Schudbrander stabiel

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Schudbrander stabiel

Berichtdoor Jan B » do 27 okt 2016, 15:24

Al sinds een jaar ben ik aan het experimenteren met een schudbrander. Geïnspireerd door het werk van Frans en Tije heb ik mijn eigen versie gemaakt. Inmiddels durf ik te zeggen dat ik hiermee reproduceerbare resultaten kan behalen.
De eerste versie's werkten met verschillende afmetingen zeven. Mijn ervaring daarmee is dat er veel warmteverlies optreedt aan de randen van de zeef. Met vaak zeer onregelmatige brandingen tot gevolg.
De tweede versie werkt met een wijnkoeler van de Xenos. Ik had deze aangeschaft i.v.m. met een mod aan mijn Mazzer Major. De buitenmantel is voor dit doel verwijderd.

De setup

De rvs bonenhouder is aan de onderzijde geperforeerd zodat hete lucht naar binnen kan stromen. Een 12v motor brengt d.m.v. een excentrische plaatsing de bonenhouder aan het schudden. Onder de bonenhouder staat een verfstripper te blazen. In de bonenhouder hangt een K-thermokoppel die de Bt (boontemperatuur) registreert. D.m.v. van een Amprobe tmd-56 temperatuur-logger wordt de Bt doorgegeven aan de Arisan-software om het temperatuurverloop inzichtelijk te maken.

Algehele setup
20161026_150931.jpg
"Ingenieuze" constructie om de beugel van de bonenhouder op zijn plaats te houden.
20161026_151018.jpg
De transmissie. In de dikke aluminium plak zit excentrisch een gat van 10mm. Daarin zit een stukje nylon staaf waarin de messing pen past van de bonenhouder.
20161026_151009.jpg
Geperforeerde bodem van de bonenhouder met verfstripper er onder
20161026_150955.jpg
Bonenhouder van boven met K-thermokoppel. Ik had eerst het thermokoppel aan de bonenhouder vast gemaakt maar door het vele schudden trad er al snel metaalmoeheid op en braken de draadjes af. Vandaar de statische opstelling.
20161026_150938.jpg
Werking
De verfstripper is draaibaar opgesteld onder de bonenhouder. Ik kan de temperatuur regelen door de verfstripper langs de groene lijn meer of minder te centreren onder de bonenhouder. Ik laat de verstripper steeds op vol vermogen werken. Met behulp van de Artisan software kan ik de temperatuur redelijk precies sturen. Uiteraard moet je door het vaak te doen hier wat "gevoel" voor krijgen. Je wordt zelf een PID-schakeling als het ware.
Door het schudden ontstaat er ruimte tussen de bonen waardoor de hete lucht er gemakkelijk tussendoor kan. Qua brandeigenschappen lijkt de schudbrander nog het meeste op een fluidbed roaster. Al ben ik iets langzamer met branden dat bijv. de Roastilino.


Materialenlijst (als je alles nieuw koopt)

Wijnkoeler (Xenos €10.00)
Motor 12v (Modelcraft transmissiemotor Conrad €20.00)
12v inbouwvoeding (Conrad TDK lambda €18.00)
Verfstripper (Black&Dekker €35.00)
Thermokoppel (uit China voor €3.00 per stuk)
Thermokoppelstekkertjes voor aansluiting op de Amprobe (Conrad €4,30 per stuk)
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Schudbrander stabiel

Berichtdoor Jan B » do 27 okt 2016, 20:30

300 gr per batch gaat prima.
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Schudbrander stabiel

Berichtdoor @3aan » do 27 okt 2016, 20:39

Hoe gaat het legen in z'n werk?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Schudbrander stabiel

Berichtdoor Jan B » do 27 okt 2016, 21:33

Ha dat is een goeie. Echt een vraag van een ervaren brander.
Als ik wil lossen dan gaat eerst de stripper uit ( :oops:). Ik heb de ventilator van de stripper losgekoppeld dus die blijft doorblazen. Maar die heeft lang niet de capaciteit om de bonen in de houder af te koelen dus:
- snel de spanning van het groene touwtje halen door het houten plaatje te verwijderen
- groende touwtje afkoppelen van de beugel
- beugel optillen en naar rechts halen waardoor hij helemaal los komt
- de hete bonen in een ovale zeef storten en koelen met twee 12v ventilatoren afkomstig uit een afgedankte pc.
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Schudbrander stabiel

Berichtdoor fransg » do 27 okt 2016, 22:40

Goed werk!

Maak je eventueel nog een video?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Tije
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 08:29

Re: Schudbrander stabiel

Berichtdoor Tije » do 27 okt 2016, 23:24

Hoi Jan,
Ik ben met mijn eigen "schuddebeest" ook uitgekomen op een kleinere zeef, gevat in een
dichte koker.
Dit om meer warmte vast te houden.
Mijn batches zijn nu ook ruim 3 ons (na het vochtverlies tijdens het branden blijft er dan
ruim een half pond over).
Leuk om te ervaren dat jij tot een zeer vergelijkbare oplossing komt.
La Pavoni Professional -- Malers: HG1 -- ROK -- Kitchenaid Artisan 5KCG100

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Schudbrander stabiel

Berichtdoor @3aan » vr 28 okt 2016, 00:19

Ha dat is een goeie. Echt een vraag van een ervaren brander.
Als ik wil lossen dan gaat eerst de stripper uit ( :oops:). Ik heb de ventilator van de stripper losgekoppeld dus die blijft doorblazen. Maar die heeft lang niet de capaciteit om de bonen in de houder af te koelen dus:
- snel de spanning van het groene touwtje halen door het houten plaatje te verwijderen
- groende touwtje afkoppelen van de beugel
- beugel optillen en naar rechts halen waardoor hij helemaal los komt
- de hete bonen in een ovale zeef storten en koelen met twee 12v ventilatoren afkomstig uit een afgedankte pc.


Je zou het met een afgedankte stofzuiger kunnen proberen, dan maak je een Tussenvat tussen de slang en de rest van de stofzuiger, beter nog met zo'n Aszuiger, die zijn redelijk hittebestendig, dan kan je de slang van de aszuiger gebruiken die is van metaal, en evt een aszuiger zonder motor aanschaffen alleen al voor die slang, ik denk dat je het zelf wel verder uit kan dokteren, je kan dus je brandresultaat gewoon uit de zeef zuigen, je hoeft dan niks meer te ontmantelen o.i.d. evt kan je die ook als destoner gebruken.

Zie ook nog deze koeler: viewtopic.php?f=32&t=3305&p=28020&hilit ... ler#p28020

Later nog deze koeler gemaakt en daar kan je de meegeleverde deksel prima van een gat voorzien waar je de aanzuigslang uit je branderzeef op aansluit. http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... lit=koeler dus bonen in de pan deksel eraf en roeren maar, het spreekwoordelijke kind . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron