Aillio Bullet inwisselen voor Toper Cafemino?

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Aillio Bullet inwisselen voor Toper Cafemino?

Berichtdoor bgiebels » do 01 jun 2023, 18:31

Ik heb een Allio Bullet V1.5 (6 jaar oud) en heb nu de mogelijkheid om een Toper Cafemino 1 kg brander te kopen. De Toper draait op 380 V en kost ca. 3000 euro. De Allio voldoet best wel redelijk. Is goed door mij te onderhouden, goed forum, goede software, en werkt op 230 V. Nadeel ondervind ik bij het branden. Bij bepaalde bonen, met name de Brazil, heb ik last van schroeiplekjes op de boon. Voor zover ik weet warm ik normaal voor (rond de 165 graden, via de probe). Na het storten van de koffie is het buigpunt naar een positieve ROR bij ongeveer 100 graden. Of doe ik hier iets fout? Ik ervaar toch iets te veel bitterheid in mijn koffie en denk dat het door het 'scorching' komt.

Daarom vraag ik jullie advies. Zou de Toper een (forse) verbetering zijn voor de kwaliteit van mijn koffie (bijv. minder last van schroeiplekken)? Het is wel een andere manier van branden zonder software, maar ik denk dat ik daar wel uit kom. De Toper is 10 jaar oud, heeft de afgelopen 3 jaar niet gedraaid, maar daarvoor denk ik dat hij intensief gebruikt is geweest. In ieder geval is het chroom van het rooster van de uitstortbak af en zie je het koper/messing. Wie heeft er ervaring met de Toper qua bediening, onderhoud en reparatie?

Wie raad mij de overstap aan of af?
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Aillio Bullet inwisselen voor Toper Cafemino?

Berichtdoor fransg » do 01 jun 2023, 18:42

De "vlucht naar voren" om een Toper te kopen zal ongetwijfeld ook nieuwe uitdagingen / vraagstukken opleveren en dat kan ook later nog.
Bij bepaalde bonen, met name de Brazil, heb ik last van schroeiplekjes
Wat bedoel je met "DE Brazil"? Welke soort boon (Arabioca / Robusta en ondersoort), van welke importeur, tegen welke prijs aangeschaft? Kan ook gewoon een mindere boon wezen.
Na het storten van de koffie is het buigpunt naar een positieve ROR bij ongeveer 100 graden
Je bedoelt wat velen het "turning point" noemen? Dat zegt weinig tot niets. Er gebeurt op dat moment niks bijzonder met de boon, slechts dat de probe, die tijdens voorverwarmen heet was, is bekomen van de schrik van het bijstorten van de koude groene bonen en doet vanaf dat moment weer mee met het redelijk bij benadering aangeven van de temperatuur van de bonen en lucht die erlangs ketsen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Aillio Bullet inwisselen voor Toper Cafemino?

Berichtdoor bgiebels » do 01 jun 2023, 19:08

Ik heb er enkele gehad, uit mijn hoofd de Cerredo en de Mogiane. In ieder geval zijn de 'Brazilianen' meestal natural of pulped natural. Misschien heeft het daar mee te maken.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Aillio Bullet inwisselen voor Toper Cafemino?

Berichtdoor fransg » do 01 jun 2023, 19:22

Ik heb er enkele gehad, uit mijn hoofd de Cerredo en de Mogiane. In ieder geval zijn de 'Brazilianen' meestal natural of pulped natural. Misschien heeft het daar mee te maken.
https://www.fleurdecafe.nl/brasil-cerra ... ngebrand-1

die zijn niet super goedkoop dus zou wel goed moeten zijn.

je zou het brandprofiel en gegevens kunnen delen, dan is te zien hoe lang de branding duurde, hoeveel gewichtsverlies er was en dergelijke
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Coffeebandit
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 feb 2023, 10:00

Re: Aillio Bullet inwisselen voor Toper Cafemino?

Berichtdoor Coffeebandit » do 01 jun 2023, 19:54

Ik heb er enkele gehad, uit mijn hoofd de Cerredo en de Mogiane. In ieder geval zijn de 'Brazilianen' meestal natural of pulped natural. Misschien heeft het daar mee te maken.
Ik heb een gecertificeerde Cerrado Mineiro Red Catuai, pulped natural, die ik rechtstreeks aankoop van een plantage in Brazilië zonder tussenpersonen.
Ik vind dat deze zeer mooi brand.

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Aillio Bullet inwisselen voor Toper Cafemino?

Berichtdoor bgiebels » do 01 jun 2023, 21:12

brandprofiel brasil.jpg
Dit is het brandprofiel. Er zijn 2 thermoregistraties, de IBTS (de infraroodsensor) en de 'Probe'. De IBTS meet beter, maar is minder betrouwbaar omdat de lens beslaat en de meting niet consistent is. Daarom baseer ik me altijd op de probe. Voorverwarmd op 168 graden, buigpunt is bij 100 graden, FC bij ca. 180 en eindtemperatuur rond de 190. Meestal laat ik een vaste tijd na de FC ontwikkelen, ca. 2 minuten, ik houd niet de 23-25% aan van Scott Rao. Van een plaatselijke brander heb ik gehoord dat je de lijn na de twee minuten kan 'levelen', gelijk houden qua temperatuur. Dat doe ik door de fan hoger te zetten en de verwarming iets lager. Dat geeft al wat betere resultaten, ondanks dat Scott Rao ook dit soort zaken afraadt meen ik te hebben gelezen. Ik zag bij Rob Hoos dat het buigpunt veel lager was, ca. 60-70 graden. Misschien dat ik toch te heet voorverwarm. Of zou het komen door de inductie? Ik weet niet hoe die werkt. Geleidelijk of aan/uit als bij een magnetron?
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Aillio Bullet inwisselen voor Toper Cafemino?

Berichtdoor Pti » do 01 jun 2023, 21:18

Beide branders zijn elektrische branders met een gloeispiraal als verwarmingselement en een enkelwandige trommel. De bullet heeft wat meer (traploos regelbare) instelmogelijkheden en betere uitlezing, de toper heeft een wat lompere/degelijkere bouwkwaliteit en is beter geschikt voor batch-na-batch brandwerk. Maar als je techniek verkeerd is, schroeiplekken of scoarching is bijna altijd een te hoge chargetemp, zal dat niets uitmaken op welke brander je dat doet. Wat bert zegt is de spijker op zijn kop, Brazilië is bijna altijd Strictly Soft (zeker uit regios als cerrado en mogiana) dus onder 1200 masl en bijna altijd natural of pulped natural, die koffies vragen om een delicate charge temperatuur.

Ik denk dat van bullet naar toper een sidegrade is, maakt weinig uit ik resultaat of capaciteit en is alleen maar irritant als je reparatie of aftersales nodig hebt, want die is SLECHT bij toper.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Aillio Bullet inwisselen voor Toper Cafemino?

Berichtdoor fransg » do 01 jun 2023, 21:28

brandprofiel brasil.jpg
Scherm­afbeelding 2023-06-01 om 21.22.57.png
Er is wel vrij fors gewichtsverlies ;-)

Dus niet te zien hoeveel gewicht je tijdens het branden opstookte.
ik houd niet de 23-25% aan van Scott Rao.
Ook niet druk om maken.
Van een plaatselijke brander heb ik gehoord dat je de lijn na de twee minuten kan 'levelen', gelijk houden qua temperatuur.
Ik houd wel minimaal 3ºC / min aan temperatuurtoename aan om de druk in de cellulosecellen waar de ontwikkeling plaatsvindt "op stoom" te houden.
Ik zag bij Rob Hoos dat het buigpunt veel lager was
Dat buigpunt / turning point gaat nergens over, zoals gezegd. Hangt af van hoe dik / traag de probe is, hoe heet voorverwarmd, hoe dicht bij een hete wand die ook hitte uitstraalt naar de probe etc. Het een indicatie van veel dat de BT metingen vertraagt maar niets betreffende de bonen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Aillio Bullet inwisselen voor Toper Cafemino?

Berichtdoor kilo » do 01 jun 2023, 21:43

Wat leuk dat je nog enthousiast met de Bullet aan het werk bent.
Ik zie een paar dingen in je profiel.
IBTS is lang niet schoongemaakt, te zien aan de al vroeg kruisende profiel lijnen. Daardoor is de IBTS nu geen betrouwbare indicator zoals je zelf aangeeft. Preheat op de probe is echter ook niet betrouwbaar omdat die niet de temperatuur van de drum aangeeft, maar de temperatuur van de lucht in de trommel en die is nogal variabel, afhankelijk van o.a. de omgevingstemperatuur.
Mijn advies zou zijn om de IBTS probe te reinigen en die te gebruiken voor de preheat. De IBTS meet tijdens de pre heat de temperatuur van de drum. Zo heeft “ Bullet “ het ook bedoeld.
Ook denk ik dat de probe is vervuild en moet worden schoongemaakt. Je FC is rond de 180graden op de probe. Bij mij rond de 190 a 195 op de probe voor brazil. Een groot verschil. Een vervuilde probe meet te laag, ofwel je preheat is door de vervuilde probe veel hoger dan de probe aanwijst.
Wellicht start je nu de branding met een veel te hoge temperatuur van de drum, waardoor scorching plaatsvindt. Maar als je de temperatuur van de drum niet weet……
In het begin van de branding geef je relatief weinig energie aan de bonen. Misschien om de drum wat te laten koelen tegen de scorching?
Het risico is daarmee de je het momentum in de branding verliest, waardoor je in een latere fase maximaal energie moet geven om de branding gaande te houden. De maximale ROR komt bij jouw branding net op de 15. Bij mijn brandingen is dat 20. Jouw brandingen zijn daardoor relatief lang voor licht gebrande bonen.
Laatst gewijzigd door kilo op do 01 jun 2023, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Aillio Bullet inwisselen voor Toper Cafemino?

Berichtdoor kilo » do 01 jun 2023, 21:48

Beide branders zijn elektrische branders met een gloeispiraal als verwarmingselement en een enkelwandige trommel.
Beide wel elektrisch, maar de Bullet op inductie. Geen gloeispiraal hoor!
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron