Talor Browne aan het woord

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Talor Browne aan het woord

Berichtdoor fransg » ma 11 apr 2016, 12:58

http://smartgirlsmakecoffee.tumblr.com/ ... alorbrowne
The roasting side

I was always a little apprehensive to roast, as I thought it would detract from what I did behind the bar. Mainly because every time I watched someone make the transition from barista to roaster, roasting always took all their attention and they dropped their bar skills. However, I was really lucky that roasting only served to improve my knowledge and what I was capable of. Tim and I worked really closely to redevelop the espresso profiles during my time there and I think that the way they are roasting and serving espresso at the moment is some of the tastiest in the world.

The thing I was really disappointed to learn was that even at the top, there is no known knowledge, only trial and error. Everyone, even Tim, is kind of bumbling along in the dark, looking for the light switch. It bothers me to see people be looked up to so much when it’s all so unknown. The things I do know are: if your raw coffee is delicious, it’s actually pretty hard to fuck it up.

I was offered the position to roast mainly because I did CrossFit and was really physically strong. Varney had me lifting bags with him as a test. I also attribute it slightly to my analytical mind and ability to be able to perform under pressure (on an old Probat, stuff goes wrong ALL. THE. TIME). People are always interrupting you whilst you are listening for first crack to ask you where the toilet is.

The thing that I struggled with the most was the monotony of it. We often have the same producers year after year at TW, so there isn’t an enormous amount of experimentation that goes on. Whilst it’s interesting to see how the different harvests perform, it does get a little boring. Also most of your job it’s measuring green, cleaning and packing coffee. I’m sure it looks glamorous from the outside though :)

The interesting thing is getting to see how tiny changes can influence everything in taste. Also getting to be responsible for so much and nailing it feels really great. The challenges of keeping it consistent but also improving also keeps it interesting.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Talor Browne aan het woord

Berichtdoor bobbee » ma 11 apr 2016, 13:28

"The things I do know are: if your raw coffee is delicious, it’s actually pretty hard to fuck it up."

Zo jammer dat de groene boon niet meer is, die hadden tenminste goede groene boontjes voor particulieren...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Talor Browne aan het woord

Berichtdoor fransg » ma 11 apr 2016, 13:33

Zo jammer dat de groene boon niet meer is, die hadden tenminste goede groene boontjes voor particulieren...
Maar we zijn nu toch juist een netwerk aan het bouwen voor de logistiek om aan uitstekende groene bonen te komen? @3aan heeft vaak leuke dingen en de recente start met de collectieve bestelling van bonen, waarbij alles transparant is, van herkomst tot handelaar, opslag en cupping, wordt ongetwijfeld een succes. Als we daar tijd in blijven steken wordt het nog mooier.

Ik wist trouwens niet dat De groene boon ermee op was gehouden, weet je waarom dat is gebeurd?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Talor Browne aan het woord

Berichtdoor Pti » ma 11 apr 2016, 13:33

"The things I do know are: if your raw coffee is delicious, it’s actually pretty hard to fuck it up."

Zo jammer dat de groene boon niet meer is, die hadden tenminste goede groene boontjes voor particulieren...
Roggelen we voortaan gewoon via het forum toch. ;)

Ivo van ongebrand heeft ook wel mooie spullen hoor, maar je moet wel even vragen naar oogstjaar want z'n doorloop van de duurdere soorten is soms wat langzaam.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Talor Browne aan het woord

Berichtdoor bobbee » ma 11 apr 2016, 14:17

Maar we zijn nu toch juist een netwerk aan het bouwen voor de logistiek om aan uitstekende groene bonen te komen?

Ik wist trouwens niet dat De groene boon ermee op was gehouden, weet je waarom dat is gebeurd?
Ja, het was geen aanval of steek onderwater naar wat er nu in het verschiet zit hier op het forum hoor.
Ik moest na die qoute meteen denken aan de bonen van de groene boon. Altijd oogstjaar bekend en dat was altijd de laatste oogst. Ze leverden altijd goede kwaliteit groene bonen. Altijd raak zeg maar...
Naar eigen zeggen zijn ze gestopt omdat ze niet meer de goede bonen konden inkopen. Ja kon wel, maar dan moesten ze groot inkopen om de echte goede bonen te kunnen scoren. Daarnaast deden ze het naast een fulltime baan, misschien ook een beetje klaar ermee?

Erg jammer. Maar nu op naar de toekomst! Volgende keer een lekkere Ethiopië of misschien een 20 kg pakket met 4 soorten van elk 5 kg? Ik zou dat best wel willen beginnen maar ja, tijd en geld...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Talor Browne aan het woord

Berichtdoor Pti » ma 11 apr 2016, 14:39

Zo is het ook absoluut niet opgevat hoor Bob!

Ik heb afgelopen week 3 samples van het Kamaroen Boyo project binnengekregen van DSC. Als je kijkt naar het sociaal/duurzame een prachtige koffie, maar helaas is west afrika niet hetzelfde als een mooie sprankelende Ethiopische koffie. Ik ben niet

Ik ben nog niet aan de samples toegekomen maar het is wel een koffie die klein kan worden ingekocht en direct leverbaar is, dus misschien heeft dat potentie voor ons?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Talor Browne aan het woord

Berichtdoor fransg » ma 11 apr 2016, 14:44

Ja leuk laat maar weten hoe de samples scoren, dan houden we het vuurtje brandend!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: Talor Browne aan het woord

Berichtdoor bobbee » ma 11 apr 2016, 16:20

Zo is het ook absoluut niet opgevat hoor Bob!

Ik heb afgelopen week 3 samples van het Kamaroen Boyo project binnengekregen van DSC. Als je kijkt naar het sociaal/duurzame een prachtige koffie, maar helaas is west afrika niet hetzelfde als een mooie sprankelende Ethiopische koffie. Ik ben niet

Ik ben nog niet aan de samples toegekomen maar het is wel een koffie die klein kan worden ingekocht en direct leverbaar is, dus misschien heeft dat potentie voor ons?
Leuk!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Talor Browne aan het woord

Berichtdoor pichichi » ma 11 apr 2016, 18:07

Óók leuk! Dank voor de link Frans.

Talor Browne. Ik ga haar live aan het woord zien in Antwerpen einde vd maand tijdens CoLab. Ben benieuwd!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron