Aillio

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Aillio

Berichtdoor Wedj » vr 27 jan 2017, 17:22

Ja, als je professioneel wil gaan branden zit daar wat in. De Toper Caffemino uit Turkije bijvoorbeeld. Op gas. Kan 1,2 kg in en kan continue branden. Maar past niet zo lekker in de gemiddelde bijkeuken: 1.4 meter hoog, 1,3 m diep en 1,2 meter breed. 125 kg aan gewicht. En met 6650 euro ook wel duurder dan de Bullet.
Misschien zijn er beter alternatieven?
Mijn gasgestookte cafemino weegt 85 kilo, 1,2 meter breed is ie ook niet en 1,2 kilo groen erin? Afhankelijk welke boon, dan wel. Continu branden? Jazeker 8 uur aan een stuk nog geen probleem geweest. Prijs klopt inderdaad en dat is een afweging waard. Maar tot op de dag van vandaag geen spijt gehad.
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Aillio

Berichtdoor bobbee » vr 27 jan 2017, 17:57

Ik zag deze voorbij komen. Denk dat de allio beter of fijner is maar goed, ik kan er ook naast zitten dus deel hem maar even.

Gene Cafe CBR1200 koffie rooster
€ 3.500,00
http://link.marktplaats.nl/m1129718859? ... ialbuttons
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Aillio

Berichtdoor kilo » vr 27 jan 2017, 21:02

@bgiebels,
Ik hoor de crack duidelijk boven het geluid van de Bullet en ook de tweede crack overigens. Maar er zijn bezitters die er moeite mee hebben. (Luisteren met stethoscoop enzo) Bij langzame brandingen is de crack meestal zachter en moeilijker te horen. Electronica maak ik me niet zo veel zorgen over. Is eenvoudig vervangbaar en hoeft niet de hoofdprijs te kosten. Het is een serieus op kwaliteit gemaakt apparaat.
Maar het is natuurlijk ook waar dat de brander zijn degelijkheid nog niet heeft kunnen bewijzen.
@wedj, je hebt ongetwijfeld gelijk Ik had maten en gewicht uit het specificatieblad van de Toper caffemino overgenomen. Kan je dus niet op vertrouwen weet ik nu.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Aillio

Berichtdoor bgiebels » vr 27 jan 2017, 21:51

@kilo
Goed om te weten. Bij de Gene hoorde ik de 1e crack ook niet, maar als je eenmaal weet hoe het klinkt dan, ja, dan weet je hoe het klinkt (Johan Cruyff: Je gaat het pas zien als je doorhebt). In dit geval ga je het horen i.p.v. zien. De tweede crack hoor ik niet in de Gene. Ja, als je de bonen uitstort, dan is-ie duidelijk hoorbaar.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Aillio

Berichtdoor bgiebels » vr 27 jan 2017, 22:14

In mijn optiek zorgt het langzaam voortbewegen van de koffiebonen in de drum bij de Gene dat de bonen plaatselijk worden verhit, waardoor er geen gelijke warmteverdeling is, en de bonen ongelijk worden geroosterd. Ik denk dat de warmteverdeling bij de toper etc. beter is. Of heb ik dat mis? In mijn gevoel geval benadert de "1 kilo Gene Cafe" meer de homeroaster 101 van Gene dan de Toper of de Bullet. Terwijl ik dit aan het typen ben: wát maakt de professionele roaster nou beter dan de Gene homeroaster 101 ? Is dat de hoeveelheid koffiebonen dat je kan roosteren? De controle op het proces? De betere warmteverdeling? In een metafoor: verslaat de topcoureur in een Opel de amateur in een Ferrari?
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Aillio

Berichtdoor @3aan » vr 27 jan 2017, 22:34

Ik zag deze voorbij komen. Denk dat de allio beter of fijner is maar goed, ik kan er ook naast zitten dus deel hem maar even.

Gene Cafe CBR1200 koffie rooster
€ 3.500,00
http://link.marktplaats.nl/m1129718859? ... ialbuttons
Die heeft dagelijks minimaal 8 brandingen gedaan, hij is minimaal 2 jaar oud, zal toch wel zo'n 5000 brandingen achter de kiezen hebben, lijkt me niet echt een aanrader voor 3500 euro, die elementen en overige slijtbare delen hebben niet echt het eeuwige leven, dat ding heeft iets van 4200 gekost, je moet het natuurlijk zelf weten. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Aillio

Berichtdoor @3aan » vr 27 jan 2017, 22:37

In mijn optiek zorgt het langzaam voortbewegen van de koffiebonen in de drum bij de Gene dat de bonen plaatselijk worden verhit, waardoor er geen gelijke warmteverdeling is, en de bonen ongelijk worden geroosterd. Ik denk dat de warmteverdeling bij de toper etc. beter is. Of heb ik dat mis? In mijn gevoel geval benadert de "1 kilo Gene Cafe" meer de homeroaster 101 van Gene dan de Toper of de Bullet. Terwijl ik dit aan het typen ben: wát maakt de professionele roaster nou beter dan de Gene homeroaster 101 ? Is dat de hoeveelheid koffiebonen dat je kan roosteren? De controle op het proces? De betere warmteverdeling? In een metafoor: verslaat de topcoureur in een Opel de amateur in een Ferrari?
Het kunnen uitstorten om te koelen is een zeeeer grote pre, je hebt een veel kleiner fout percentage, veel goede brandingen gaan verloren door het nagaren!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Aillio

Berichtdoor Pti » vr 27 jan 2017, 22:56

Precies wat Adriaan zegt!

Eigenlijk moet je het zo zien, de Toper is een verkleinde versie van een grote authentieke trommel brander, zoals je deze in veel grote branderijen kunt vinden.

De Gene is een vergrote versie van een simpele maar effectieve thuisbrander zoals je deze in veel huishoudens kunt vinden.
En als ik heel eerlijk ben is de gene toch wel een "instappertje" als het op hobby aankomt, veel mensen die er serieus verder mee willen stappen al snel over naar iets met meer controle etc.

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Aillio

Berichtdoor bgiebels » di 06 jun 2017, 22:58

Inmiddels heb ik de bullet al weer een tijdje, en hij bevalt goed. Je merkt dat het een nieuw apparaat is, want het blijft een beetje pionieren. Onlangs een nieuwe, grotere vliezenzeef besteld. Daar kwam een setje 2 componenten siliconenkit bij. Ik dacht eerst dat ik het rubber van mijn vliezenvanger hiermee moest sealen, maar het bleek voor de printplaat van het control panel te zijn. Een ander ding is het schoonmaken van het raampje van de IR sensor. Hiervoor moet je de voorkant er helemaal af halen. Als je een bullet aanschaft moet je dus niet bang zijn een schroevendraaier aan te raken.

Maar zoals gezegd, hij gevalt goed. Koeling van de bonen is perfect, prijs is redelijk, en het kunnen lezen van de boontemperatuur is erg belangrijk. Voor traditionele machines die 1 kilo kunnen branden en ondersteund worden door software betaal je toch snel het dubbele. Door de brandsoftware ben ik een heel stuk wijzer geworden over het brandproces. Ik snap nu waarom de FC (first crack voor de nieuwkomers) betiteld wordt als "exotherm". Je ziet de temperatuur dan sterker stijgen. Ook het verschil tussen een harde boon en een zachte zie je. Bij een zachte boon (althans als een Brasil Yellow Bourbon zacht is) schiet de boontemperatuur snel omhoog. Een harde boon is massiever en kan daardoor meer warmte absorberen.

Kortom, ik heb heel wat opgestoken (met dank aan Pti en kilo), en dat is toch het leuke aspect van een hobby.

Zijn er behalve "kilo" en ik nog meer mensen die een bullet hebben of overwegen een aan te schaffen?
Bijlagen
1496236635477.jpg
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Aillio

Berichtdoor fransg » di 06 jun 2017, 23:03

Mooi verslag!

Misschien kun je in dit draadje de komende tijd meer schrijven, foto's plaatsen, enkele video's van brandingen.

Ik had niet verwacht dat de Bullet zo van de grond zou komen. De makers besteden ook veel zorg aan het upgraden / oplossen / verbeteren van de machines, ook van reeds bestaande klanten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron