Stormbier's brander

Stormbier
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 apr 2016, 13:54
Locatie: Amersfoort

Stormbier's brander

Berichtdoor Stormbier » ma 18 apr 2016, 16:28

Hier is ie dan! Er moet nog vanalles aangepast worden voordat ie echt gebruikt kan worden als koffiebrander, maar het heeft potentie al zeg ik het zelf. De temperatuur in de roastchamber kwam niet verder dan 180 graden. Ik denk dat dit komt omdat de 'bottleneck' van de trechters wat te breed is (8cm) en dat er teveel koude lucht omheen geblazen wordt door de afzuigkap. Deze moet dus wat smaller en de brander moet wat hoger komen. Ik ga eerst een ander roostertje proberen te maken. Verder was het 12 graden buiten en het waaide erg hard, dat helpt de temperatuur ook niet. Desondanks dansen de boontjes (250gr) behoorlijk. Ik heb het vermogen van de blazer flink moeten terugschroeven want anders vloog de inhoud door de lucht. Verder zijn de verloopstukken van gegalvaniseerd staal, dat was niet helemaal de bedoeling maar ik heb niet op zitten letten bij het bestellen. Zinkvergiftiging begint gelukkig pas bij een inname van 12 gram. :roll: Voorlopig blijf ik hiermee werken totdat ik een RVS alternatief kan vinden.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Stormbier's brander

Berichtdoor fransg » ma 18 apr 2016, 16:37

Erg leuk die ontwikkelingen van "self made" branders!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Tije
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 08:29

Re: Stormbier's brander

Berichtdoor Tije » ma 18 apr 2016, 16:46

Goed idee, met een externe ventilator een hogere druk maken (ik neem aan dat
dát het idee is).
Wij hadden het al geprobeerd met alleen het ventilatortje van de verfstripper,
maar dat kreeg niet echt 250 gr. bonen de lucht in.

Laat je weten hoe't verder gaat?
La Pavoni Professional -- Malers: HG1 -- ROK -- Kitchenaid Artisan 5KCG100

Gebruikersavatar
janvanderweel
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 12:33
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stormbier's brander

Berichtdoor janvanderweel » ma 18 apr 2016, 19:42

Creatief ontwerp! Ik hoop dat het verwarmingselement van de heat gun krachtig genoeg is om de boel te verwarmen. Heb je specifiek hittebestendig glas gebruikt? Succes verder met jouw interessante project!
Question everything. Never stop wondering.

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Stormbier's brander

Berichtdoor Jan B » ma 18 apr 2016, 20:57

Ha mooi, welkom bij de club van frankenroasters.
De heatgun van Conrad is erg mooi en niet duur. Deze heeft een vermogen van 2000W. Via een display kun je de temperatuur per 10 graden instellen. Deze tip heb ik van Tije en die gebruikt hem al met succes..

Houd ons op de hoogte!
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

Stormbier
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 apr 2016, 13:54
Locatie: Amersfoort

Re: Stormbier's brander

Berichtdoor Stormbier » ma 18 apr 2016, 21:04

Goed idee, met een externe ventilator een hogere druk maken (ik neem aan dat
dát het idee is).
Inderdaad, de verfstripper blaast met 600 liter/minuut maar dat is veel te weinig. De afzuigkap blaast 7000 liter/minuut (max) en daarmee gaan die boontjes wel de lucht in! Ik moet zelfs op halve kracht om het in toom te houden. Er zijn ook afzuigkappen die 10000 liter/minuut kunnen afvoeren, maar deze kon ik gratis van marktplaats krijgen. Model is niet ideaal (moest 'm aan een houten plaat monteren) dus ook daar blijf ik verder kijken.
Ik hoop dat het verwarmingselement van de heat gun krachtig genoeg is om de boel te verwarmen. Heb je specifiek hittebestendig glas gebruikt?
Op zich denk ik dat het wel gaat lukken met de heatgun. De thermometer vlak boven het rooster gaf 300 graden aan (heatgun kan 600) maar vanwege de te brede en sterke luchtstroom om de heatgun heen koelt het toch net wat te ver af. Ik moet dus de opening waar het roostertje zit wat smaller proberen te maken. Kijken of het lukt om een soort trechterje te zagen van de RVS plaat die ik van de afzuigkap over heb gehouden.
Het glas is een inderdaad hittebestendig, een reserveglas voor een gaslamp, bij een outdoorwinkel besteld.

Die Amerikanen hebben een hoop mooie dingen gebouwd waar ik flink van aan het afkijken ben. Ik ben helaas alleen een kneus op het gebied van elektriciteit (sowieso ligt techniek me niet echt) dus het is een behoorlijke uitdaging.

Stormbier
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 apr 2016, 13:54
Locatie: Amersfoort

Re: Stormbier's brander

Berichtdoor Stormbier » ma 18 apr 2016, 21:12

Deze heeft een vermogen van 2000W. Via een display kun je de temperatuur per 10 graden instellen
De mijne is ook 2000W en zou tot 600 graden kunnen verwarmen. Temperatuur is traploos regelbaar (en dat voor slechts 25 euro), alleen zit de hele heatgun opgesloten in de houten bak dus valt er niks in te stellen tijdens het roosteren.... Een externe dimmer of iets dergelijks waar ik op kan inpluggen en het vermogen kan regelen zou handig zijn. Echter ik vind alleen dimmers voor terrasverwarmers van 2000W en die zijn 250 euro. Iemand hier suggesties?? Zoals ik al zei: zeer a-technisch :oops:

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Stormbier's brander

Berichtdoor Jan B » ma 18 apr 2016, 23:16

Met dimmers moet je een beetje opletten. Door de het brandervermogen te dimmen, dim je waarschijnlijk ook de ventilator in de verfstripper. Maar wie weet werkt het.
Bij mijn brander heb ik de ventilator van de verfstripper losgekoppelt en een aparte voeding gegeven. Zo wijzig ik telkens maar één variabele als ik aan het uitproberen ben.
Even met een multimeter op de pinnen van de motor meten wat de spanning is als ie aan staat. Kijk uit voor de 220V :lol:
Leuk dat je toch de uitdaging aangaat!!
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Stormbier's brander

Berichtdoor R&B » di 19 apr 2016, 09:39

De mijne is ook 2000W en zou tot 600 graden kunnen verwarmen. Temperatuur is traploos regelbaar (en dat voor slechts 25 euro)
Welke heb je?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
Tije
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 08:29

Re: Stormbier's brander

Berichtdoor Tije » di 19 apr 2016, 11:57

De thermometer vlak boven het rooster gaf 300 graden aan (heatgun kan 600) maar vanwege de te brede en sterke luchtstroom om de heatgun heen koelt het toch net wat te ver af.
Het is, denk ik, wél zaak om ervoor te zorgen dat die extra luchtstroom door de afzuigkapventilator, niet juist de boel gaat afkoelen.
Wij gebruikten uiteindelijk een bladblazer, waarmee we de bonen weliswaar makkelijk aan het dansen kregen, maar
die voor zoveel verkoeling zorgde, dat het roosteren van de bonen niet meer lukte.
We trokken de conclusie dat er niet zozeer een hoop "lucht" nodig is, maar vooral "druk", om het verhittend vermogen
van de verfstripper niet teveel te ondermijnen.
Misschien is het een optie om de afzuigkap niet lángs de heatgun te laten blazen, maar er doorhéén, zodat ook deze
luchtstroom door het verwarmingselement wordt gestuwd?
La Pavoni Professional -- Malers: HG1 -- ROK -- Kitchenaid Artisan 5KCG100


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron