Gerijpte of oude koffie?

Coffee Tornado

Gerijpte of oude koffie?

Berichtdoor Coffee Tornado » do 16 feb 2017, 22:31

LS,

Toevallig kwam ik vanavond op de nespresso site waar mijn oog viel op de nieuwe 'selection vintage' cups. Bijzonder hieraan zou het 'rijpingsproces' zijn waarbij de bonen enkele jaren (ze spreken over de oogst van 2014) gerijpt zijn. Ze zeggen hier zelf het volgende over:
Tijd maakt het verschil. De verse koffiebonen zijn met grote precisie geoogst en hebben daarna nog een aantal jaren kunnen rijpen. In die tijd komen de fijne aroma’s en elegante houttonen volledig tot uiting.

Voor het rijpen van de SELECTION VINTAGE 2014 hebben we een pakhuis geselecteerd in Colombia, vlakbij de evenaar op een hoogte van 3.700 meter. Hier is minder zuurstof en de vochtige en koude lucht bevriest de koffiebonen. Het pakhuis heeft geen raam, waardoor de koffie goed wordt beschermd tegen daglicht en dit voorkomt vroegtijdige rijping. De koffiezakken worden regelmatig voorzichtig gekanteld, dit zorgt voor een ideaal rijpingsproces.

Tijdens het rijpingsproces onder gecontroleerde omstandigheden ontstond een bijzonder aromatisch profiel van elegante houttonen en zachte fruitaccenten, evenals een soepele, fluweelzachte textuur. Nespresso SELECTION VINTAGE 2014 is het resultaat van drie jaar lang zorgvuldige aandacht en expertise.
https://www.nespresso.com/nl/nl/selectionvintage

Nou ben ik niet zo'n fan van nespresso dus mijn BS meter sloeg nogal uit maar ik vind het ook wel weer interessant. Is er iemand bekend met dit concept of betreft het hier een geniale ingeving van een paarse broek die een bruggetje met wijn bedacht heeft en past crop als speciaal weet te slijten? 'Verse koffiebonen' oogsten om ze vervolgens jaren in een pakhuis te laten liggen lijkt me nogal tegenstrijdig :lol: ...
Strietman CT1 #83 - Eureka Olympus 75E TIN - Gene Cafe

pichichi

Re: Gerijpte of oude koffie?

Berichtdoor pichichi » do 16 feb 2017, 22:51

Ik heb ze ook. En een duo van de Franse variant, die is zelfs vintage 2011 ( :shock: ) via via geregeld. Hebben op het werk een masjientje. Was van plan binnenkort te testen.

Die 2014 al geproefd trouwens. Eerst even de crema eraf scheppen natuurlijk, dat scheelt, letterlijk en figuurlijk. Smaak viel me mee. In ieder geval niet oud / oldish.

Recent ook de ingevroren vintage 2013 Kenya Mamuto AA van George Howell via Barista Hustle gehad.... PRACHTIG. Dat was ie waarschijnlijk sowieso al maar dat is zo gebleven. In mijn all-time top 5, misschien wel top 3. Wat. Een. Koffie!
George Howell doet al langer aan invriezen. Ik was er al van overtuigd. Nu nog meer.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Coffee Tornado

Berichtdoor Coffee Tornado » do 16 feb 2017, 23:00

Oh wat grappig, ik had even snel gegoogled maar kon er zo 1,2,3 niks over vinden dus vandaar mijn scepsis. Heb je ook het idee dat het jaren rijpen de koffie naar een hoger niveau tilt dan als deze niet gerijpt zou zijn? Wat ik wel een beetje lastig te rijmen vindt is dat ik bevriezen toch vooral associeer met conserveren oftewel stoppen van het rijpingsproces.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » vr 17 feb 2017, 10:13

De meest bekende koffie die een Vorm van rijping ondergaat is Malabar, er zijn natuurlijk allerlei manieren om koffie te Vormen, ik vindt vormen een betere benaming dan Rijpen, als fruit teveel rijpt dan verdwijnt het in de groene bak of op de composthoop, zo zal het met mindere koffies ook gaan, je kan geen slechte koffies verbeteren door te vormen, dit in tegenstelling van (lastige) kinderen en honden!
Soms kan je een verwaarloosde boon wel weer op een acceptabel niveau terugbrengen door bepaalde technieken toe te passen maar dan ook rap te consumeren, dan moet je ze niet in een Nespresso of wat voor merk cupje dan ook stoppen, gecondioneerd bevriezen lijkt me wel "een manier" om een goede boon op een later tijdstip te kunnen gebruiken, kijk maar naar sommige cellen al dan niet menselijk ;)
Of die er werkelijk beter door wordt, heb ik gerede twijfels over, ga me nu niet vragen dat gerede verder te duiden, dat kan je zelf ook wel bedenken?!

Zomaar een voorbeeld, ik had een partij koffie voor een habbekrats overgenonen om het branden met m'n oude branders beter onder de knie te krijgen, deze koffie was verkeerd opgeslagen, te vochtig/muf geworden, wel aarde donker, had de nodige vorming gehad (slechte vorming) als je iets brandt wil je het ook proeven, heb daarom de bonen gestoomd en laten uitwasemen en toen direct gebrandt, deze koffie heb ik aan diverse mensen laten proeven en werd in het algemeen goed beoordeeld, op een enkeling na die beweerde na het bekendmaken dat ie het wel geproefd had, tuurlijk. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

tohenk2

Berichtdoor tohenk2 » vr 24 feb 2017, 11:15

LS,
Tijd maakt het verschil. De verse koffiebonen zijn met grote precisie geoogst en hebben daarna nog een aantal jaren kunnen rijpen. In die tijd komen de fijne aroma’s en elegante houttonen volledig tot uiting.

Met name dat stukje over houttonen lijkt me perfect zinnig. We hebben het hier tenslotte over een vrucht (boon) die van een boom (in struikvorm gesnoeid) afkomstig is. Als de "grofste" vluchtige smaak- en geurcomponenten grotendeels zijn verdwenen, dan blijven de houttonen over en komen die meer op de voorgrond. Voor de een aantrekkelijk, voor de ander niet (denk aan wijn!).

Coffee Tornado

Berichtdoor Coffee Tornado » vr 24 feb 2017, 15:21

Zou dat dan niet ook gelden voor alle "oude" koffie zoals bijvoorbeeld te vinden in de supermarkt?

tohenk2

Berichtdoor tohenk2 » zo 26 feb 2017, 20:56

Zou dat dan niet ook gelden voor alle "oude" koffie zoals bijvoorbeeld te vinden in de supermarkt?
Waarschijnlijk zit er een groot verschil in het verouderingsproces voor en na het branden. Het maakt tenslotte ook verschil hoeveel vruchtvlees er op de boon zit als hij droogt. Het branden is een moment waarbij er allerlei chemische processen worden afgetrapt. Bijvoorbeeld: suikers worden eerst verbrand en later weer opgebouwd (min of meer. Zoek ook op Maillard-reactie.). Ik kan me zo voorstellen dat het meer of minder aanwezig zijn van bepaalde stoffen op het moment van branden de uitkomst nogal beïnvloed.

Dus nee in die zin dat oude supermarktkoffie hetzelfde is als voor het branden gerijpte koffie. De door het branden omgezette vluchtige stoffen zijn nog aanwezig.

Ja, in die zin dat oude supermarktkoffie (die echt tegen/over de datum is, niet de koffie die een "beetje" oud is) waarschijnlijk houterig is, maar alle door het branden omgezette vluchtige stoffen zijn dan verdwenen.

Met een beetje pech heb je dan inderdaad iets wat hetzelfde smaakt. Met een beetje geluk heb je iets dat compleet anders smaakt - en dat laatste lijkt het geval.

pichichi

Berichtdoor pichichi » ma 27 feb 2017, 00:24

https://www.royalcoffee.com/past-crop-c ... en-apodaca" onclick="window.open(this.href);return false;

Herinnerde me plots bovenstaand onderzoek van vorig jaar.
De uiteindelijke conclusie was geloof ik dat je beter kunt branden en bewaren, dan bewaren en branden...
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

tohenk2

Berichtdoor tohenk2 » ma 27 feb 2017, 16:55

https://www.royalcoffee.com/past-crop-c ... n%20false;

Herinnerde me plots bovenstaand onderzoek van vorig jaar.
De uiteindelijke conclusie was geloof ik dat je beter kunt branden en bewaren, dan bewaren en branden...
Hoe verhoudt zich dit dan tot wat je eerder schreef over je ervaringen met de vintage koffie?
In dit artikel heeft de auteur het over een voering van de jute zakken en gecontroleerde luchtvochtigheid en temperatuur tijdens en na transport naar de brander. Maar dat andere artikel heeft het dacht ik over opslag en regelmatig keren etc. voor transport, zonder de verdere details te willen vertellen.
Het zou zo maar een groot verschil kunnen maken.

Weer eens zo'n mank gaande vergelijking: Als ik jonge Goudse kaas nog eens een paar jaar in mijn koelkast bewaar wordt het niet automatisch Old Amsterdam brokkelkaas, of Danish Blue - nog even afgezien van de vraag wat er lekkerder is. De "gewoon" beschimmelde kaas is iets waar ik liever niet aan begin. :mrgreen:
Maar je snapt vast wel wat ik bedoel.

Terug naar “Servings, Pads en Cups”