Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

41
Een grind on demand is toch net gemaakt om net zoveel te malen als je nodig hebt? Ik doe 2 tot 6 shots op een dag. Ik vind het jammer om elke morgen 8g weg te malen, maar maak me er ook niet druk om hoor. Minder is mooi meegenomen, en een molen die ontworpen is als een OD heeft gewoon minder retentie

In een zaak waar je 6 -8 kg op een dag maalt gebruiken ze eerder een hopper dacht ik?
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

43
Jochen_P schreef:Een grind on demand is toch net gemaakt om net zoveel te malen als je nodig hebt? Ik doe 2 tot 6 shots op een dag. Ik vind het jammer om elke morgen 8g weg te malen, maar maak me er ook niet druk om hoor. Minder is mooi meegenomen, en een molen die ontworpen is als een OD heeft gewoon minder retentie

In een zaak waar je 6 -8 kg op een dag maalt gebruiken ze eerder een hopper dacht ik?
Een GOD is voor horeca gemaakt om elke keer hetzelfde te malen zonder een volle doser. Je krijgt er inderdaad elke keer hetzelfde uit maar daarvan is 8-15gr oud wat er nog in zat en de rest vers. De hoeveelheid in en uit zegt namelijk helemaal niks tenzij je eerst de hele maler schoonmaakt en alles uit gaat zuigen en er dan evenveel uitkrijgt als je er in hebt gedaan. Als je wilt dat je GOD elke keer hetzelfde aan gewicht gaat geven zul je een redelijk volle hopper moeten hebben. Als je weinig bonen in de hopper doet zullen de hoeveelheden nooit consistent gaan worden. Een GOD is altijd ontworpen om met redelijk volle hopper te werken.

Een GOD heeft altijd meer retentie dan een doserversie omdat je bij een GOD nergens bij kunt met een kwast en bij een doserversie wel. Als je niet voor elke sessie (ja, na een uur niet gebruikt is die 8-15gr retentie ook oud en dus hetzelfde als in de ochtend) minimaal 8gr weg wilt gooien moet je juist geen GOD kopen maar een maler met doser of een handmaler en single dosen. Een Mazzer Major met doser bijvoorbeeld geeft weinig retentie en is geweldig qua smaak. Een HG One geeft 0,2gr retentie.

Bereken dat als je altijd verse koffie wilt je zeg 2 a 3 *8gr = 16-24gr per dag weg moet gooien (per sessie 2 espresso). Laten we het op gemiddeld 20gr houden wat 365 * 20 = 7,3KG per jaar. Bij een gemiddelde prijs van 25 euro per kilo is dat 182,50 euro per jaar aan verspilde koffie bij een GOD tov single dosen met een doser of handmaler.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

44
En als je hem niet telkens leegborsteld, welke heeft dan de meeste retentie?

Ik ben niet iemand die aan single dosing doet en daarna zijn hele molen leegborstelt, ik gebruik de borstel enkel als ik van koffie wissel. Bij een nieuwe sessie maal ik telkens een gram of 7-8 weg en maal ik dan voor een shot. Ik laat de shute erna gewoon vol zitten met koffie. In de hopper doe ik telkens genoeg bonen voor een dag of twee dus pak 100-150g
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

45
Zoals je zegt Erik82, je zou inderdaad de hele molen moeten leeghalen en vervolgens meten wat er in en uit gaat. Dan weet je pas echt hoeveel koffie hij verstopt. Ik troost mezelf altijd met de geachte dat eens die holtes opgevuld zijn met koffie, die koffie ook blijft waar hij is en zich niet mengt met de verse koffie :D
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

46
Er zijn ook GOD malers met heel weinig retentie. Bijv de MK vario home, de Baratza forte of de nieuwe Baratza sette.

Maar in het algemeen klopt het inderdaad dat een GOD meer retentie geeft dan een doser. Dus als je niet van een doser houdt is een handmaler heel aantrekkelijk. Daarom zijn de Pharos, Mahlgut en HgOne (en ook kleinere handmalers) zo populair bij enthousiaste en veeleisende thuisbarista's.

Maar ook bijv een Tidaka CB1 heeft geen retentie. Populair in DE. En zo zijn er nog wat high end malers recent bij gekomen. Meestal gebouwd in kleine serie en zelf ontwikkeld door barista's die tegen de beperkingen van bestaande malers opliepen. En er komen nog leuke spullen aan. Bijv de Combat grinder.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

47
De GOD malers zonder veel retentie zijn de kleine varianten en we hebben het hier over echt serieuze malers. Grotere schijven = nog meer bedoeld voor horeca en groter dus meer retentie. Er zijn specifieke uitzonderingen zoals de EG-1, maler van Terranova e.d. alleen zijn die veel te duur. We hebben het hier over een budget van 1000 euro en een eis van grote schijven.

Als je niet gaat borstelen zullen beide ongeveer evenveel retentie hebben. Als je alleen met de achterkant van een plastic lepel de chute leeg gaat halen en de motor weer even laat draaien dan scheelt dat al meer dan de helft.
Laatst gewijzigd door Erik82 op zo 19 jun 2016, 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

49
Dat kun je wel ongeveer testen door er wat in te doen met een andere kleur bijvoorbeeld grindz. Je maalt een lading grindz weg tot het helemaal wit is en maalt de hopper leeg, dan koffiebonen erin en pulserend malen en opletten wanneer je het bruine maalsel tov het grindz maalsel naar buiten ziet komen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

50
Daarom noemde ik ook expliciet de maler van Tidaka. De CB1 is een GOD met 68 mm conisch zonder retentie. En itt tot de malers van Frank iets bereikbaarder. Ik vind hem hartstikke lelijk maar het concept is gewoon heel goed. Ook de Monolith malers van Kafatek zijn interessant. Groot vlak of conisch naar wens. Maar al weer stuk duurder dan de CB1. Maar weer voordeliger dan de Titus. Maar ook de CB1 lukt niet onder de 1000 euro.

De enige GOD met geen noemenswaardige retentie onder de 1000 euro anders dan een handmaler is de Baratza forte. Als we de vario en sette even aan de kant zetten. Maar de forte is uiteindelijk een robuuste vario. Op zich niks mis mee. Compact, veelzijdig en SJ niveau. Maar ja...

Is het motortje voor de Mahlgut eigenlijk al ontwikkeld?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs