Slapen.Een kunst?

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6459
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Slapen.Een kunst?

Berichtdoor cremalover » di 02 mei 2023, 09:58

Ik kamp al jaren met slaapproblemen. Feitelijk sinds 2001 toen ik om 4 uur in de nacht een stoot in mijn rib kreeg van mijn vrouw : "Ruik je niets?
Tot dan was ik een enorm goede slaper. Ik sliep elke nacht 8 uur . Vast en diep.
Toen ik die oktobernacht in mijn onderbroek op straat stond en aanschouwde hoe de vlammen uit het dak van mijn huis sloegen kon ik niet bevroeden dat dat voorgoed voorbij zou zijn.Het doet kennelijk wat met een mens. Het zoldereluik open doen en een steekvlam in je gezicht krijgen. De boel stond in lichterlaaie. De geur van een brandend matras heeft ons gered. Hoe ironisch. Een matras. Niet wetende dat ik daar een haat liefde verhouding mee zou gaan opbouwen. De slecht slapende lotgenoot weet waar ik het over heb. Het woelen. Blijf ik liggen op dat matras of sta ik op?

Geen idee of ik lijd aan een vorm van PTSS. Ik sluit het zeker niet uit. Of ligt het toch aan de koffie. Huisartsen die je het probleem voorlegt stellen opvallend snel de vraag "drinkt u koffie?. Ik verzwijg dan maar dat ik elke dag 4 espressi drink wetende wat het antwoord zal zijn.PTSS en espresso. Het zal wel niet slaapbevorderend zijn.

Maar zijn er op dit forum mede slecht slapers?
Ik zou het wel eens willen weten.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5667
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor gilleko B. » di 02 mei 2023, 10:04

Ja 8 uur slaap is mi. te veel maar heb ook een bureelfunctie. Wordt minimaal 3 tot 4 keer per nacht wakker.




Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13324
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor bobbee » di 02 mei 2023, 10:14

Tot hoelaat drink je koffie? Want ik stop ermee rond het middaguur en dat heeft mijn slaap goed gedaan.
Verder neem ik een druppel cbd olie. Net genoeg om goed en rustig te slapen. 3 druppels ook weleens gedaan maar toen werd ik wakker en spookte het gevoel dat ik weer een beroerte kreeg.

Misschien kun je hier wat mee maar eigenijk geef je al aan waar het aan ligt, verwerken van het trauma wat zich heeft genesteld in jouw systeem. Ik heb dus een beroerte gehad (en nog wat andere shit) maar die beroerte heeft flinke wonden veroorzaakt omdat ik de totale controlle kwijt was over mijn lichaam want het zat in mijn linker kleine hersenhelft en daar zit het evenwicht. Je kunt je wel voorstellen wat er dan gebeurt. Ik heb daarna EMDR Therapie (ook psycholoog maar dat was niks voor mij) gedaan in het umcg ziekenhuis. Dat heeft mij wel geholpen om de scherpe randjes van dat stress /angst gevoel af te halen.
Wat ook werkt is een briefje schrijven met allerlei dingen waar je trots op bent, blij van wordt, van houdt en op moment dat je onrustig voelt,stress etc even die dingen oplezen die je een goed gevoel geven. Het is een hele simpele truc maar je zal zien dat het je gemoedstoestand verbeterd op dat moment en wellicht ook "ease of mind"!

Sterkte ermee! Hou je taai en blijf genieten van je koffie. Die hoeft een dokter je niet af te nemen. Gewoon niet meer drinken in de middag/avond.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6459
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor cremalover » di 02 mei 2023, 10:35

Tot hoelaat drink je koffie? Want ik stop ermee rond het middaguur en dat heeft mijn slaap goed gedaan.
Verder neem ik een druppel cbd olie. Net genoeg om goed en rustig te slapen. 3 druppels ook weleens gedaan maar toen werd ik wakker en spookte het gevoel dat ik weer een beroerte kreeg.

Misschien kun je hier wat mee maar eigenijk geef je al aan waar het aan ligt, verwerken van het trauma wat zich heeft genesteld in jouw systeem. Ik heb dus een beroerte gehad (en nog wat andere shit) maar die beroerte heeft flinke wonden veroorzaakt omdat ik de totale controlle kwijt was over mijn lichaam want het zat in mijn linker kleine hersenhelft en daar zit het evenwicht. Je kunt je wel voorstellen wat er dan gebeurt. Ik heb daarna EMDR Therapie (ook psycholoog maar dat was niks voor mij) gedaan in het umcg ziekenhuis. Dat heeft mij wel geholpen om de scherpe randjes van dat stress /angst gevoel af te halen.
Wat ook werkt is een briefje schrijven met allerlei dingen waar je trots op bent, blij van wordt, van houdt en op moment dat je onrustig voelt,stress etc even die dingen oplezen die je een goed gevoel geven. Het is een hele simpele truc maar je zal zien dat het je gemoedstoestand verbeterd op dat moment en wellicht ook "ease of mind"!

Sterkte ermee! Hou je taai en blijf genieten van je koffie. Die hoeft een dokter je niet af te nemen. Gewoon niet meer drinken in de middag/avond.
Thanks voor de bemoedigende woordenn en tips. CBD olie gebruik ik idd ook al jaren. Maak ik zelf.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15262
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor fransg » di 02 mei 2023, 10:59

EMDR heeft mij ook van een drietal hardnekkige 'oude zorgen' afgeholpen.

En een Mindfulness cursus die tot mijn verbazing ook nog volledig werd vergoed door het ziekenfonds. Die cursus leek mij een simpele formule om te verdienen aan groepjes cursisten door eenvoudig een voorgeschreven aantal oefeningen te laten doen maar het hielp dus ik kloeg nergens over.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1548
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor Dirk Jan » di 02 mei 2023, 11:05

Een echt slechte slaper ben ik niet, maar soms dus wel.
Ook ik drink 4 espresso's op de dag, 3 tussen 7:00 en 12:00 uur en 1 om 19:00 uur.
Wat bij mij helpt is niet eten ruim 4 uur voor het slapen gaan en door de week geen alcohol. Ik eet warm om 18:00 uur en ga rond 22:30 uur naar bed. Dat geeft mijn lijf rust. Dan slaap ik zeker een keer één blok van 5 uur. En dat scheelt. De andere ochtend ben ik redelijk fit.
Doe ik dat niet, neem ik een biertje of wijntje bij het eten en neem ik een stukje kaas of een hartige cracker voor het slapen, dan wordt ik om de 1,5 á 2 uur wakker en ben ik de andere dag niet fit.
In het weekend sta ik dat één of twee keer toe.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2201
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor omeCo » di 02 mei 2023, 11:23

Ik ben geen deskundige maar het lijkt overduidelijk dat je slaapproblemen een reactie zijn op de traumatische gebeurtenis in 2001. Je waande je veilig in je bed maar ondertussen stond je huis in brand. Dat bed en de angst die je ervoer zijn op dat moment aan elkaar gekoppeld en sindsdien vormt je bed een belangrijke trigger om dat gevoel weer op te roepen.
Ik denk dat je nu, 22 jaar later, wel kunt concluderen dat dit niet vanzelf over gaat.

Als arbeidsdeskundige heb ik jarenlang mensen begeleid die door letsel (tijdelijk) uit het arbeidsproces waren geraakt of waarvan het leven volledig ontregeld was geraakt. In die zaken heb ik gezien dat mensen veel baat konden hebben bij emdr. De herinnering blijft maar de lading wordt ervan losgekoppeld.
Wat ik verder vaak zag was dat er een verstoord dag/nachtritme ontstond doordat de regelmaat van het leven was weggevallen. Er werd dan vaak geadviseerd om de tijd waarin je mag slapen een periode te beperken. Concreet betekende dat niet voor 01.00 uur naar bed en uiterlijk om 06.00 uur opstaan. Het hielp mensen om hun ritme te hervinden en ‘s nachts weer beter te slapen.

Ik denk echt dat er verbetering mogelijk is en dat gun ik je ook.

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 564
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor Madencio » di 02 mei 2023, 11:29


Qua koffie doe ik wat bobbee zegt, dus geen koffie meer 12 uur voordat ik ga slapen. Komt er doordeweeks (als ik werk) op neer dat ik 's ochtends maar 2 espressos drink. Op werk niks, toch niet lekker. Wat betreft hoeveelheid hangt het er ook af hoeveel je weegt én hoeveel koffie je binnen krijgt. Als je 4 espressos in één keer achter elkaar drinkt kan dat schadelijk zijn voor je nachtrust. Als je het verspreid, kan dat beter werken. Ook wacht ik een met koffie drinken nadat ik ben opgestaan. Dat komt doordat je alle stofjes die met slaap te maken hebben eerst uit je lichaam wilt hebben voordat je je lichaam cafeïne inschenkt. 60-90 min is voldoende.
Dus 60-90 min na het opstaan pas, en 12 uur voor het slapen gaan niet meer.
Verder doe ik dagelijks twee soorten ademhalingsoefeningen, eigenlijk voor twee verschillende redenen: ten eerste om mijn ademhaling gedurende de dag te verbeteren en ten tweede om me direct kalmer te voelen.
Verder sport ik veel, mijn lichaam is dan zo vermoeid dat het slaap nodig heeft. Dus ik probeer bewust actief te blijven.
Je zou ook nog eens magnesium supplementen kunnen proberen, neem ik alleen als ik écht nog geen slaap heb.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 Pro met Tapatalk

La Pavoni / DF83

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5667
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor gilleko B. » di 02 mei 2023, 11:34

Niet te veel piekeren, lengte van je polsstok bewaken, je niet te verantwoordelijk voelen voor alles en nog wat, maar ja, als dat in je natuur zit. Dat bevordert de slaap niet.






Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 679
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor ErikvW » di 02 mei 2023, 13:51

Ik ben helaas ook geen goed voorbeeld, ik slaap als het meezit 6 uur. Meestal 4,5. Maar ik ben nooit echt heel erg moe. En als ik mijn kussen raak dan ban ik weg, dus de uren die ik heb zijn nuttig.

Mijn vrouw heeft ook wel last van slaapproblemen, maar die heeft een beetje holletjes drang. Voor haar helpt het om een speciale hele zware deken te gebruiken - niet perse warm maar voor het gewicht. Sommige mensen (ik dus) worden helemaal gek van zo'n ding.
Londinium R - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron