Single Dose upgrade

bmateijsen
Berichten: 46
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 11:18

Single Dose upgrade

Berichtdoor bmateijsen » wo 01 nov 2023, 13:05

Hoi,

Op dit moment gebruik ik een Mahlkonig E65S met kleine hopper naast mijn espressomachine. Prachtige maler, maar ik zou graag wat vaker willen wisselen van koffie, ipv iedere keer een zak bonen leeg te maken. Ik heb geprobeerd de E65s single dose te laten malen, maar er blijft toch regelmatig 0.5-1,5 gram gemalen koffie achter, die er dan niet uit wil.

Welke single dose malers raden jullie aan, die minimaal hetzelfde niveau van de E65S heeft?

Groet,

Bjorn

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Single Dose upgrade

Berichtdoor bvds » wo 01 nov 2023, 14:13

welk budget?

en wat drink je graag? vooral klassieke Italian espresso, medium roast met goede balans body/clarity of wil je juist meer gaan experimenteren met light roast en filter?

er zijn momenteel heel veel goede SD malers.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Single Dose upgrade

Berichtdoor Erik82 » wo 01 nov 2023, 14:15

Inderdaad alles wat bvds vraagt. De range ligt van 500-5000 euro en elke heeft zo zijn eigen profiel voor type koffie. Uit ervaring weet ik inderdaad dat die MK malers niet geschikt zijn om om te bouwen.

Als je dezelfde kwaliteit als een MK wilt dan is wellicht de Lagom P64 een optie maar dan heb je het meteen over 1900 euro. Wil je echt een geweldige maler met 80mm of groter dan ga je richting de 3000-5000 euro.

Om er maar een paar te noemen van goedkoop naar duur en die minimaal 64mm schijven hebben. Deze kunnen de kwaliteit van je MK wel kunnen halen aangezien ik weet dat die MK schijven heel goed presteren maar wel heel traditioneel zijn in smaakprofiel. Voor 64mm zit je dan meer op een SSP HU schijf.

DF64 gen 2
DF64V
Df83 V2
Niche zero en Duo
Mazzer Philos
Ceado E37SD
Lagom P64
Mahlkonig Omnia
Lagom P100
Lagom 01
Ceado E37Z Hero
Titus Nautilus
LWW EG-1
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Single Dose upgrade

Berichtdoor ErikW » wo 01 nov 2023, 15:28

Plus de Key denk ik. 83mm conisch en werkt voor mij perfect.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Single Dose upgrade

Berichtdoor bvds » wo 01 nov 2023, 15:42

en niet te vergeten de nieuwe Sculptor 64S en 78S!

en zo zijn er nog veel meer...Kafatek Monolith conisch of vlak, Wug2, Kopi Deva, Gevi, Femobook, Versalab etc.

ook de Etzinger Etzmax mag hier best genoemd worden, ook al is het geen 100% SD maler; wel kwaliteiten genoeg!

vandaar mijn eerdere vragen: welk budget en wat zoek je qua smaak?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Single Dose upgrade

Berichtdoor bobbee » wo 01 nov 2023, 15:48

Met df64v vanwege de variabele rpm en een eventuele wissel van schijf zit je al op de 1e rij. De maler doet niet onder voor duurdere malers van wat ik ervan gezien heb. 83mm is inmiddels discutabel, jaren terug was dat wel een betere keus dan 64mm maar de technieken zijn inmiddels zo verbeterd dat 64mm buitengewoon goed presteert en voor minder geld dan 83mm zijn er veel andere schijven te koop.
Ik heb zelf net een df64 gen 2 in de pre order geplaatst vanwege deze eigenschappen voor naast mijn niche zero. Als ik meer budget had gehad had ik wel de df64v gekozen voor de heb en omdat ik het design gewoon heel mooi vind.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Single Dose upgrade

Berichtdoor Erik82 » wo 01 nov 2023, 16:16

Ik had me even beperkt tot platte schijven gezien TS dat nu ook heeft en daarnaast me vooral gericht op de malers die ook daadwerkelijk verkrijgbaar zijn. De Kafatek malers zijn inderdaad ook zo goed als het maar kan zijn. Zoals TS kan zien heeft hij nog wat huiswerk te doen :mrgreen: .

Dat punt van 80mm klopt niet. Ja 80mm niet goed uitgelijnd of met mindere schijven is niet beter dan 64mm goed uitgelijnd met goede schijven. Maar 80mm met hetzelfde profiel schijven als 64mm en dezelfde superieure uitlijning dan is 80mm toch echt wel beter. Een Zerno is beter dan een Niche Duo maar een Zerno gaat niet beter zijn dan een Monolith flat (MAX).

Als je alleen maar van meer donkere branding houdt dan is alles boven de 64mm plat gewoon overkill en zinloos. Dan zou een 83mm conische maler zoals de LWW Key wel geweldig zijn qua consistentie en body. Dat is het makkelijke scenario maar anders.....
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bmateijsen
Berichten: 46
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 11:18

Re: Single Dose upgrade

Berichtdoor bmateijsen » do 02 nov 2023, 13:40

Ik hou erg van de koffies van Friedhats, Manhattan, AMOC, etc. Kijk dus vooral ook naar de nieuwere moderne brandingen, met veel fruit, floraal, etc.

Budget wil ik mij op dit moment nog niet echt in beperken, heb ik destijds me de E65S ook niet gedaan. :-D.

Aantal goede tips lees ik terug, maar kijk dit weekend er nog even wat beter naar.
De E65S zou er dan ook uitgaan.

Ander belangrijk punt is consistentie en makkelijk van het ene punt naar het andere punt gaan. Ik hou redelijk bij welke koffie ik op welke maling heb staan en de E65s is daarin goed constant. (op wat schommeling vanwege luchtvochtigheid, temperatuur na), maar daar kan ik de maler niet de schuld van geven. :P

bmateijsen
Berichten: 46
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 11:18

Re: Single Dose upgrade

Berichtdoor bmateijsen » za 04 nov 2023, 13:41

Waar ik dan vooral op zoek naar ben is persoonlijke ervaringen met bepaalde single dose malers. Een groot aantal van de bovenstaande genoemde malers zijn nog maar in pre-order beschikbaar. ;-).

Wie heeft er echt persoonlijk ervaring met Kafatek?

Monolith ziet er prachtig uit, maar iemand ook persoonlijk ervaring?

Weber EG-1 vind ik heel erg gaaf, maar die gaat vwb budget net te ver... Als ik die tweedehands zou kunnen vinden voor 2,5k dan zou ik hem zeker aanschaffen.

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Single Dose upgrade

Berichtdoor robinfcb » za 04 nov 2023, 14:07

Voor minder dan 2,5k kan je misschien een tweedehands Bentwood Vertical 63 kopen https://www.espressoman.ro/forum/Thread ... a-Bentwood
10,500 lei = 2110 euro
I am selling the Bentwood Vetical 63 grinder.
It was purchased in November 2021 from 9 Grams Coffee (sk).
It looks very good, with very little traces of use, used on average for two espressos a day, in total ~35 kg. Sold equipped with anti-retention hopper and anti-vibration leg protectors (cost 300+ Lei).
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron