Gene Cafe stuk

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » ma 23 mar 2015, 12:14

Je zegt met 220 graden aan te vangen, de bonen gaan erin en naar welke temperatuur valt die dan terug? Dat is dan uiteindelijk je aanvangstemperatuur.

Alice
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 17:33

Re: Gene Cafe stuk

Berichtdoor Alice » ma 23 mar 2015, 13:09

Ik schreef dat ik de machine had voorverwarmd tot 220c. Ik kreeg hier het advies dat ik de machine moest voorverwarmen tot 220c en dan pas de bonen erin. Dat heb ik dus ook gedaan.
Hij valt dan natuurlijk wat terug naar ongeveer 180c als je stopt met voorverwarmen en de boontjes erin doet. (wat de Gene in elk geval aangeeft)
Na 7 minuten is hij weer rond de 220c en hebben de bonen een caramel kleurtje.

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Gene Cafe stuk

Berichtdoor bgiebels » wo 01 apr 2015, 01:29

Na de 5e (!) branding zat mijn rubbertje, gelukkig tijdens de afkoelingsfase, in mijn drum. Moet er niet aan denken dat zo'n ding in je maler terecht komt :evil: Nu heb ik twee reserverubbers meegekregen, maar daar wil ik toch zuinig op zijn. Even iets anders geprobeerd. Een spiraal van een balpoint op de plaats van het rubber te doen. Want dat vangt de "omklapklap" ook op. Spiraal was iets te lang en zat niet genoeg vast. Daarom durfde ik het niet aan om een echte branding ermee te doen. Misschien een ander metalen spiraal, die iets dikker is? Ik blijf op zoek. Als ik het gevonden heb komt er ongetwijfeld een nieuw forumitem: Rubbertje kwijt? Spiraaltje erin ! :D Heb uiteindelijk het rubber doorboord met een afgeslepen houtschroef. Dat brengt wel enig risico met zich mee (wat gebeurt er als dát losraakt?), maar wellicht houdt het. Schuin afsnijden van het rubber is wellicht ook een optie, want dan buigt het minder bij elke klap en heb je minder kans van afscheuring in het midden.

Verder. Mijn "brandprofiel" van een Brasil Yellow Bourban. Net als Alice voorgewarmd op 220, en 15 minuten gebrand. Eindtemperatuur is 235 wat na ca. 6,5 minuten is bereikt na toevoer bonen (na toevoeging bonen ca. 165 graden). Hoorde geen krak, maar na uitstorting van de bonen was er wel geknisper. Was dat de 1e, 2e krak of plotselinge afkoeling van de bonen?
branding BYB.jpg
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Gene Cafe stuk

Berichtdoor Erik82 » wo 01 apr 2015, 07:14

Waarom proberen een productiefout zelf op te lossen met een gevaarlijk oplossing. Die rubbertjes horen zeker 150 brandingen mee te gaan. Zo niet terug naar de winkel met dat tussenschot en een nieuwe eisen. Lijkt me niet zo moeilijk. Liever per ongeluk wat rubber tussen mijn bonen dan metaal want dan zijn je schijven meteen kapot.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Alice
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 17:33

Re: Gene Cafe stuk

Berichtdoor Alice » wo 01 apr 2015, 12:47

Hi bgiebels,

Mooi grafiekje :)
Dat idee van dat veertje is best interessant, En als dat ooit een keertje kapot zou gaan zie je heel makkelijk je veer tussen de bonen. Die gaat niet per ongeluk in je molen :shock:

Alice
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 17:33

Re: Gene Cafe stuk

Berichtdoor Alice » wo 08 apr 2015, 18:47

Pfff de rubbertjes zijn al weer stuk. Ik vanmiddag tijdens het branden het klepje al weer veel te hard tegen de rand aan klappen. Ja hoor, de rubbertjes zaten tussen de boontjes.
Dat idee van Bgiebels met dat veertje leek ons eigenlijk helemaal zo gek nog niet.
Mijn ega heeft in 1 van de vele balpennen een veertje gevonden dat mooi strak past.
Erin en ja hoor, het werkt prima.
De herrie van het geklap van dat metalen deurtje is ineens ook veel minder.
Afbeelding

Net een setje nieuwe bonen gebrand en het werkt echt super. Ik ben er voor de zekerheid de hele tijd naast blijven zitten en kijken of alles goed ging :)

Dat rubber gevalletje blijft een ontwerp fout. Het zogenaamde scherpe randje is er niet. Mijn man heeft zelfs met een heel fijn P1200 polijst papiertje de eventuele randjes gepolijst, maar dat was het echt niet.

Wat er eventueel aan dat deurtje fout kan zijn weten we niet. dat ziet er normaal uit.
Maar afijn, het "Giebels" veertje werkt. :lol:

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Cafe stuk

Berichtdoor bobbee » wo 08 apr 2015, 18:56

Goed gedaan, dat veertje! Zit hij er gewoon ingedraaid als het ware?

Alice
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 17:33

Re: Gene Cafe stuk

Berichtdoor Alice » wo 08 apr 2015, 19:42

We moesten even zoeken tussen een stapeltje pennen, maar deze paste mooi strak.
Die windingen van het veertje zijn in het midden heel strak tegen elkaar en naar buiten zit er wat meer ruimte tussen de windingen.
Je kunt het ook zien op de foto dat de windingen naar het midden dichter bij elkaar zitten.
Precies wat we nodig hadden.
Het zit in dat openingetje van het rubbertje gedraaid en dat strakke gedeelte klemt dan mooi tegen het metaal. Wel een beetje mazzel denk ik, maar het zit prima en werkt beter dan dat rubbertje dat steeds stuk gaat.
Nu eerst eens zien hoelang dat veertje mee gaat. Want dat moet zich eerst maar eens bewijzen.


bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Gene Cafe stuk

Berichtdoor bgiebels » wo 08 apr 2015, 23:54

Wat gaaf dat het werkt ! Ben benieuwd of het goed blijft zitten. In ieder geval is het veertje makkelijker te traceren dan zo'n "siliconen koffieboon". Welk merk balpen was het? Was het veertje niet iets te lang? Ik zag bij mij dat er wat ruimte tussen het deurtje en het glas kwam, en was bang dat daar koffiebonen tussen bleven hangen.

Bert.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » do 09 apr 2015, 03:06

Allemaal goed, leuk en aardig, dat veertje is natuurlijk niet vervaardigd om in deze hete situatie z'n werk te doen, als er onverhoopt en ongezien een stukje veer zou meeliften met je productie, is het genoeg om je molen buiten gebruik te stellen!

Verhit metaal kan immers makkelijk verkleuren, wat een evetuele herkenning zou kunnen bemoeilijken.


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron