Brander business case

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Brander business case

Berichtdoor R&B » di 08 nov 2016, 19:17

Thnx! :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Brander business case

Berichtdoor Marcje » do 17 nov 2016, 22:49

Ik heb er inmiddels 11 brandingen op zitten.
Heb een paar porties opgeofferd om te proeven wat het effect van te lang / kort op de smaak was. Erg leuk en leerzaam!
Vind het toch nog steeds lastig om de krak te horen. Vreemd genoeg hoor je het beter op de videos, dus heb ook eens ge-experimenteerd met een de noise cancelling hoofd telefoon (ergens gelezen op een buitenlands forum) en een Fourier Transformatie op het geluidsspectrum losgelaten, maar kon weinig ontdekken. Ik pak het te moeilijk aan denk ik... zal wel het geval zijn dat als je het eenmaal herkent, je het meteen hoort. Hoop binnenkort ook nog een keer bij Ludo langs te gaan (bedankt voor het aanbod!), maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Enfin, het is best drinkbaar allemaal en ben zeker niet ontevreden.

Toch nog even een vraag. Ik verwarm plm 5 min voor op 235 en doe dan de bonen erin (240gr). Dan begint hij vanaf plm 150grC weer op te warmen en hou ik hem op 225grC, want ik mik op een FC roast (heb ik ook maar van Wikipedia)

Ik lees echter dat men de Gene ook wel geleidelijk opstookt tot plm 235grC en dan bij de eerste krak de temperatuur wordt verlaagd naar 225grC. Daarbij, op de videos die ik hierboven postte zat de temperatuur rond de 233 zat (was deel van de 'opstook' experimenten tot >235grC) en daar hoor ik wel de krak.

Dus, moet ik eerst tot 235 gaan om überhaupt to voorbij de eerste krak te komen?
De eerste 10 brandingen waren overigens Bochica's en die vond ik toch wat zurig. Heb er net 1 gedaan met een Uganda Bugisu, maar die heb ik nog niet geproefd.

Tnx ;)
dus...

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Brander business case

Berichtdoor Marcje » vr 18 nov 2016, 13:17

Net een batch gebrand op 235grC en toen hoorde ik duidelijk een krak (en toen de temperatuur verlaagd naar 225grC).
Weer wat geleerd!
dus...

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Brander business case

Berichtdoor Marcje » zo 11 dec 2016, 22:57

Inmiddels 29 brandingen gedaan en een hoop geleerd ;)
Omdat ik graag pruts heb ik een dataloggertje aangeschaft (Mastech ms6514) en een thermokoppel in de uitlaat geplaatst, pal naast de eigen temperatuur sensor van de Gene.

Het thermokoppel was (nog) niet gekalibreerd, maar gaf de kamertemperatuur correct weer, en in kokend water gaf hij 99grC, dus goed genoeg voor me. Net even in Artisan even een opwarm- en afkoel curve gelogd. Wat observaties:
- De temperatuur sensor van de Gene 'liep achter' en gaf bij het opwarmen steeds een graad of 20 lager aan dan het thermokoppel
- Na 6min werd de ingestelde 235grC bereikt op de Gene
- Het thermokoppel gaf toen 250grC aan
- Dan begint de heater aan- en uit te schakelen om de temperatuur op 235grC te houden.
- Op de Gene was de dode band een graad of 5 (schakelen bij resp 230grC en 235grC)
- Het Thermokoppel gaf echter een schommeling van een kleine 30grC (tussen plm 220grC en 250grC)
- Bij het afkoelen liep het Thermokoppel ook voor; een graad of 10

De response tijd van de eigen sensor van de Gene lijkt dus wat langer te zijn dan die van het thermokoppel. Hij is ook een flink stuk groter, dus ik kan het me voorstellen dat z'n eigen (thermische) massa hierbij een rol speelt.
Maar het lijkt er dus op dat de lucht temperatuur in de drum flink schommelt (plm 30 graden), terwijl de Gene zegt dat het maar een graad of 5 is.

Er staan best veel mods voor de Gene op het net, en ik ga nu eens kijken of ik de heater dmv een dimmer constant, maar op een lager vermogen kan laten verwarmen, om zo de dode band kleiner te krijgen. Kwam ook nog aanpassingen tegen om de BT te meten (en niet alleen de ET), en zelfs upgrades met PID regelaars. Genoeg inspiratie dus.
Natuurlijk snap ik ook dat het een heel klein, beperkt brandertje is, maar vind het nu eenmaal leuk om met dit spul te klooien!

En ondertussen drinken we dagelijks zo'n 8 espressos en lattes van de eigen brandingen, momenteel de Las Delicias ;)
Laatst gewijzigd door Marcje op ma 12 dec 2016, 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brander business case

Berichtdoor fransg » zo 11 dec 2016, 23:07

ZO! Dat pak je grondig aan, geen half werk. Top!

Ga je ook verslagen met illustraties e.d. plaatsen op een blog? Lijkt me mooi als meer gebruikers je ervaringen later kunnen terugvinden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Brander business case

Berichtdoor Marcje » zo 11 dec 2016, 23:19

Thanks Frans!
Ik denk dat ik vooralsnog dit topic ga gebruiken voor updates, ben niet zo handig met blogs ;)
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brander business case

Berichtdoor fransg » zo 11 dec 2016, 23:21

Hoe dan ook een verrijking van het forum!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Brander business case

Berichtdoor Marcje » ma 12 dec 2016, 00:41

Heb besloten om de dimmer maar over te slaan en gelijk te proberen om een PID regelaar in te bouwen.
Net eentje besteld, hopelijk is hij voor de kerst binnen... :P

En nog even een videootje van een test:
dus...

Santhos
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 20:37

Re: Brander business case

Berichtdoor Santhos » di 13 dec 2016, 12:04

Super leuk en leerzaam topic dit, ik blijf dit aandachtig volgen!

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Brander business case

Berichtdoor R&B » di 13 dec 2016, 17:59

Hoi Marcje,
Zou je de vimeo links ook willen plaatsen?
Op een of andere manier is er op een iPhone niks van de video's zichtbaar op dit forum. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten