Gene Cafe CBR101

PeterOo
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 25 jul 2021, 14:09

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor PeterOo » za 07 okt 2023, 10:41

@bobbee: en hoe koel(de) jij dan je bonen? Niet in de Gene begrijp ik.
Een emmer met een stalen zeef erin die netjes past, in de emmer een gat en daaraan een oude stofzuiger die de lucht er doorheen zuigt. De gebrande bonen in de zeef en stofzuiger aan. Dat is mijn koeler.
Een stofzuiger! That’ll do the trick! :D

Ik gebruik zelf een koeler van aliexpress. Extern koelen maakt het hele proces in ieder geval iets meer voorspelbaar. Vooral wat lichter branden wil me niet goed lukken in de Gene.
Gewoon op 230C beginnen is wel lekker eenvoudig ipv het klooien met drogen op 160 of 180C en dan stapsgewijs de temp opvoeren.
Ik ga weer eens wat experimenteren vanmiddag. Dank!

https://nl.aliexpress.com/i/1005002882 ... pt=glo2nld
Aurora Brugnetti - Lagom P64 - Hario Switch

Yespresso
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 06 nov 2020, 11:35

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor Yespresso » za 07 okt 2023, 15:01

Je eind temp lager houden. Bean temp niet vet boven 200c uit laten komen en zo 1st crack ib rollen tot gewenste brandgraad. Ik hou meestal vanaf rollende 1st crack 3 min aan en ga dan kijken om te lossen.

De tijd tot 1st crack doet niet veel voor de smaak. Ja wel wat natuurlijk maar eigenijk kun je hem gewoon opvoeren, de bonen zijn koud en warmen rustig in de brander uitgaande van een washed boon, een natural pakt heel anders uit! Die moet je niet teveel op hun sodemieter geven.

Maar zou nu beginnen om de eind temp lager te houden en zo 1st crack in te komen en te branden tot gewenste brandgraad. Met de gene cafe instellen op 225c.
Ik deed op het laatst toen ik de gene cafe had 250 gram erin en zette hem gewoon aan op 230c en starten. Het ding heeft niet zo heel veel kracht om dan direct de bonen naar 230c te verhitten dat duurt gewoon de hele brandtijd tot hij zo warm is. Dus eigenijk geen omkijken naar. Kreeg er prima espresso koffie mee, wel ff laten rusten liefst 10 dagen.
En qua voorverwarming? Als ik op 200C voorverwarm en vervolgens ook 225C gebruik om tot FC te komen dan is de ROR niet altijd positief. Of kijk je daar niet naar?
Wat bedoel je precies met rollende 1st crack? En bedoel je met lossen het naar beneden brengen van de temperatuur om verder de boon te ontwikkelen?

Nu zou het profiel er dus uitzien:
Voorverwarmen 200C
225C tot FC + 3 min
200C tot eind?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor bobbee » za 07 okt 2023, 15:08

Nee ik kijk niet naar ROR. Het branden ging bij mij praktisch even rap als zonder voorverwarmen.
Rollende 1e krak is als het van enkele tikjes van een beginnende 1e krak naar opeenvolgend tikken gaat van 1e krak.
Lossen is de bonen uit de brander halen om te koelen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Willemduijv
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 19:21

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor Willemduijv » za 07 okt 2023, 16:57

Ik heb ook sinds kort een gene en zit nog volop in de experimenteerfase. Via reddit vond ik de volgende info: http://roastrebels.com/en/roasting-know ... /gene-cafe

Nu gebruik ik de info via een ander draadje van het forum en de png van hoofdkwartier kwam er aardig uit. Screenshot in de bijlage. Ik weet even niet naar wie de credits moeten.

Ik vind het wel lastig om de 1 crack te horen. Heeft iemand daar nog tips voor? Nu ga ik een beetje van de minuten uit en de zichtbare verandering van de boon.

Afbeelding
Screenshot_2023-10-07-16-52-39-543-edit_com.miui.gallery.jpg
Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor bobbee » za 07 okt 2023, 22:41

Ik heb ook sinds kort een gene en zit nog volop in de experimenteerfase. Via reddit vond ik de volgende info: http://roastrebels.com/en/roasting-know ... /gene-cafe

Nu gebruik ik de info via een ander draadje van het forum en de png van hoofdkwartier kwam er aardig uit. Screenshot in de bijlage. Ik weet even niet naar wie de credits moeten.

Ik vind het wel lastig om de 1 crack te horen. Heeft iemand daar nog tips voor? Nu ga ik een beetje van de minuten uit en de zichtbare verandering van de boon.

Afbeelding
Screenshot_2023-10-07-16-52-39-543-edit_com.miui.gallery.jpg
Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk
Met je oor bij de uitblaas van de vliezenvanger kun je het beste de 1st crack horen. Eventueel kun je een buis daar nog opzetten die tegen hitte kan om zodoende het geluid richting te geven. Het blijft lastig met de Gene Cafe vanwege het geluid wat de brander maakt maar het kan wel.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Yespresso
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 06 nov 2020, 11:35

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor Yespresso » zo 08 okt 2023, 08:54

Ik heb ook sinds kort een gene en zit nog volop in de experimenteerfase. Via reddit vond ik de volgende info: http://roastrebels.com/en/roasting-know ... /gene-cafe

Nu gebruik ik de info via een ander draadje van het forum en de png van hoofdkwartier kwam er aardig uit. Screenshot in de bijlage. Ik weet even niet naar wie de credits moeten.

Ik vind het wel lastig om de 1 crack te horen. Heeft iemand daar nog tips voor? Nu ga ik een beetje van de minuten uit en de zichtbare verandering van de boon.

AfbeeldingScreenshot_2023-10-07-16-52-39-543-edit_com.miui.gallery.jpg

Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk
Ziet er goed uit!

Deze meneer gebruikt een microfoon. En inderdaad ook bij de uitlaat.

https://youtu.be/51nFVz4pi7I?si=LMbliEktAqyCdOM-&t=414

Mooie hobbyisten vind je toch op youtube.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5644
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor gilleko B. » zo 08 okt 2023, 09:36

Ik heb ook sinds kort een gene en zit nog volop in de experimenteerfase. Via reddit vond ik de volgende info: http://roastrebels.com/en/roasting-know ... /gene-cafe

Nu gebruik ik de info via een ander draadje van het forum en de png van hoofdkwartier kwam er aardig uit. Screenshot in de bijlage. Ik weet even niet naar wie de credits moeten.

Ik vind het wel lastig om de 1 crack te horen. Heeft iemand daar nog tips voor? Nu ga ik een beetje van de minuten uit en de zichtbare verandering van de boon.

Afbeelding
Screenshot_2023-10-07-16-52-39-543-edit_com.miui.gallery.jpg
Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk
Buiten branden, chaffvanger eraf, hoor je beter de 1st crack, koelen van bonen in een vergiet die ik aan de onderzijde heb omsloten door een kunstof verpakking, ik geloof van een rijstpan. Onderkant een gat waar een stofzuigerslang ingaat. Koelt enorm snel.

Afbeelding




Willemduijv
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 19:21

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor Willemduijv » zo 08 okt 2023, 09:41

Bedankt voor de tips! Ik zie mijzelf nog niet echt met een microfoon zitten Maar als het werkt..

Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk


Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor Ben70 » zo 08 okt 2023, 09:51

https://www.bol.com/nl/nl/p/motorblok-s ... oductTitle
BIJ Alie nog goedkoper , duw de pen tegen de uitlaat aan dan hoor je de crack beter
en idd zoals bobby schreef kan het ook
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Firepeet
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 07 aug 2023, 22:10

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor Firepeet » do 30 nov 2023, 20:30

Net 2 weken terug uit Indonesië waar ik een aantal kilo's groene Aribica bonen uit Kintamani heb gekocht.
Inmiddels heb ik hiervan een kilo gebrand in mijn Gene, en ik moet eerlijk zeggen dat ze prima zijn gelukt. Ik hou van donker gebrande bonen, en dat maakt het wel wat makkelijker omdat ik geen gebruik maak van crackgeluiden die echt lastig tot niet te horen zijn.

Ik verwarm voor op 200 graden en laat hem daar dan een paar minuten leeg op draaien. Dan doe ik er 225 gram bonen in. Stel het apparaat in op 245 graden en brandt alles donker in totaal 13,5 - 14 minuten. Je ziet de temperatuur langzaam stijgen. ergens rond de 11 minuten wordt de 245 graden bereikt. Na afloop doe ik de bonen in een vergiet. ze knetteren dan flink, ik vermoed dat ik dan midden in de 2e crack zit. het vergiet zet ik dan bovenop de downdraft afzuigsysteem van mij kookplaat. De bonen zijn dan in een mum van tijd afgekoeld.

Ik heb dan een heerlijk ruikende boon die vol en krachtig van smaak is, zonder vervelende bittere bijsmaakjes.

Mocht iemand tips hebben om ze nog beter te krijgen dan hoor ik dat graag :D .

Afbeelding

Afbeelding


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron