Tije's brander

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Tije's brander

Berichtdoor Jan B » zo 13 dec 2015, 23:23

Ik kan er niets aan doen! Het is zo aanstekelijk..... Hieronder een (video)verslag van mijn poging.

Eerste poging ging bijna goed. Met een ruitenwisser motor van de sloop was ik goed op weg, totdat ik de 12V adapter rook zag produceren. Een beetje onderschat hoeveel Amp. deze verbruikt. Ook de aansluiting op de as was een beetje te quick and dirty.
Versie 2.0 met een boormachine als aandrijving. Handig want deze heeft een variabel toerental en een palletje om de drukknop vast te zetten.
De verfstripper heeft twee standen. De eerste branding op laag vermogen gestart. Daarmee liep de temperatuur vrij langzaam op. Daarna op de hoge stand gezet en zo een steilere grafiek gekregen.
Bij de tweede branding meteen op de hoge stand gezet en dat leverde een mooie grafiek op maar wel een relatief korte branding met (te hoge temperaturen van rond de 265 graden. Branding ziet er mooi egaal uit. Aan het einde de temperatuur geprobeerd constant te houden door handmatig te schakelen tussen de hoge en de lage stand van de verfstripper. Humane PID zeg maar....
Leuk dat je ondanks de herrie toch nog de 1e crack hoort.
Aan de grafiek kan ik in ieder geval zien dat de verfstripper (1750 Watt) voldoende vermogen heeft om wat grotere batches te branden.
Gek he... na een paar uur geproefd op de Cremina, en nu al super van smaak.....

Plannen:
- grotere zeef voor batches van 500 gr.
- aansturing van de ruitenwisser motor met pwm zodat ik het toerental kan regelen zonder veel verlies van vermogen.

Voor iets later:
- onderzoeken of een pid-regeling zoals Frans op zijn Roastilino heeft, van meerwaarde kan zijn.

Op mijn werk staat een metaaldraaibank stof te vangen. Kijken of ik hem tot leven kan kussen..

Frans en Tije.... ontzettend bedankt voor een keigaaf weekend vol speelplezier.

Laatst gewijzigd door Jan B op ma 14 dec 2015, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Tije's brander

Berichtdoor bobbee » zo 13 dec 2015, 23:39

Even de video op openbaar zetten, staat nu op privé.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Tije's brander

Berichtdoor Jan B » zo 13 dec 2015, 23:54

Als het goed is, dan is ie nu openbaar.

Thx Bobbee.
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Tije's brander

Berichtdoor @3aan » ma 14 dec 2015, 00:08

Bekend etiket. ;-)

Ik zou die opstelling weleens als een werkende 1,5 kilo willen zien, dan zou 't het overdenken waard zijn.

Je zou ook mooi die draaibank als aandrijving kunnen laten fungeren. Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Tije's brander

Berichtdoor fransg » ma 14 dec 2015, 06:05

Ik kan er niets aan doen! Het is zo aanstekelijk..... Hieronder een (video)verslag van mijn poging.
Wat ontzettend leuk! Netjes gebouwd ook.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Tije
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 08:29

Re: Tije's brander

Berichtdoor Tije » di 15 dec 2015, 17:48

Hoi Jan,

Leuk om over jouw aanpak te lezen.
Mooi simpel ook, met die boormachine, mijn eerste versie was met een
decoupeerzaag. Eigenlijk vind ik die eerste prototypes de leukste. . .
Ik ben wél benieuwd of je de ruitenwissermotor genoeg toeren kunt
laten maken. Naar mijn ervaring moeten de boontjes toch wel met
zo'n 300 Rpm. in beweging worden gebracht. Of sneller dus, met de
500 toeren boormachine worden ze ook mooi gehusseld.
Ik heb trouwens wél wat moeite om grotere hoeveelheden (500 gr.)
netjes te branden.
Een hogere föhntemperatuur is dan nodig om het brandproces niet ál te
lang te laten duren.
Qua vermogen kan die verfstripper dat inderdaad makkelijk aan, maar
wanneer ik de föhn heter zet (boven de 600 *C) is het risico dat de bonen
wat gaan schroeien.
Het mooiste resultaat krijg ik dus met een half pond boontjes en een
föhntemperatuur van zo'n 500 *C.
'Ben wél benieuwd naar jouw verdere bevindingen. . . . . ;-)
La Pavoni Professional -- Malers: HG1 -- ROK -- Kitchenaid Artisan 5KCG100

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Tije's brander

Berichtdoor Jan B » di 15 dec 2015, 18:53

Leuk Tije dat je ook op het forum bent! Welkom!
Zal zeker verdere ervaring posten. Op dit moment zijn er wat grotere zeven in aantocht. En ik moet een manier bedenken om de temperatuur niet te ver te laten doorschieten. Ik probeer eerst zonder elektronica, door de afmetingen, afstanden en hoeveelheden te variëren.
Ik heb het filmpje van de decoupeerzaag ook gezien, maar door de ronddraaiende beweging worden ze beter gehusseld denk ik.
Maakt husselen in dwars- of in langsrichting nog wat uit denk je? Ik zag dat op het laatste filmpje van jullie, met dat wiite (nylon?) koppelstuk.
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Tije's brander

Berichtdoor fransg » di 15 dec 2015, 19:03

Ik probeer eerst zonder elektronica, door de afmetingen, afstanden en hoeveelheden te variëren.
dat past het beste ook bij de eenvoud van deze brander.

In mijn brander thuis ben ik ook bezig het de elektronica steeds makkelijker te maken. Met een hoeveelheid bonen (daarstraks 285g) waarmee het element het op volle kracht net redt tot het einde van de branding. Dan kan het element vanaf pakweg 100-150ºC op volle sterkte aan en hoeft er verder niets meer te gebeuren, hoogstens op het laatst iets minder luchtstroom. De PID hoeft dan vrijwel niets in de gaten te houden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Tije
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 08:29

Re: Tije's brander

Berichtdoor Tije » di 15 dec 2015, 19:50

Maakt husselen in dwars- of in langsrichting nog wat uit denk je? Ik zag dat op het laatste filmpje van jullie, met dat wiite (nylon?) koppelstuk.
Bij aandrijving in de dwarsrichting was de zeef ietwat instabiel, daarom heb ik dat veranderd.
Een hoop gedoe voor een kleine verbetering.
Ik kan nu wél vrij gemakkelijk de zeef verwijderen als de bonen eruit moeten.
La Pavoni Professional -- Malers: HG1 -- ROK -- Kitchenaid Artisan 5KCG100

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Tije's brander

Berichtdoor Jan B » di 15 dec 2015, 20:30

Ik heb de stabliteit verhoogd door een dwarshoutje boven op het handvat van de zeef te spannen met het felgroene touwtje.
Een beetje houtje touwtje, dat wel maar het werkt goed.
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron