Man en mes

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » vr 11 dec 2015, 10:01

Als je dringend een dikke oude spijker doormidden moet hebben, geen probleem!

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Man en mes

Berichtdoor @3aan » vr 11 dec 2015, 11:43

Moet je geen gehard stalen spijker hebben, daar heb ik een keer een prima Nijptang op naar de kloten geholpen, de stukken sprongen uit de bek vandaan, wat hij met dat mes en hamer aangeeft deed ik regelmatig met nagels totdat m'n maat een pak geharde nagels had meegenomen, ik heb wel netjes een nieuwe Knipex van hem gekregen, was toen een tang van bijna 70 gulden, goed gereedschap kost wat.

Was m'n zakkammetje aan het zoeken kwam ik deze nog tegen, ik dacht hem gevonden te hebben, deze dateert al van de nodige jaren geleden ik wist niet eens meer dat ik die in bezit had/heb, de Zakkam ziet er precies zo uit alleen dan met tandjes in het blad, de op de foto getoonde kocht ik in een opwelling op de rommelmarkt, niet omdat de verkoper wist te vertellen dat het een topmerk was (Rostfrei) :lol: hij kostte dan ook maar een paar gulden en kocht hem alleen omdat hij er zoals m'n zakkammetje uitzag.

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » vr 11 dec 2015, 12:38

Leuk!

Ik kreeg zojuist een pakketje messen terug van de slijper. Vooral keukenmessen van m'n vriendin maar ook het antieke mesje en een klein Buck zakmesje waarmee ik nu zonder moeite met een S-vorm in een A4-tje in stukken kan slalommen. Dat lukt me niet met m'n Sebenza ondanks mijn slijpgereedschap.

Kennelijk komt er ook bij het slijpen wel een zekere vaardigheid kijken, niet alleen apparatuur, net als bij de koffie ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » zo 13 dec 2015, 15:02

Het messenslijpen is nog nieuw voor me en een van de verrassingen is dat men met het aanschaffen van slijpgereedschap nog geen expert is geworden. Wie had dat gedacht.

Deze site lijkt me een goeie:
https://forums.egullet.org/topic/26036- ... harpening/

Ik zocht naar een Kindle boek om te lezen hierover en vond eigenlijk niks. Wel een en ander over specifiek gereedschap om mee te slijpen, zo te zien.

Een boekje vind ik wel grappig:

http://www.amazon.com/Knife-Sharpening- ... B005IHWILO

Het is geschreven op die typisch Amerikaanse opschepperige manier waarbij de auteur zichzelf enorm aanprijst en intussen als expert van sommige dingen ook niks af blijkt te weten. Staalsoorten? Geen idee, "ik ben geen metallurg maar ik schiet elke nacht twee beren dood dus ik weet genoeg." Hij schrijft ook wartaal als it's gets dull -- waar die it's voor staat is een raadsel. Als er it stond was het duidelijk geweest.

Afbeelding

Afbeelding
\
Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Man en mes

Berichtdoor Bluecold » zo 13 dec 2015, 16:39

Telt een opinelletje?
Heb ook een slijpsteen, die EQ 2000-5000 die Frans ook heeft. Grover heb je in de regel alleen nodig bij een nieuw mes vind ik, en dan kan ik een steen lenen, of pak een stukkie schuurpapier. Toch alleen maar om wat vorm in de snede te krijgen.
Krijg daar mn opinelletje en keukenmessen goed scherp mee. Truuk is dat als je denkt dat je klaar bent je pas op de helft bent. Dat geld voor overstappen naar volgende steen, maar ook voor de laatste steen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » zo 13 dec 2015, 16:42

Truuk is dat als je denkt dat je klaar bent je pas op de helft bent. Dat geld voor overstappen naar volgende steen, maar ook voor de laatste steen.
ja die indruk krijg ik ook!

net gevonden, een mooie pagina over de diverse staalsoorten:

http://bestpocketknifetoday.com/discove ... ife-steel/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Man en mes

Berichtdoor bobbee » zo 13 dec 2015, 18:22

Ik heb hier gewoon zo'n slijpsteentje met een V vorm waar je het mes doorheen haalt. Werkt op zich prima voor mij en was me niet bewust van de ambacht.

https://youtu.be/1eeaKXFuSMs" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Man en mes

Berichtdoor Bluecold » zo 13 dec 2015, 23:47

Naja, 'ambacht', je schuurt een snijrandje af totdat ie puntig is. Je kan het allemaal heel moeilijk maken, maar iets anders dan dat ben je niet aan het doen.
Ik vind het geen heel vervelend karweitje als ik eenmaal bezig ben.
Is je koffie te zuur?

Is je koffie te bitter?

Is je koffie te intens?

Snap je het allemaal niet meer?

Lees dit

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Man en mes

Berichtdoor @3aan » ma 14 dec 2015, 01:19

Telt een opinelletje?
Heb ook een slijpsteen, die EQ 2000-5000 die Frans ook heeft. Grover heb je in de regel alleen nodig bij een nieuw mes vind ik, en dan kan ik een steen lenen, of pak een stukkie schuurpapier. Toch alleen maar om wat vorm in de snede te krijgen.
Krijg daar mn opinelletje en keukenmessen goed scherp mee. Truuk is dat als je denkt dat je klaar bent je pas op de helft bent. Dat geld voor overstappen naar volgende steen, maar ook voor de laatste steen.
Tuurlijk, daar heb je ook bijzonder mooie exemplaren van, heb er twee keer eentje van gekocht en ben beide kwijtgeraakt, in mijn geval waren het ook doorsnee exemplaren maar die dingen hebben wat.
Het messenslijpen is nog nieuw voor me en een van de verrassingen is dat men met het aanschaffen van slijpgereedschap nog geen expert is geworden. Wie had dat gedacht.


Ik zocht naar een Kindle boek om te lezen hierover en vond eigenlijk niks. Wel een en ander over specifiek gereedschap om mee te slijpen, zo te zien.

Een boekje vind ik wel grappig:

http://www.amazon.com/Knife-Sharpening- ... B005IHWILO

Het is geschreven op die typisch Amerikaanse opschepperige manier waarbij de auteur zichzelf enorm aanprijst en intussen als expert van sommige dingen ook niks af blijkt te weten. Staalsoorten? Geen idee, "ik ben geen metallurg maar ik schiet elke nacht twee beren dood dus ik weet genoeg." Hij schrijft ook wartaal als it's gets dull -- waar die it's voor staat is een raadsel.
Het lijkt net op Koffie en de rambam die er omheen zit.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Man en mes

Berichtdoor @3aan » vr 25 dec 2015, 19:23

Was net de IKEA kastjes aan het inruimen met een deel van m'n gereedschap, kwam ik daar m'n verloren gewaande leder bewerkingsmes tegen, het is een Blanchard uit Parijs er staat een hond in het embleem, het is giftig scherp met een lederen hoesje erbij.

Afbeelding

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron