Fiorenzato F64EVO met smal Scherm?

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Fiorenzato F64EVO met smal Scherm?

Berichtdoor ErikvW » ma 06 nov 2023, 13:30

Van het weekeinde de nieuwe drukveren ingezet, er zat er ook maar een in, waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de machine opengemaakt (bijvoorbeeld om hem schoon te maken) en daarna in elkaar en gewoon de veren vergeten. Helaas ik heb de veren geplaatst en de ring er weer op gedraaid, draait ook heel erg stroef maar op een gegeven moment gaat hij niet verder, dan zitten de schijven dus op elkaar, dan een klein stukje terug maar ik krijg heel erg grof maalsel, een boon in drie a vier delen, dat is erg grof, en dus loopt het ook meteen van de porta af.
Waar woon je ergens? Zo te horen gaat dit niet goed, wellicht dat een forumlid bij je langs kan gaan of jij bij iemand langs kan.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

walberg
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 09 sep 2011, 18:36

Re: Fiorenzato F64EVO met smal Scherm?

Berichtdoor walberg » ma 06 nov 2023, 14:25

Ik heb opnieuw de ring eruit gehaald, en de schroefdraad ingespoten met wd40 dat is eigenlijk niet bedoeld voor bewegende onderdelen maar naderhand kon ik de schijf nog aanzienlijk draaien. Waarschijnlijk heeft deze molen heel lang stil gestaan, daarna nog weer even met goedkope Hema bonen (die wij voor de Jura automaat gebruiken) even uitgeprobeerd. 4 seconden malen heb ik 18 gram en komt dichter in de buurt. Mijn huidige Exelente doet iets van 13 seconden, maar ik heb begrepen dat 4 seconden best mogelijk is voor de F64.
Van de week even kijken naar siliconenolie, dan ga ik de schroef even schoonmaken en opnieuw inspuiten. Tenzij iemand een betere optie weet, een goede soort Siliconenvet? Ik woon trouwens in Oostzaan, dat is een klein dorpje tussen Amsterdam Noord en Zaandam.

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Fiorenzato F64EVO met smal Scherm?

Berichtdoor Barista74 » ma 06 nov 2023, 15:12

Goed schoonmaken met een tandenstoker(van de tandarts) en cafiza schoonmaakmiddel. Dan voorzichtig (met wat vet) de ring er weer indraaien.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Fiorenzato F64EVO met smal Scherm?

Berichtdoor Ben70 » ma 06 nov 2023, 17:47

Ik heb opnieuw de ring eruit gehaald, en de schroefdraad ingespoten met wd40 dat is eigenlijk niet bedoeld voor bewegende onderdelen maar naderhand kon ik de schijf nog aanzienlijk draaien. Waarschijnlijk heeft deze molen heel lang stil gestaan, daarna nog weer even met goedkope Hema bonen (die wij voor de Jura automaat gebruiken) even uitgeprobeerd. 4 seconden malen heb ik 18 gram en komt dichter in de buurt. Mijn huidige Exelente doet iets van 13 seconden, maar ik heb begrepen dat 4 seconden best mogelijk is voor de F64.
Van de week even kijken naar siliconenolie, dan ga ik de schroef even schoonmaken en opnieuw inspuiten. Tenzij iemand een betere optie weet, een goede soort Siliconenvet? Ik woon trouwens in Oostzaan, dat is een klein dorpje tussen Amsterdam Noord en Zaandam.
https://www.xtrack.nl/loctite-8104-sili ... -75ml-tube
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

walberg
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 09 sep 2011, 18:36

Re: Fiorenzato F64EVO met smal Scherm?

Berichtdoor walberg » wo 08 nov 2023, 11:01

Dat was ex btw en ook hier moest ik nog eens extra bestellen, verder gaan zoeken en toen kwam ik exellente siliconenvet tegen, 7,50 bij het dikke mannetje, ook speciaal voor koffiemachines en malers, en voor mij geen verzendkosten.

walberg
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 09 sep 2011, 18:36

Re: Fiorenzato F64EVO met smal Scherm?

Berichtdoor walberg » ma 27 nov 2023, 12:12

Ja heel vreemd, heb al een paar keer de schroefdraad schoongemaakt, en weer opnieuw ingedraaid tot hij echt niet meer verder kan maar blijkbaar gaat hij toch niet ver genoeg want als ik maal, en onder de machine zet gaat de druk nog niet eens naar 2 (wat rond de 9 moet zijn) dus het maalsel is nog steeds te grof. Vraag is wat anders (nog) verschoven kan zijn?

walberg
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 09 sep 2011, 18:36

Re: Fiorenzato F64EVO met smal Scherm?

Berichtdoor walberg » ma 27 nov 2023, 12:22

Probleem zit hem in het beveiligingsknopje! dus het knopje dat je steeds in moet drukken om de moer te draaien, ik kwam totaal op bijna 6 omwentelingen, en nu heb ik dat knopje even verwijderd (mede ook om even het siliconenvet goed in te draaien) en zonder de knop kan ik 8 omwentelingen maken.

walberg
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 09 sep 2011, 18:36

Re: Fiorenzato F64EVO met smal Scherm?

Berichtdoor walberg » ma 27 nov 2023, 15:07

En zodra je dus de trechter er weer in zet kan je ook weer minder in draaien, iets van 7 was al meer dan voorheen, even geprobeerd met de Espressomachine, tot het einde gedraaid en stukje terug, dan wil hij niet malen, een heel klein beetje stof, dan weer iets verder terug (los) en dan is het maalsel kennelijk weer te grof want verder dan 2 bar komt hij niet en een te grote straal, maar draai je weer een paar milimeter dichter, dan maalt hij weer niet.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron