Voor- en nadelen thuisbranden

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor fransg » wo 07 dec 2016, 13:07

Ik zou dan wel de link naar die andere heer verwijderen, we doen hem teveel eer aan door dan meermalen te verwijzen naar zijn verkoopsite en verkoopblog. Google kan zo denken dat het een Belangrijke Site is van een Influencer en hem dankzij onze thread hoger in zoekresultaten plaatsen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor @3aan » do 08 dec 2016, 00:24

Eigenlijk is zijn artikel helemaal niet zo negatief. Hij schrijft ook dat je je niet moet laten ontmoedigen en het vooral moet gaan proberen. En hoewel hij zeker een aantal voordelen benoemd, heeft hij het daarna vooral over de redenen waarom hij er zelf mee gestopt is. En die zijn best legitiem.
Maar het is qua hoeveelheid een beetje onevenwichtig, waardoor je de indruk zou kunnen krijgen dat je het vooral niet moet doen. Hij gaat dus vooral in op het NEE, maar er staat ook heus wel JA, met ander woorden.

Inderdaad kost het wat tijd. Ikzelf brand meestal drie batches na elkaar. En dan ben ik bij elkaar hoogstens een uur bezig voor 750 gram. Dat is wat anders dan een uur voor 250 gram. Vervolgens kan ik anderhalve week genieten zonder te hoeven branden. Dus een uurtje per anderhalve week..., ach.

De kwaliteit die je haalt zal het niet halen bij de beste grote branders. Maar het kan desalniettemin best goed zijn. Ikzelf kan soms verschil proeven tussen thuis gebrande bonen of gekochte, maar lang niet altijd.
Het koelen is bij de Gene vrij slecht, vandaar dat de meeste mensen er iets op hebben verzonnen. Je voert een z.g. noodstop uit en koelt de bonen daarna extern. Probleem opgelost.

Inderdaad zijn groene bonen niet oneindig houdbaar. Maar 6-9 maanden is nog altijd veel langer dan 3-4 weken (van gebrande bonen). En vaak wordt het oogstjaar wèl genoemd. Ook is het verval van groene bonen minder radicaal dan dat van gebrande, is mijn ervaring.

Als je daarbij bedenkt dat je veel geld kan besparen door zelf te branden, het veel inzicht kan geven, je fijn kan experimenteren en het daarbij heel leuk is om je zelf gebrande bonen te serveren waardoor het nòg meer je eigen product is, dan is het niet zo vreemd dat we hier op het forum zoveel enthousiaste koffiebranders hebben.
Ik heb gisteren 6 kilo Yellow Bourbon gebrand, oogst 2012-2013 en daar is niks mis mee, geweldige smaak, mooie regelmatige boon zeer schoon en heb eigenlijk geen enig defect waar kunnen nemen, ben er helaas zowat doorheen.

Die gaan 23 december op een Kerstmarkt (Lelystad) hopelijk een hoop mensen aangenaam verrassen, ik verwonder me keer op keer van deze partij.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor Spironski » do 08 dec 2016, 03:39

Ik heb gisteren 6 kilo Yellow Bourbon gebrand, oogst 2012-2013 en daar is niks mis mee...
Zo, da's wel wat anders dan een half jaar! Maar weet je dan ook hoe ze waren toen ze nog maar 6 maanden oud waren? Ikzelf brand ook wel eens bonen van ruim een jaar oud, en daar heb ik dan geen last van. Dat halve jaar vers blijven van groene bonen is echter wel iets wat ik vaker heb gelezen en gehoord, ook van professionele branders. En ik heb het denk ik ook wel eens geproefd, maar dan was het zo subtiel dat het in de foutmarges van mijn eigen branden kon verdwijnen.

Nou ja, het kan verkeren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
grad
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 09 mei 2011, 15:36
Locatie: Eindhoven

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor grad » do 08 dec 2016, 07:31

Heb hier pas geleden ook nog oudere bonen van @3aan gebrand,smaakte goed als espresso.
Heb ze ook laten branden door Guido een professionele brander hier en die vond ze verrassend goed voor zo,n oude boon.
Denk dat het veel te maken heeft hoe je ze opslaat,de groene bonen ruiken en zien er nog perfect uit.
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje

Santhos
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 20:37

Re: RE: Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor Santhos » do 08 dec 2016, 08:42

Eigenlijk is zijn artikel helemaal niet zo negatief. Hij schrijft ook dat je je niet moet laten ontmoedigen en het vooral moet gaan proberen. En hoewel hij zeker een aantal voordelen benoemd, heeft hij het daarna vooral over de redenen waarom hij er zelf mee gestopt is. En die zijn best legitiem.
Maar het is qua hoeveelheid een beetje onevenwichtig, waardoor je de indruk zou kunnen krijgen dat je het vooral niet moet doen. Hij gaat dus vooral in op het NEE, maar er staat ook heus wel JA, met ander woorden.

Inderdaad kost het wat tijd. Ikzelf brand meestal drie batches na elkaar. En dan ben ik bij elkaar hoogstens een uur bezig voor 750 gram. Dat is wat anders dan een uur voor 250 gram. Vervolgens kan ik anderhalve week genieten zonder te hoeven branden. Dus een uurtje per anderhalve week..., ach.

De kwaliteit die je haalt zal het niet halen bij de beste grote branders. Maar het kan desalniettemin best goed zijn. Ikzelf kan soms verschil proeven tussen thuis gebrande bonen of gekochte, maar lang niet altijd.
Het koelen is bij de Gene vrij slecht, vandaar dat de meeste mensen er iets op hebben verzonnen. Je voert een z.g. noodstop uit en koelt de bonen daarna extern. Probleem opgelost.

Inderdaad zijn groene bonen niet oneindig houdbaar. Maar 6-9 maanden is nog altijd veel langer dan 3-4 weken (van gebrande bonen). En vaak wordt het oogstjaar wèl genoemd. Ook is het verval van groene bonen minder radicaal dan dat van gebrande, is mijn ervaring.

Als je daarbij bedenkt dat je veel geld kan besparen door zelf te branden, het veel inzicht kan geven, je fijn kan experimenteren en het daarbij heel leuk is om je zelf gebrande bonen te serveren waardoor het nòg meer je eigen product is, dan is het niet zo vreemd dat we hier op het forum zoveel enthousiaste koffiebranders hebben.
Ik heb gisteren 6 kilo Yellow Bourbon gebrand, oogst 2012-2013 en daar is niks mis mee, geweldige smaak, mooie regelmatige boon zeer schoon en heb eigenlijk geen enig defect waar kunnen nemen, ben er helaas zowat doorheen.

Die gaan 23 december op een Kerstmarkt (Lelystad) hopelijk een hoop mensen aangenaam verrassen, ik verwonder me keer op keer van deze partij.
Zoiets is een beetje mijn doel. Om met mijn 'eigen' koffie op de plaatste kerstmarkt en jaarmarkt (waar veel plaatselijke ambachtelijke bedrijfjes staan) te gaan staan.
Wil het kleinschalig maken en houden, ik wil het gaan doen voor m'n plezier, hoeft er niet rijk van te worden.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor bobbee » do 08 dec 2016, 09:15

Wat heb je gedaan om op dit idee te komen? Waarom denk je dat jij dit tot een succes kunt maken?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor @3aan » do 08 dec 2016, 09:49

Ik heb gisteren 6 kilo Yellow Bourbon gebrand, oogst 2012-2013 en daar is niks mis mee...
Zo, da's wel wat anders dan een half jaar! Maar weet je dan ook hoe ze waren toen ze nog maar 6 maanden oud waren? Ikzelf brand ook wel eens bonen van ruim een jaar oud, en daar heb ik dan geen last van. Dat halve jaar vers blijven van groene bonen is echter wel iets wat ik vaker heb gelezen en gehoord, ook van professionele branders. En ik heb het denk ik ook wel eens geproefd, maar dan was het zo subtiel dat het in de foutmarges van mijn eigen branden kon verdwijnen.

Nou ja, het kan verkeren.
Ik denk eerder dat het komt door de Goeroe volgerij, 1 van de "Grote namen" op een van de Fora, heeft dat in zijn opinie tot waarheid verheven en zoals dat met alles gaat, doen de Volgelingen "vereerders" er nog een kolenschop bovenop, louter omdat ze niet beter weten en zo zijn.

Ik heb het gevoel van deze Y.B. dat de veroudering een zeer positieve invloed hebben gehad en dat gebeurd echt wel vaker en zoals "Grad" aanhaalt komt dat toch echt door de manier van bewaren.

Om antwoord te geven op de eerste vraag, ik heb deze bonen al eind 2013 tot heden van dezelfde partij gehad, jammer genoeg zijn ze er nu doorheen!

Ik heb weleens een baal bonen van iemand overgenomen die muf roken en dito smaakten, die waren om aan beginnende branders weg te geven om het roosteren onder de knie te krijgen, zelf heb ik die toen gestoomd en laten uitwasemen en daarna geroosterd, ook een keer voor de gein aan de kar geschonken, ze vonden het een lekkere en aangename koffie, als ik dan naderhand zei wat het voor iets speciaals was dan waren erbij die zeiden dat ze het proefden?! Ja Ja was het maar zo'n feest. . . ;)

Deze bonen waren ongeveer 6 jaar oud,
Arabica mix met een behoorlijk Robusta aandeel.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor fransg » do 08 dec 2016, 10:27

Het kan helpen inderdaad om de oogkleppen in de lade te bewaren en niet op het hoofd te dragen.

Ik maal normaliter elke ochtend eerst een dosis maalsel weg om helemaal vers maalsel te hebben maar ik las van een goeie vriend dat hij van zijn Italiaanse schoonfamilie leerde dat juist die eerste espresso van de dag aangenaam mild is doordat er maalsel van een dag oud 50/50 in het filterbakje is gegaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor @3aan » do 08 dec 2016, 10:34

Het kan helpen inderdaad om de oogkleppen in de lade te bewaren en niet op het hoofd te dragen.

Ik maal normaliter elke ochtend eerst een dosis maalsel weg om helemaal vers maalsel te hebben maar ik las van een goeie vriend dat hij van zijn Italiaanse schoonfamilie leerde dat juist die eerste espresso van de dag aangenaam mild is doordat er maalsel van een dag oud 50/50 in het filterbakje is gegaan.
Ik hou het maar op het feit dat je er gewoon naar uit zag en erge trek in had?!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor fransg » do 08 dec 2016, 11:05

Ik hou het maar op het feit dat je er gewoon naar uit zag en erge trek in had?!
Ik kan je even niet volgen. Als ik trek heb in koffie maakt het in tijd nauwelijks uit of ik eerst twee seconden maalsel weggooi en dan koffie zet of dat ik eventueel achtergebleven maalsel meegebruik bij de eerste espresso van de dag.

De Italianen gebruiken vaak een doser en daar zit dan altijd nog wat oud maalsel in. Je zou dat kunnen wegtsjakken of met de stofzuiger aan het begin van de werkdag kunnen verwijderen maar je kunt dus ook gewoon proberen of het lekker is.

En zeker de grote commerciële machines vinden het 's morgens wel fijn om op gang te komen met een paar shots waar minder kritisch naar gekeken wordt. Die zijn dan voor de kroegbaas zelf die nog even geniet van de relatieve rust in zijn bodega.

Ik zie het al helemaal voor me. Een muziekje op de achtergrond, uit een stokoude buizenradio, zoals Italianen dat graag hebben, iets van Gina Lollobrigida, en de kroegbaas die met diep gegroefd gelaat in de eerste gouden zonnestralen staat te genieten van die milde, wat gerijpte koffie, een balsem voor zijn getergde ziel, enfin je kent het wel, zo gaat dat nu eenmaal in zo'n land.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron