Gene Cafe of Behmor?

walberg
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 09 sep 2011, 18:36

Gene Cafe of Behmor?

Berichtdoor walberg » di 02 mei 2023, 14:54

Ik wil nu toch ook zelf gaan branden, ik hoor verschillende ervaringen met zowel Gene Cafe als Behmor. De Gene is redelijk compact maar de Behmor zou minder ruiken? Hoe zit het met het lawaai, zag onlangs een youtube van een trommelverwarmer maar die maakte zo een .... herrie (Dieckmann) maar de luchtverwarmers (die soms ook veel herrie maken) zoals i-roast kunnen nog geen 100 gram aan, dat is wel erg weinig, kan ik iedere dag gaan branden.

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Gene Cafe of Behmor?

Berichtdoor Marc O. » di 02 mei 2023, 18:45

Ik zit met dezelfde afweging, maar vraag me af of er nog alternatieven zijn in die prijsrange (nieuw danwel gebruikt). Er gaat wekelijks bijna een kilo koffie doorheen (langleve het thuiswerken), dus een brander met 100g capaciteit is eigenlijk geen optie. Dan vallen er meteen een hoop af.

Nadeel van de Gene is volgens mij dat de first crack vrij lastig te horen is. Nadeel van de Behmor lijkt mij dat de bediening niet heel intuïtief is (maar vraag me af hoe gebruikers van dat apparaat dat beoordelen).
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Gene Cafe of Behmor?

Berichtdoor FrancisPavoni » di 02 mei 2023, 19:59

De capaciteit van de Behmor is lang niet zo groot als wordt geadverteerd. En ik vond het meer een omgebouwde kipgrill. Rookt ook behoorlijk.
De Gene is echt ontworpen als koffiebrander. Onderdelen etc zijn ook goed te krijgen.
Op aliexpress is ook het nodige te vinden op brandgebied.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gene Cafe of Behmor?

Berichtdoor fransg » di 02 mei 2023, 20:25

(Dubbel)
Laatst gewijzigd door fransg op di 02 mei 2023, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gene Cafe of Behmor?

Berichtdoor fransg » di 02 mei 2023, 20:27

Ik wil nu toch ook zelf gaan branden
Heb je al bepaald wat je ambitie is? Gewoon eens lol beleven aan het proberen koffie te branden, of zelf leren wat er allemaal bij komt kijken van inkoop, voorbereiding, profiel uitproberen met als doel zelfgebrande bonen die verrukkelijke espresso mogelijk maken, of gewoon goedkoop lekkere boontjes met de trots van zelfgebrand, of voor jezelf en wat anderen een kleine productie beginnen?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Gene Cafe of Behmor?

Berichtdoor Ben70 » di 02 mei 2023, 20:31

Ik zit met dezelfde afweging, maar vraag me af of er nog alternatieven zijn in die prijsrange (nieuw danwel gebruikt). Er gaat wekelijks bijna een kilo koffie doorheen (langleve het thuiswerken), dus een brander met 100g capaciteit is eigenlijk geen optie. Dan vallen er meteen een hoop af.

Nadeel van de Gene is volgens mij dat de first crack vrij lastig te horen is. Nadeel van de Behmor lijkt mij dat de bediening niet heel intuïtief is (maar vraag me af hoe gebruikers van dat apparaat dat beoordelen).
Als je de first crack duidelijk wilt horen dan moet je bij de Gene niet aan de trommel luisteren
maar aan de uitlaat dan hoor je hem duidelijk.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Cafe of Behmor?

Berichtdoor bobbee » di 02 mei 2023, 20:51

Maakt niet zoveel uit welke brander je kiest. In het begin is het toch allemaal ontdekken en leren wat er gebeurt en wat je zelf doet en waarom. Of dat nou een Behmor of Gene Cafe is maakt niet veel uit, ze branden beide de bonen goed en hebben zichzelf bewezen. Ruiken en roken doen ze beide maar is ook geen uitgangspunt om voor een bepaalde machine te kiezen. Zou sowieso buiten branden ongeacht met welk apparaat ook.
Grootste probleem is de persoon die brand, die moet zich ontwikkelen tot iemand die weet wat hij doet en kan herkennen middels geur, kleur en zicht wat er gebeurt. De brander, het apparaat doet steevast wat hij het beste kan: groene koffiebonen verhitten tot ze bruin zijn dus die kan nergens de schuld van krijgen.

Probeer een 2e hands machine te scoren, dan bepaald de prijs welke je koopt. En dan begint de pret van het leren branden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6426
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Gene Cafe of Behmor?

Berichtdoor cremalover » di 02 mei 2023, 20:52

De capaciteit van de Behmor is lang niet zo groot als wordt geadverteerd. En ik vond het meer een omgebouwde kipgrill. Rookt ook behoorlijk.
De Gene is echt ontworpen als koffiebrander. Onderdelen etc zijn ook goed te krijgen.
Op aliexpress is ook het nodige te vinden op brandgebied.
Gaat toch echt twee keer zoveel in de Behmor als in de Gene.
Ik heb ze allebei. Voor mij is het geen hobbie maar eerder een verplichting dat branden Ik doe het om onafhankelijk te zijn.En het is toch een stuk goedkoper.Maar beleef er verder geen plezier aan.

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Gene Cafe of Behmor?

Berichtdoor FrancisPavoni » di 02 mei 2023, 20:57

Maar dan doet ie er ook twee keer zo lang over...? Die 450gr moet je met een korrel zout nemen was mijn ervaring. Kan wel maar zeker met zwaardere en hardere bonen duurt het een eeuwigheid met matig reaultaat.

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Gene Cafe of Behmor?

Berichtdoor Ben70 » di 02 mei 2023, 23:57

ik brand in 4 x een kilo bonen in de Gene
maar de laatste tijd met de energie prijzen laat in de bonen branden
kost 4 euro per kilo, en je krijgt ook een kilo gebrande bonen die
perfect gebrand zijn.
ik haal ze zelf op zit 7 km van mijn huis dus geen verzendkosten
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron