Gene Café CBR101

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor fransg » do 08 sep 2022, 21:49

Alleen 1 ventilator die lucht aanzuigt naar het verwarmingselement en via de drum gaat die hete lucht naar de chaff collector naar buiten.
Maar als je die uitzet, verwacht ik toch dat alles eerst even extra heet wordt voordat het afkoelt.
Kun je echter niet uitlezen als die uit staat
;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor bobbee » do 08 sep 2022, 22:00

Alleen 1 ventilator die lucht aanzuigt naar het verwarmingselement en via de drum gaat die hete lucht naar de chaff collector naar buiten.
Maar als je die uitzet, verwacht ik toch dat alles eerst even extra heet wordt voordat het afkoelt.
Kun je echter niet uitlezen als die uit staat
;-)
Waarom zou dat een probleem kunnen zijn? Er gaat geen spanning meer doorheen en men brand op 220 a 230 c. Het apparaat kan tot 250 c ingesteld worden.

Inside out view Afbeelding :

https://www.home-barista.com/forums/use ... e_open.jpg

https://1.bp.blogspot.com/-VRGBBsVTZTo/ ... 232513.jpg

Fan blaast rechtstreeks in de behuizing van het element.

https://youtu.be/keWL0HhqL0o
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor Ben70 » do 08 sep 2022, 22:12

bobbee een stukje uit de handleiding van de Gene (Koeling Omgevingstemperatuur geforceerde ventilatie (ongeveer 8 minuten)
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor fransg » do 08 sep 2022, 22:35

Waarom zou dat een probleem kunnen zijn? Er gaat geen spanning meer doorheen en men brand op 220 a 230 c. Het apparaat kan tot 250 c ingesteld worden.
Ik weet niet waar die temp wordt gemeten maar als de BT 230ºC is dan is het rond het element heter. Er is een warmtebron actief die meer warmte produceert dan er door de bonen en luchtstroom wordt opgenomen / afgevoerd vandaar dat de BT stijgende was.

Zet je alles ineens uit, dan is die energie niet opeens weg. Dus wordt alles rond de warmtebron tijdelijk heter voordat het weer afkoelt.

Hoe heet dat weten we niet indien de machine uit staat en er niets wordt gemeten ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor bobbee » do 08 sep 2022, 23:06

Ja hoop bedenksels te bedenken maar het ding verhit constant loeiheet, spiraal element is rood gloeiend, op standje sambal. De behuizing staat daarbij onder constante verhitting incl de internals en als hij uit gaat, dan is het ineens een probleem omdat....het in de handleiding staat? Of we wel iets moeten verwachten misschien? Terwijl we inderdaad niets kunnen meten. Zodra het ding uitstaat is de spiraal niet meer roodgloeiend, dat duurt een paar seconden en straalt uiteraard nog steeds warmte af maar neemt ook snel af, en dat staat die constant wanneer in gebruik. Een dik element houdt natuurlijk langer zijn warmte vast maar dat is dit niet, die zou je met koude lucht kunnen afkoelen als dat nodig zou zijn.
Neem een airfryer, die hoef je ook niet af te koelen met lucht na gebruik. Gewoon hup uit. Soort van zelfde machine maar dan nog met een veel dikkere spiraal erin!

(Er zit trouwens een sensor bij de inlaat van de drum net na het verwarmingselement en 1 in de gang naar de chaff collector.)

Ok, zal niet langer door zaniken maar het klinkt, voor mij dan in ieder geval, niet logisch maar meer gebaseerd op suggestie.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor Ben70 » vr 09 sep 2022, 06:48

Ik volg gewoon de instructies van de fabrikant op, die zal dat koelen wel niet voor de kat zijn viool uitgevonden hebben, maar een ieder staat vrij om het anders te doen ik houd gewoon rekening met het na bruinen als de koeling is ingeschakeld ,en dan kan ik de drum er uithalen zonder handschoenen .
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6426
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor cremalover » vr 09 sep 2022, 07:16

Dat heb ik vaker gehoord. En ook over nagedacht. De logica ontbreekt en ik zeg dat het niet klopt, je hebt dus een machine die 10 min lang op zijn donder krijgt qua verhitting en als je dan de machine uit zou zetten zou het slecht zijn voor de electronics. Schiet mij maar lek maar dit klopt niet. De hitte is in het algemeen gewoon slecht voor electronica en gaat een keer stuk, of je hem nu koelt of niet.
Dat zeggende, ik heb 3 gene cafés gehad, een behmor en nu heb ik een Quest m3s + weer een gene cafe. Ik brand nu sinds 2013 zelf.
Deze apparaten zijn allen nog nooit stuk gegaan toen ze in mijn bezit werden gebruikt. Het waren allen 2e hands apparaten.

Ik deel dit alleen even ter info en aanvulling. Ik heb mijn conclusie getrokken en wellicht een ander met deze info ook. Maar blijf vooral zelf nadenken en conclusies trekken.

Ik ga nu even branden! Afbeelding
Ik heb een Behmor opgestookt met stgoppen na branden zonder koeling. Kabels gesmolten en einde oefening.

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor Verenjano » vr 09 sep 2022, 08:55

Ik heb er ook een en ben er blij mee :)

Ik merk wel dat het belangrijk is om de chaff collector om de zoveel tijd schoon te maken, want het rooster loopt na verloop van tijd vol met vliesjes. Dan stokt de airflow en raakt de boel van de leg.

Ik heb hem vorige week weer schoongemaakt omdat de bonen niet goed roosterden en met dezelfde boon/temp/duur/gram zijn ze nu veel te donker. Al doende leert men, zullen we maar zeggen.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor jjwi » vr 09 sep 2022, 10:36

Bedankt voor al jullie reacties. Heb er weer veel van geleerd.
Je ziet dat iedereen het weer iets anders doet. En dat is maar goed ook. Anders wordt het een saaie boel en kunnen we nooit van elkaar leren.
Bij zo iets als koffie branden is er geen absoluut "beste" manier om te werken. Daarvoor zijn er te veel variabelen in het spel. Dat maakt het boeiend.
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor Ben70 » vr 09 sep 2022, 12:22

Ik heb er ook een en ben er blij mee :)

Ik merk wel dat het belangrijk is om de chaff collector om de zoveel tijd schoon te maken, want het rooster loopt na verloop van tijd vol met vliesjes. Dan stokt de airflow en raakt de boel van de leg.

Ik heb hem vorige week weer schoongemaakt omdat de bonen niet goed roosterden en met dezelfde boon/temp/duur/gram zijn ze nu veel te donker. Al doende leert men, zullen we maar zeggen.
De ene boon geeft meer caff dan de andere boon, maar in het algemeen maak ik de collector om de 500 gram leeg
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron