Sous vide koken wie o wie

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor mutsje » zo 26 nov 2017, 19:47

De anova was op blackfriday 129 euro wifi / bluetooth. Ik heb die ook maar gebruikt het blauwe tandje nooit. Stuur em via de ipad aan. Ik doe vaak kippebouten voor 2 uur in het waterbad op circa 60 graden. Daarna de oven in met gril aan voor krokant korstje. Heerlijk smullen.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor @3aan » zo 26 nov 2017, 19:48

Een kamer vacuum machine werkt echt het fijnste, als je een paar of meer dan paar honderd wil/kan spenderen zou je MP in de gaten kunnen houden, daar had ik m'n eerste voor 325 euro, die bleek voor mijn doel te klein en heb er nu eentje een paar jaar geleden via MP gescoord, de andere verkocht en ben met m'n huidige dik tevreden, weegt alleen 80 kilo dus de trap op zit er niet echt in.

Deze doe ik normaalgesproken nooit meer weg, wel heel goed onderhoud plegen je wil geen drooglopende vacuumpomp hebben, die kan er niet tegen!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor Jochen_P » zo 26 nov 2017, 20:10

Dat is natuurlijk weer een klasse hoger dan. Zover wil ik het niet drijven maar ik hou MP ed. de komende tijd wel in de gaten ;)
Ik ga het waarschijnlijk ook niet intensief gebruiken dus een horecamachine is niet meteen nodig. Die Allpax P250 lijkt me trouwens een prima instapper.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor @3aan » di 28 nov 2017, 19:32

Hier staat een mooie vacuummachine

SIEMENS Vacumeerlade BV830ENB1
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m1228543553" onclick="window.open(this.href);return false;?Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor mutsje » di 28 nov 2017, 20:22

Het leuke is ik gebruik mijn vacuüm machine niet alleen voor sous vide, ik verpak mijn net opgehaalde bonen per 250 gr en trek die zak vacuüm en donder die de vriezer in. Ook heb ik 3 grote bakken die vacuüm getrokken kunnen worden. Hierin gaan soms grote hoeveelheden voedsel en worden ook vacuüm getrokken. Ook sla kun je op deze manier langer bewaren :) je kan er heel veel mee, ook je vingers branden denk ik.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor Jochen_P » di 19 dec 2017, 20:50

Laatst toch de knoop doorgehakt om een vacuümmachine aan te schaffen. Lijkt me voor sous vide handiger maar ook om vlees mee te verpakken en in te vriezen.

Vandaag heb ik mijn Foodsaver FSV005 ontvangen en meteen maar wat vlees mee verpakt wat vandaag in de supermarkt in de aanbieding was :D
Gaat echt perfect, super blij mee :)

Een prima deal vond ik ook. Je krijgt er nog twee rollen van 25cm x 6m en 50 zakken van 20 x 30 cm bij (die je mag gebruiken voor sous vide) bovenop een rol en wat zakken van Foodsaver zelf + een vacuüm bewaarpot.

Of ik het ga gebruiken om bonen te bewaren weet ik nog niet, dacht dat dat niet zo optimaal was om bonen vacuüm te bewaren?
_____________________________________________________________________________________________

Lelit PL41EM

Eureka Olympus Hi-speed

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor mutsje » do 21 dec 2017, 20:54

bij mij smaken de bonen prima en verpak ze al heel lang vacuüm.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor bobbee » do 21 dec 2017, 20:58

En als je ze niet vacuüm verpakt, hoe smaken ze dan?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor @3aan » vr 22 dec 2017, 02:18

Als je de net opgehaalde bonen in de vriezer Dondert, hoe lang na branding doe je dat, het is mijn ervaring dat als je dat binnen een week na b.d. doet, je zak nog aardig bol kan gaan staan (diepvrieszak) dit zelfs als ik de zak zo diep vacuum trekt dat de bonen er van kraken, gaat die nog bollen door de ontgassing, ik heb een aantal 250 grams zakken op min 35 graden liggen, als de nood eens hoog zou kunnen zijn, heb toevallig verleden week er een zakje van geprobeerd, laten ontdooien in een 2 graden koeling, toen ernaast gelegd en er 2 dagen mee gedaan de 2e dag vond ik hem aanmerkelijk minder smaken!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor martinierius » vr 22 dec 2017, 09:46

Deze ervaringen lijken dikwijls terug te komen op de koffieforums:
- invriezen pas enkele dagen na roosteren
- blijft langer goed maar ook niet meer dan 2mnd in normale vriezer
- hoe lager de vriestemperaturen, hoe beter
- bevroren boontjes mag je direct malen
- Icm vacuum trekken nog niet duidelijk of het beter is: op coffee forums.co.uk zijn ze overwegend positief daarover


DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron