Voor- en nadelen thuisbranden

esm
Berichten: 8
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 11:40

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor esm » wo 22 mar 2017, 17:00

Hebben jullie al eens geprobeerd om een ongebrande koffieboon stuk te bijten? DAT KRIJG JE NIET STUK
Ik denk dat die ook als ze goed gedroogd zijn in land van oorsprong zoals er staat niet veel meer vocht opnemen.
Dat zijn juist stenen zo hard.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor fransg » wo 22 mar 2017, 17:27

Er is geen beginnen aan om het brandverlies tussen de oren te bestrijden, maar toch nog een poging.
Ja kan zijn,maar brandverlies heb je altijd,heb ik gelezen ergens dat ze van 120 kg maar rond de 100 kg overhouden aan gewicht.
Verlies aan gewicht tijdens branden is bij mij doorgaans tussen 15 en 16 procent.

Maar zoals gezegd, aangezien ze bij deze brander de bonen overgieten met water, kunnen ze helemaal niets meer beweren over het gewicht na branden en dus ook niet over het verlies.

Wanneer de bonen langer liggen en daarbij ook nog eens droger zijn geworden, is er MINDER gewichtsverlies tijdens branden. Denk a.u.b. even na voordat je wat roept.
Dus een zak van 70kg zal er geen 70kg meer wegen dus minder koffie bij branden denk ik dan.
O heer, daar heb je het al. Wanneer je 5kg bonen gaat branden, dan maakt het voor het verlies aan gewicht niet uit of die uit een zak van 10kg komt of uit een zak van 70kg, of uit een zak van 69kg die voorheen 70kg woog. Wat van belang is, is de vochtigheid van die boon voor en na de branding. Een boon die droger is, kan niet een hoger percentage vocht verliezen tijdens de branding.
Ik las dat die koffie brander al van in 1873 bezig zijn,die mensen weten dan wel waar ze over praten.
Nee! Op hun website maken ze duidelijk dat ze net zulke flauwekul verkopen als jij nu! Denk nou even rustig na!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor fransg » wo 22 mar 2017, 17:31

Hebben jullie al eens geprobeerd om een ongebrande koffieboon stuk te bijten? DAT KRIJG JE NIET STUK
Ik denk dat die ook als ze goed gedroogd zijn in land van oorsprong zoals er staat niet veel meer vocht opnemen.
Dat zijn juist stenen zo hard.
Heb je al eens de vochtigheid van bonen gemeten met een daarvoor ontworpen meetinstrument? Ik heb er hier een staan.

Ik vrees dat je op een boon hebt gebeten en dan concludeerde dat je genoeg wist.

Helaas, dat is niet voldoende.

Lees eens over Monsooned Malabar, en hoe koffiebonen kunnen drogen, weer vocht opnemen, opnieuw drogen etcetera.

Echt, het kan helpen als je je ergens in verdiept voordat je wat gaat beweren.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

esm
Berichten: 8
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 11:40

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor esm » wo 22 mar 2017, 17:45

O heer!? Ik denk wel dat ze niet altijd met water hebben gewerkt,dat bestond vroeger niet .Ze zullen wel na zo lang branden weten waar ze over praten,hoe lang ben jij bezig misschien?
Maar ik wil deze discussie hier niet meer verder zetten,voor mij hoeft dat zwartmaken niet !Waarom ga je dat niet op hun site vertellen dat ze er niets van kennen en dat jij het beter zou doen dan zij.Begin dan zelf een koffie branderij .

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor fransg » wo 22 mar 2017, 18:08

O heer!?
Ja het wordt zo langzamerhand tijd dat de schepper zelve zich ermede bemoeit, want wat er wordt beweerd raakt kant noch wal.

Sinds Donald Trump is begonnen als roeptoeter van onzin, grijpt het enorm om zich heen, je ziet het.
Ik denk wel dat ze niet altijd met water hebben gewerkt,dat bestond vroeger niet .
Water bestaat al geruime tijd. Er is reeds sprake van water in de zeer vroege geschriften, dus beweren dat water iets is van zeer recente uitvinding is ook niet te verdedigen.

Als je bedoelt dat het een nieuwigheid is om pas gebrande bonen met water te koelen: nee, dat is ook iets dat al vanaf de begintijd van koffiebranden bestaat. Het heeft dan alleen geen zin om aan de hand van wegen het gewichtsverlies te bepalen.
Ze zullen wel na zo lang branden weten waar ze over praten
Klinkklare nonsens is nog steeds onzin ook als een oud mens het zegt.

Mijn vermoeden is dat de brander zelf wel weet wat hij doet, maar dat degene die de website tekst schreef geen idee heeft. En wie dat napraat heeft er ook weinig kaas van gegeten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor bobbee » wo 22 mar 2017, 18:17

.....
Waarom verdedig jij de uitspraken van een branderij die je hier zelf hebt aangekaart in vol ornaat, die niemand kent en neem je niks aan van de leden hier die alles onderbouwen uit eigen ervaring en kennis zonder zich te verschuilen achter een vage website van een nog minder bekende branderij uit België?
Ik bedoel, je komt hier op het forum, roept wat, en vindt dat iedereen dat maar moet aannemen omdat....
Waarom heb je jezelf aangemeld op het forum? Met welk doel?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor fransg » wo 22 mar 2017, 20:14

Nog even voor de serieuze branders: 17.5kg Nicaragua bonen die ik kocht waren bij aanvang 10.9% in vochtigheid en nu de laatste kg 10.6%

In de plastic zak bewaard, in een plastic bak met deksel, op kamertemperatuur.

Eerste batch 16 februari gemeten en gebrand, laatste dus zometeen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor R&B » do 23 mar 2017, 14:33

Waarom verdedig jij de uitspraken van een branderij die je hier zelf hebt aangekaart in vol ornaat
Waarom heb je jezelf aangemeld op het forum? Met welk doel?
Zomaar een associatieve hersenspinsel:
De branderij is "koffie ESMola" en z'n forumnaam is ESM.
Toeval?
Of zijn er meer banden tussen dit forumlid en de branderij dan tot nu toe aangegeven zijn?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor fransg » do 23 mar 2017, 15:12

Daar zeg je wat. Mogelijk is het iemand van het bedrijf zelf die zich kwam aanprijzen.

Er heeft vroeger wel een echte koffiebranderij Esmola bestaan, zie
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161108_02562471
En eigenlijk lijkt de cirkel helemaal rond. De passie voor koffie heb ik denk ik geërfd van mijn vader. Die had in Beert een koffiebranderij en bevoorraadde in de jaren zestig en zeventig heel wat horecazaken in Halle en omgeving met zijn eigen koffiemerk Esmola. Toen we enkele zakken op zolder terugvonden, hebben we niet lang moeten zoeken naar een naam voor onze koffiebar. We brengen een beetje het werk van onze pa weer tot leven. Het oude Esmola-logo hebben we opnieuw gebruikt en lijkt vandaag eigenlijk opvallend hip”, zegt Rita. “Ik stond er zelf van te kijken hoeveel mensen in Halle de Esmola-koffie van mijn vader Karel Van Meulder nog kennen. Soms nu nog komen mensen hier binnen en vragen een koffie van ‘de Chale’, zoals ze hem in de volksmond noemden. Hij overleed toen ik zelf pas zeven jaar oud was waardoor de koffiebranderij kort daarna werd stopgezet. Maar nu komt Esmola in een andere gedaante opnieuw tot leven.
Maar te zien aan het logo heeft degene die zich nu als Esmola voordoet daar geen banden mee.
Met ons bedrijf Crenekej verkopen wij als groothandel Koffie Esmola.
Koffie Esmola, gebrand in een ambachtelijke koffiebranderij, die sinds 1873 een lange traditie heeft opgebouwd in verfijnd vakmanschap en superieure kwaliteit.
http://www.horeca-belgique.be/businesse ... ie-esmola/

Hier zou de onderneming zijn gevestigd. Bosstraat 22 te Heikruis:
Schermafbeelding 2017-03-23 om 15.01.26.png
Volgens deze link
http://docplayer.nl/25206843-Raad-voor- ... tting.html
is het ene Marc Van Meulder-Hereman

Nergens, ook op de vrijwel lege Facebook pagina van het bedrijf, wordt duidelijk waar die rijke traditie sinds 1873 is verdwenen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron