Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor fransg » vr 08 sep 2017, 12:27

Smaakgestuurd brood houdt kankerpatiënten op gewicht

Femke Van Garderen Uit De Morgen van 8 sept 2017
Bart Geurden: 'Voor elk smaakprofiel hebben we een aangepast broodrecept'

Kankerbehandelingen tasten naast het haar soms ook de smaakzin van patiënten aan. 'Oncobrood', met speciale toevoegingen, kan daarbij helpen.

Metaal, modder, karton of helemaal niets. Voor sommige kankerpatiënten heeft alles dezelfde slechte smaak. Niet zonder risico, meent onderzoeker en docent Bart Geurden van de Karel de Grote Hogeschool en UAntwerpen. "Als je eten niet meer smaakt, eet je minder. En wie ondervoed is, reageert minder goed op een behandeling en herstelt minder snel."

Geurden werkte mee aan een project waarbij patiënten 'oncobrood' aangeboden kregen: dat is smaakgestuurd brood, aangepast aan de persoonlijke smaakperceptie van deze mensen. Zo moeten ze weer met smaak eten van gezonde, gewone maaltijden.

"We hebben per patiënt een smaakprofiel opgesteld, waarmee een aangepast recept voor bijvoorbeeld brood kan worden gemaakt", stelt de onderzoeker, die daarvoor samenwerkte met het Leuvense Center for Gastrology. Zo kregen de 'onco-broden' bijvoorbeeld limoen, venkel of tijm toegevoegd.

De aanpak lijkt te werken, zo bleek uit een beperkte proef met 64 personen en een controlegroep. "Bij de personen die de aangepaste receptuur kregen, stopte het gewichtsverlies", stelt Geurden. "Dat is hoopvol en klinisch relevant, maar we moeten dit nu diepgaander bestuderen."
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » za 23 sep 2017, 10:42

Zo een vers speltbrood met appel uit de oven getrokken, deze gaan we zo meteen gelijk maar soldaat maken met zoetigheid erop :)
Bijlagen
WP_20170923_10_38_26_Pro.jpg
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor fransg » za 23 sep 2017, 11:08

Goed gerezen poefje!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » za 23 sep 2017, 20:58

maar wel erg luchtig ondanks dat het een platte poef geworden is :) Was erg lastig die grove stukken appel er goed door te krijgen. Maar man o man wat een overheerlijke smaak.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor @3aan » vr 29 sep 2017, 14:08

Gisteren een mooie graanmolen gescoord voor een vriendenprijsje, was een beetje in de knutseltoestand maar draait nu weer als een tierelier.

Heb er rogge mee gemalen maar dat moet altijd gezeeft worden, vandaar m'n setje zeven (5) tevoorschijn gehaald.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk

Gezeefd,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://youtu.be/jwhDhxxknf0

https://youtu.be/-dr0oyLuNXQ
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » vr 29 sep 2017, 20:46

Holy crap Adriaan, je kan het ook gewoon per kilo kopen he :) Maar ik snap je volkomen wou ook een molen maar mocht niet van de vrouw. Was dit via een kofferbaksale?
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor @3aan » vr 29 sep 2017, 21:06

We (Frans G) waren gisteren bij Pichichi op het werk om elkaar te zien en omdat deze mooie kunststof bussen te koop had (prikkie) er gaat in elke bus een 450 gram Malabar 11 maakt 5 kilo, op een gegeven moment kwam die molen in mijn vizier, er was iemand wijsgemaakt dat er Turkse koffie mee gemalen kon worden, de maalstenen waren dichtgeslibt, was ook iets aan geknutseld en mocht hem voor een knutsel/vriendenprijsje meenemen, even goed met een koperborstel de maalstenen gereinigd, apparaat weer in elkaar gefreubeld en het feest kon beginnen. Erg leuk ding!

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » vr 29 sep 2017, 21:25

Gaaf hoor, hier een foto van een 100% speltbrood met maanzaad voordat ie de oven ingeschoten ging worden. Met homemade schiethout. Ow en als iemand me de truuk wil leren om die krengen rechtop te plaatsen met code hou ik me aanbevolen.
Bijlagen
WP_20170929_21_11_37_Pro.jpg
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor @3aan » vr 29 sep 2017, 21:57

Gaaf hoor, hier een foto van een 100% speltbrood met maanzaad voordat ie de oven ingeschoten ging worden. Met homemade schiethout. Ow en als iemand me de truuk wil leren om die krengen rechtop te plaatsen met code hou ik me aanbevolen.
Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » vr 29 sep 2017, 22:33

U ja dat lukt alleen bij plaatjes vanaf me eigen webserver. Ik upload ze hier het forum in maar krijg het niet voor elkaar anyway ding is uit de oven en ruikt overheerlijk. Morgenochtend weer lekker genieten dus.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron