus minder stoompower. Daarom zijn die mod's als een extra pakking of koelring zo fijn. Dan kun je toch wat hoger met je druk zonder overhitting.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron