Ik ga het weer proberen. Na mijn niet zo'n succesvol debuut bij de espresso machines- waar ik zo'n beetje het advies kreeg om te stoppen, "wil je dit echt, nee wij denken van niet..." enz - ga ik hier ff verder.
Ondertussen hebben we ons beiden verdiept in de koffie, en... worden steeds enthousiaster .
Schoonmaken valt mee, er staat al een bierkrat op aanrecht om te kijken of e.e.a. wel past, enz, enz.
Voor de machine een shortlist gemaakt - eigenlijk denken we aan een (eenvoudige) Expobar - met een tijdschakelaar (waarvan we het merk nog moeten bepalen...) voor het opwarmen.
Maar nu eerst de molen. We hebben gezien&geproeft de Macap M4 D. Werkt super handig, maar ook erg prijzig. Een Mazzer Mini Electronic als alternatief, moet nog even goed review lezen op Home Barista.
Maar... je kan ook
a) een Compak K3 doen, goedkoper en geeft ook hele goede resultaten, misschien zelfs beter, bv minder klonten; heeft een lager toerental en wellicht daardoor minder bitter.
b) voor bijna hetzelfde geld een Compak K6, wellicht nog beter, die staat voor een hele redelijk prijs bij Antonio's espresso (iemand ervaring?). Nadeel wordt wel weer groot en heeft zon'n doser, terwijl ik eigenlijk 'grind on demand' wil. Filterhouder eronder en malen.
c) of de nieuwe hype de Mahlkonig Vario.
Verder: ben niet zo van de 2e hands - geen geduld- en Mazzer SuperJolly vind ik echt te groot worden (sorry Spironski...).
Beetje lastige vraag: ga je voor het gemak- de Macap 4D/Mazzer Mini E; let je beetje op je centjes - Compak K3/Mahlkonig; of ga je groot Compak K6.
Mijzelf kennende. Eenmaal aangeschaft ga ik niet zo gauw upgraden, maar gewoon jaren lang genieten van goede spullen...
Re: maar nu eerst een molen
2Een molen is altijd een goede investering. Verse koffiebonen die kort van tevoren zijn gemalen, dat is met welke bereiding dan ook veel lekkerder.
Als je nog eens zou willen switchen tussen methodes is die Vario een aanrader. Wat betreft de smaak moet die erg goed zijn, en je kan makkelijk van maalgraad wisselen. En hij is nog niet eens groot ook!
Wat dat betreft: de K6 is een molen die vergelijkbaar is met de Super Jolly, qua formaat, maar ik denk ook qua kwaliteit. Ik denk dat het de beste uit je rijtje is.
Ik denk echter dat je met geen van de molens die je noemt een buil valt, alle zijn het heel capabele molens. De nadruk ligt inderdaad telkens ergens anders. Ik moet zeggen dat ik niet zo'n probleem heb met een doser, je leert snel om de juiste hoeveelheid te malen. Grote voordeel is dat je nauwelijks klonters hebt. En het prepareren van je portafilter is toch wel een redelijk nauwkeurig en belangrijk werkje waar klonters niet in thuis horen.
Natuurlijk is gemak ook fijn. Het is aan jou om te bepalen wat het belangrijkst voor je is. Wat betreft de kosten: na een tijdje ben je het geld al weer vergeten, toch? Ik kan niet in je beurs kijken, maar niemand heeft ooit spijt gehad van de beste aankoop!
Als je nog eens zou willen switchen tussen methodes is die Vario een aanrader. Wat betreft de smaak moet die erg goed zijn, en je kan makkelijk van maalgraad wisselen. En hij is nog niet eens groot ook!
Wat dat betreft: de K6 is een molen die vergelijkbaar is met de Super Jolly, qua formaat, maar ik denk ook qua kwaliteit. Ik denk dat het de beste uit je rijtje is.
Ik denk echter dat je met geen van de molens die je noemt een buil valt, alle zijn het heel capabele molens. De nadruk ligt inderdaad telkens ergens anders. Ik moet zeggen dat ik niet zo'n probleem heb met een doser, je leert snel om de juiste hoeveelheid te malen. Grote voordeel is dat je nauwelijks klonters hebt. En het prepareren van je portafilter is toch wel een redelijk nauwkeurig en belangrijk werkje waar klonters niet in thuis horen.
Natuurlijk is gemak ook fijn. Het is aan jou om te bepalen wat het belangrijkst voor je is. Wat betreft de kosten: na een tijdje ben je het geld al weer vergeten, toch? Ik kan niet in je beurs kijken, maar niemand heeft ooit spijt gehad van de beste aankoop!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Je kan in overwegingen meenemen dat een Macap m4d en een Compak K3 touch precies dezelfde maat maalschijven hebben. Beide hebben een timer alleen werkt die van de Macap natuurlijk net iets mooier. Zou voor mij het prijsverschil niet waard zijn. Beide hebben ook een 250 watt motor.
De Mazzer Mini E heeft 64 mm schijven die zijn dus een stuk groter dan van de andere twee. Ze zijn net zo groot als bij de Super Jolly en de Compak K6. Nadeel van de Mini E is dat de motor niet hetzelfde vermogen (250 watt) heeft als de Superjolly en K6 (350 watt). In hoeverre je dat echter in je kopje merkt dat is de vraag.
De Mazzer Mini E heeft 64 mm schijven die zijn dus een stuk groter dan van de andere twee. Ze zijn net zo groot als bij de Super Jolly en de Compak K6. Nadeel van de Mini E is dat de motor niet hetzelfde vermogen (250 watt) heeft als de Superjolly en K6 (350 watt). In hoeverre je dat echter in je kopje merkt dat is de vraag.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s
4Ik heb op HB toch wel eens een lange discussie gelezen waarin naar voren kwam dat dit verschil in vermogen daadwerkelijk een verschil in smaak kwaliteit geeft. Die minuscule variaties in draaisnelheid schijnen toch van invloed te zijn. Bovendien heeft de Mini E niet dezelfde maalschijven als de Super Jolly. De maat is wel hetzelfde, maar ze schijnen anders geslepen te zijn (minder scherp).Nadeel van de Mini E is dat de motor niet hetzelfde vermogen (250 watt) heeft als de Superjolly en K6 (350 watt). In hoeverre je dat echter in je kopje merkt dat is de vraag.
Super Jolly: H: 60,0 x B: 19,5 x D: 26,3...en Mazzer SuperJolly vind ik echt te groot worden...
K6:.........: H: 63,5 x B: 21,0 x D: 36,5
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Hartelijk dank, voor de reacties. Bij de afweging merk ik dat ik ook worstel met een doser. Bij 'grind on demand' en doserless is het de filterhouder er onder, tegen de schakelaar aandrukken en al of niet via tijd of op zicht, malen tot juiste gewicht en klaar.
Dus nu wellicht een domme en simpele vraag: hoe doe je dat met een doser, kan je ook op gewicht/hoeveelheid malen of maal je altijd iets teveel en blijft er iets over....wat je weer weg moet gooien oid.
Door de week zijn het m.n. een espresso per keer, 2 of 3 in de ochtend, eentje in de middag. Dat vind ik juist het grote voordeel van K3 of een Mini E of M4D, of Vario je maalt voor één filter, één espresso en klaar, geen rest. Spironski, anderen met een doser, hoe doen jullie dat??
Dus nu wellicht een domme en simpele vraag: hoe doe je dat met een doser, kan je ook op gewicht/hoeveelheid malen of maal je altijd iets teveel en blijft er iets over....wat je weer weg moet gooien oid.
Door de week zijn het m.n. een espresso per keer, 2 of 3 in de ochtend, eentje in de middag. Dat vind ik juist het grote voordeel van K3 of een Mini E of M4D, of Vario je maalt voor één filter, één espresso en klaar, geen rest. Spironski, anderen met een doser, hoe doen jullie dat??
6Als ik de maler aan zet, bedien ik meteen de doserhandel en blijf daarmee doorgaan totdat ik zie dat er bijna genoeg in mijn filter zit. Dan stop ik de maler en haal die handel nog een paar maal over. Dan klop ik een paar maal met de portafilter op het aanrecht waardoor de koffie inklinkt en mooi verdeelt. Dan misschien een "stockfleth"-achtige move als het nodig is (google daar maar eens op) en strijk de bovenkant van het filter af. Daarna tampen.
In dit filmpje kan je wel zien wat ik bedoel met dat malen en de handel bedienen. Vergeet het stuk over tampen verder (doen we tegenwoordig simpeler), daar gaat het even niet om.
Bijna altijd kom ik wel goed uit met de hoeveelheid koffie. Als er te weinig in zit doe ik de maler nog een halve seconde aan. Bij teveel strijk ik dat af, terug in de doser als ik meerdere kopjes moet zetten, of anders in de afklopbak. Maar veel is het nooit, hoogstens 1 gram.
Ik vind het goed te doen, en dat met de Major die volgens mij (één van) de snelste maler(s) is. Als je een langzamere maler hebt heb je nog veel meer marge met het doseren in je filter.
Natuurlijk werkt een doserless makkelijker. Maar ik vind die elektronische uitvoeringen vaak veel te duur, en de doser breekt wèl de klontjes...
In dit filmpje kan je wel zien wat ik bedoel met dat malen en de handel bedienen. Vergeet het stuk over tampen verder (doen we tegenwoordig simpeler), daar gaat het even niet om.
Bijna altijd kom ik wel goed uit met de hoeveelheid koffie. Als er te weinig in zit doe ik de maler nog een halve seconde aan. Bij teveel strijk ik dat af, terug in de doser als ik meerdere kopjes moet zetten, of anders in de afklopbak. Maar veel is het nooit, hoogstens 1 gram.
Ik vind het goed te doen, en dat met de Major die volgens mij (één van) de snelste maler(s) is. Als je een langzamere maler hebt heb je nog veel meer marge met het doseren in je filter.
Natuurlijk werkt een doserless makkelijker. Maar ik vind die elektronische uitvoeringen vaak veel te duur, en de doser breekt wèl de klontjes...
7Een ander voordeel van een doser is dat behalve de klontjes ook de snelheid van de koffie gebroken wordt, waardoor er (normaal gesproken) minder koffie naast je filterbakje valt.
Een doserless is weer makkelijker schoon te houden.
Een doserless is weer makkelijker schoon te houden.
8hoe langer ik nadenk - nachtjes slapen zeg maar - gaan de electronische timers lager op de lijst; toch bijna 200 E voor..... voor wat? Dus een Compak K3,over de Mahlkonig Vario nog ff nadenken. En zaterdag maar naar de winkel om te oefenen met een doser. Wellicht een K6 of een ....Mazzer SJ.
9ik weeg mijn koffie altijd van te voren af, de bonen dus. die doe ik in de hopper en maal alles in de doser. Dan borstel ik die snel uit en maak ook het uitvoerkanaal schoon. Zo heb ik altijd precies genoeg koffie voor een dubbele en heb altijd verse koffie wnat er blijft niets achter.
Expobar leva, Macap M4 stepless
10Als je het 'voorldeel' van een timer wilt, kun je deze ook los kopen en er zelf tussen plaatsen. Ik heb dat inmiddels ook gedaan... Ik post dit binnenkort wel even...
Je kunt bijvoorbeeld deze timer of deze kopen.Daarbij koop je een schakelaartje en je bent klaar.. (Ik heb tweede timers van Omron gekocht. Bij finder weet ik niet zeker of deze ook met een startpuls werken.)
Dan maalt je bonenmaler net zolang als jij hebt ingesteld. Deze timers werken zeer precies...
Je kunt bijvoorbeeld deze timer of deze kopen.Daarbij koop je een schakelaartje en je bent klaar.. (Ik heb tweede timers van Omron gekocht. Bij finder weet ik niet zeker of deze ook met een startpuls werken.)
Dan maalt je bonenmaler net zolang als jij hebt ingesteld. Deze timers werken zeer precies...
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes