Heb het een en ander nagelezen. In het Duits zijn er retentietabellen:
https://www.kaffeewiki.de/index.php?tit ... %C3%BChlen" onclick="window.open(this.href);return false; die weinig bemoedigend zijn voor iemand zoals ik die niet elk jaar voor een flink bedrag aan verschaalde koffie wil weggooien, zoals ik lees op
viewtopic.php?f=8&t=7306&start=40" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu maal ik zonder noemenswaardig verlies afwisselend met een Knock Feldgrind of een Commandante, misschien geen malers waarmee je het beste uit goede koffie haalt, maar ik zet er meestal heel behoorlijke espresso mee en heb eigenlijk nooit last van channeling en zo. Misschien dat ik het maar zo laat.
Tijd voor een bakkie bruine bagger.
Erik82 schreef:Kijk ook eens naar de Eureka Olympus (aanrader met Mythos schijven voor 950 euro) als je wat meer budget hebt. Deze heeft net als de Atom maar 2-3gr retentie. Ik maal zelf elke sessie eerst 2-2,5gr weg (timer op 0,3s) en vul daarmee het dubbele maalsel aan met hooguit 0,5gr. Zo gooi je elke keer iets van 1,5-2gr weg wat nog te overzien is. Eureka heeft de malers echt goed op orde qua retentie. Verder zijn zo ook mooi gebouwd en erg fijn in gebruik.
Afgezien van Eureka zou ik het verder niet weten tenzij je richting een Mythos, Monolith enz gaat kijken maar die zijn heel duur. Je hebt natuurlijk wel wat mindere malers zoals de Vario en Sette maar ik neem aan dat je een stapje hoger wilt en niet zoveel plastic.