Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor Wijmaar » ma 05 nov 2018, 22:18

Gisteravond een deeg proberen te draaien van 1500 gram maar dat ging niet lekker. Duidelijk dat je dit apparaat even goed moet leren kennen of vol storten met minimaal 1400 gram meel excl water etc...

Ik ga door en ben benieuwd of ik de santos onder knie krijg.
Nadat ik het gesprek met de Bakker had gehad ging het als vanzelf, daarvoor toch zeker een 15 kilo meel verkloot, dat haalde ik bij de Tangermarkt in den Haag, heel mooi meel voor 35 cent de kilo, dan gooi je hooguit €5,- in de vuilbak, van koffie heb ik wel meer gedoneerd aan het ronde archief.

Ik hoop dat je het met een betere vulling beter gaat doen, kan je de Santos bowl/schaal ook variabel remmen? Zoja dan zoveel remmen dat die net niet gaat opstropen.

Op een gegeven moment gaat je deeg glanzen en dan nog een paar minuten langer dan dat jezelf goed acht, dit bij brooddeeg, met Pizza is het heel anders, kan bijna niet fout gaan.

PS Bob, die Emmenaren hebben de Westlanders een aardig OOR aangenaaid, die rechtse rakker (wethouder) Bouke Arends, krijgen wij nu als Burgervader, de bedreigingen ontdoken, het zijn hier ook geen Lieverdjes, wij hebben ook rooien maar dan vooral tomaten en paprika's etc. Die lusten we met huid en haar (bietjes) AfbeeldingAfbeelding
Ben aan het stoeien met de santos kneder Adriaan....zoals ik het nu ervaar? Hij zal wel een flinke learning curve hebben! Pfff, wat een draak van een machine. Denk dat ik hem maar op marktplaats zet. AfbeeldingAfbeelding
Heb hem uiteindelijk toen niet gekocht, maar wel wat onderzoek naar gedaan. Lees vaak dat mensen even een aanloopperiode hebben met de Santos. Had deze link nog in Mn leeslijst staan: https://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?t=1276

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » ma 05 nov 2018, 22:55

Nadat ik het gesprek met de Bakker had gehad ging het als vanzelf, daarvoor toch zeker een 15 kilo meel verkloot, dat haalde ik bij de Tangermarkt in den Haag, heel mooi meel voor 35 cent de kilo, dan gooi je hooguit €5,- in de vuilbak, van koffie heb ik wel meer gedoneerd aan het ronde archief.

Ik hoop dat je het met een betere vulling beter gaat doen, kan je de Santos bowl/schaal ook variabel remmen? Zoja dan zoveel remmen dat die net niet gaat opstropen.

Op een gegeven moment gaat je deeg glanzen en dan nog een paar minuten langer dan dat jezelf goed acht, dit bij brooddeeg, met Pizza is het heel anders, kan bijna niet fout gaan.

PS Bob, die Emmenaren hebben de Westlanders een aardig OOR aangenaaid, die rechtse rakker (wethouder) Bouke Arends, krijgen wij nu als Burgervader, de bedreigingen ontdoken, het zijn hier ook geen Lieverdjes, wij hebben ook rooien maar dan vooral tomaten en paprika's etc. Die lusten we met huid en haar (bietjes) AfbeeldingAfbeelding
Ben aan het stoeien met de santos kneder Adriaan....zoals ik het nu ervaar? Hij zal wel een flinke learning curve hebben! Pfff, wat een draak van een machine. Denk dat ik hem maar op marktplaats zet. AfbeeldingAfbeelding
Heb hem uiteindelijk toen niet gekocht, maar wel wat onderzoek naar gedaan. Lees vaak dat mensen even een aanloopperiode hebben met de Santos. Had deze link nog in Mn leeslijst staan: https://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?t=1276
Dank je. Ik had dat topic ook gevonden, misschien oordeel ik te snel omdat op de filmpjes de bak ook niet continu dezelfde snelheid draait en ik daar wel mee bezig was, kom ik nu achter Afbeelding

Ik heb net dit deeg gedraaid :

Pizza style: Neapolitan
Dough balls: 12
Dough ball weight: 240 g
Hydration: 60 %
Leavening hours RT: 20 h
RT: 19°C

Computed doses:

Flour: 1689 g
Water: 981 g
Salt: 46 g
Yeast type: sourdough
Yeast: 164,17 g

Het deeg is ontzettend mooi geworden. Het vocht is opgenomen en het plakt niet, heel mooi egaal! Zie nu dat hij het wel heel goed doet. Ben benieuwd morgen naar het resultaat!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor @3aan » di 06 nov 2018, 11:25

Mooi dat het scheve torendeeg het al goed doet, ik dacht dat die nog wat natter mocht zijn ivm het stretchen van het balletje tot bodem, te droog kan die scheuren?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » di 06 nov 2018, 11:38

Ik ken dit meel goed doordat ik er veel mee geëxperimenteerd heb. 60% gaat goed icm de lange fermentatietijd voor dit pizzadeeg Normaal gebruik ik beetje verse gist maar nu terug naar desem. Wil dat uiteindelijk 100% net zo luchtig hebben als met verse gist.
Net bolletjes gemaakt. Prachtig deeg!

We zullen zien vanavond...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » di 06 nov 2018, 20:16

Het was een heerlijk desem deeg! Eigenijk perfect, zou dat door de santos komen?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor @3aan » di 06 nov 2018, 21:09

Ziet er bijna professioneel uit, een paar dozen en een brommertje en je bent er helemaal klaar voor, heb je al lessen genomen met asociaal gedrag de weg op?

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor GuidovW » wo 07 nov 2018, 08:10

Mjum, mjum, mjum! :D
Lekker zeg! :P
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor fransg » wo 07 nov 2018, 11:09

Nu zit ik hier te watertanden en nergens pizzae te bekennen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor Wijmaar » wo 07 nov 2018, 12:03

Ziet er heerlijk uit Bobbee! Waarin afgebakken?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » wo 07 nov 2018, 12:05

Ziet er bijna professioneel uit, een paar dozen en een brommertje en je bent er helemaal klaar voor, heb je al lessen genomen met asociaal gedrag de weg op?

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ik doe mijn best. Afbeelding
Mjum, mjum, mjum! :D
Lekker zeg! :P
Thanks
Nu zit ik hier te watertanden en nergens pizzae te bekennen!
Je bent welkom! Afbeelding
Ziet er heerlijk uit Bobbee! Waarin afgebakken?
De geweldige Roccbox! Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron