retentie begrip ff checken

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13299
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: retentie begrip ff checken

Berichtdoor bobbee » di 14 mar 2023, 12:37

Je kunt zien wat de retentie is als je koffie hebt gemalen en daarna wat niet snelkook rijst vermalen. Door het kleurverschil kun je zien wat er telkens aan oud maalsel meekomt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ben70
Berichten: 765
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: retentie begrip ff checken

Berichtdoor Ben70 » di 14 mar 2023, 14:05

Beetje een mode woord aan het worden retentie
en iedereen proeft de achtergebleven halve gram
die een volgende keer meekomt
ik niet, dus ik blijf lekker malen met de Compak
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5655
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: retentie begrip ff checken

Berichtdoor gilleko B. » di 14 mar 2023, 16:01

Ik rins na iedere gemaakte espresso altijd de kop en filterbasket, vaak nog eens mbv de Pallo. Denk dat dat uiteindelijk best veel doet voor de smaak, meer als een filtermandje van €200 of andere kostbare ingrepen.
Kostbare ingrepen zijn in mijn ervaring vaak wel goed voor de smaakbeleving
Ingrepen kunnen zeer goed uitwerken op de smaakbeleving, zoals na iedere shot even rinsen, of 1 dosis of 2 doses aan bonen door de molen malen ter voorkoming dat een kleine hoeveelheid retentie aan maalsel de smaak negatief mogelijk kan beïnvloeden. Dat is een relatief goedkope ingreep dan een nagenoeg retentieloze kostbare exoot erbij kopen omdat je geen retentie wilt. Tenzij het een hebbedingetje is en dat vind ik volkomen plausibel, normaal en acceptabel.

Afbeelding


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5655
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: retentie begrip ff checken

Berichtdoor gilleko B. » di 14 mar 2023, 16:04

Je kunt zien wat de retentie is als je koffie hebt gemalen en daarna wat niet snelkook rijst vermalen. Door het kleurverschil kun je zien wat er telkens aan oud maalsel meekomt.
Ik dacht dat je juist snelkookrijst moest gebruiken omdat die vriendelijker uitwerkt naar je maalschijven dan die agressieve harde rijstkorrels. Decadent al ik ben heb zo'n veel te dure bus met GrindZ.

Afbeelding



Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: retentie begrip ff checken

Berichtdoor namor » di 14 mar 2023, 17:37

Je kunt zien wat de retentie is als je koffie hebt gemalen en daarna wat niet snelkook rijst vermalen. Door het kleurverschil kun je zien wat er telkens aan oud maalsel meekomt.
Ik dacht dat je juist snelkookrijst moest gebruiken omdat die vriendelijker uitwerkt naar je maalschijven dan die agressieve harde rijstkorrels. Decadent al ik ben heb zo'n veel te dure bus met GrindZ.

Afbeelding
Het beste daarvoor is sticky rice van de verse oogst uit Thailand, veel beter dan Japanse en blijft nog een vleugje van mango smaak. Heel moeilijk te krijgen, maar echt waard!
Chinese rijst zou ik helemaal niet gebruiken, wellicht alleen met grote conische schijven :roll:
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5655
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: retentie begrip ff checken

Berichtdoor gilleko B. » di 14 mar 2023, 18:29

Je kunt zien wat de retentie is als je koffie hebt gemalen en daarna wat niet snelkook rijst vermalen. Door het kleurverschil kun je zien wat er telkens aan oud maalsel meekomt.
Ik dacht dat je juist snelkookrijst moest gebruiken omdat die vriendelijker uitwerkt naar je maalschijven dan die agressieve harde rijstkorrels. Decadent al ik ben heb zo'n veel te dure bus met GrindZ.

Afbeelding
Het beste daarvoor is sticky rice van de verse oogst uit Thailand, veel beter dan Japanse en blijft nog een vleugje van mango smaak. Heel moeilijk te krijgen, maar echt waard!
Chinese rijst zou ik helemaal niet gebruiken, wellicht alleen met grote conische schijven :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13299
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: retentie begrip ff checken

Berichtdoor bobbee » di 14 mar 2023, 19:07

GrindZ mag ook hoor.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten

cron