Grind on weight

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Grind on weight

Berichtdoor HanR » ma 20 nov 2023, 15:56

Ik heb nog een gebruikte Compak E10 te koop. Retentie is bij de prijs inbegrepen.

raze88
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 17:34

Re: Grind on weight

Berichtdoor raze88 » vr 24 nov 2023, 13:26

Inmiddels is de keuze gemaakt en staat er een Libra naast de machine. Na kalibreren (eerste paar dosissen weken +-0.8 gram af) een fijne molen welke tot nu toe iedere keer netjes op gewicht doseert. Iedereen bedankt voor de bijdragen!

Gebruikersavatar
Leinad
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 21:07
Locatie: Nijmegen

Re: Grind on weight

Berichtdoor Leinad » za 25 nov 2023, 12:34

Volgens mij is dat een mooie keuze! Ik ben benieuwd hoe de Libra je gaat bevallen
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

Gebruikersavatar
Leinad
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 21:07
Locatie: Nijmegen

Re: Grind on weight

Berichtdoor Leinad » zo 17 mar 2024, 22:00

Volgens mij is dat een mooie keuze! Ik ben benieuwd hoe de Libra je gaat bevallen
Volgens mij zet je nu de Libra te koop omdat je een Atom W65 kocht. Dus toch een iets grotere gbw maler. Wil je ons meenemen in je overwegingen?
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5

ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

raze88
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 17:34

Re: Grind on weight

Berichtdoor raze88 » ma 18 mar 2024, 11:18

Klopt. De Atom had ik ten tijde van aanschaf van de Libra op het oog. In eerste instantie was de levertijd onbekend en ook wat de molen moest gaan kosten. Toen de prijs bekend werd en de levertijd nog steeds onbekend bleef en ik daarnaast alleen de sculptor nog had, wilde ik een molen er bij naast voor de "snelle" kop koffie. Ook zocht ik een manier hoe mijn vrouw koffie kon zetten voor gasten wanneer ik er niet ben. Al met al kwam de Libra er goed uit en was de Specialita (op het inconsistent doseren bij een bijna lege hopper na wat de reden voor de Libra was) goed bevallen.

Recent heb ik een workshop gevolgd waarbij de gene die de workshop gaf wist dat ik interesse had in de Atom W... Deze stonden dus helaas klaar om voor de workshop te gebruiken. Vanuit daar is het mis gegaan zeg maar. :roll: Ik heb met de W75 en de W65 kunnen spelen en die werken perfect. Doseren is gelijk aan de Libra al vind ik de Atom veel mooier. Ook financieel deed de situatie zich voor dat ik de stap naar de Atom kon maken. Wel ben ik voor de W65 gegaan gezien ik de meerprijs voor de W75 teveel vind. Qua smaak merk ik nog weinig verschil met de Libra. Daarnaast heb ik de Libra weinig gebruikt omdat ik veel bonen aan het uitproberen ben. Dat gaat met single dose net wat makkelijker. Nu ik ongeveer weet wat ik echt lekker vind zal de Atom meer gebruikt gaan worden.

Voordeel van de Atom: Stiller, iets sneller(geen issue), en ik vind hem mooier.
Nadeel van de W65 Atom: Veel dooie ruimte.. Na een paar doseringen de molen open gemaakt en er zit serieus veel koffie in de kamer. De Libra doet dit veel beter. Dit betekend dat ik voordat ik de atom gebruik eerst een 4 gram weggooi om zo verse koffie te hebben. Ik verwacht dat de w75 dit ook beter doet maar voordat je €400,- aan koffie gecompenseerd hebt in dosissen van 4gram.. :lol:

Afbeelding Afbeelding

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Grind on weight

Berichtdoor Pti » ma 18 mar 2024, 13:51

Tsja, om die reden is de ORO XL een veel betere keuze in het 65mm segment en de 75mm eigenlijk de beste keuze in de ATOM serie. In de mignon serie zie je precies hetzelfde verschil tussen de 50mm en de 55mm varianten.
De verhouding tussen dagelijks koffie verspillen en €400 meer investeren in een betere koffiemolen dezelfde of zelfs minder afschrijving dan de 65W snap ik alleen niet zo goed :? ?
Maar als GBW zwaarder mag wegen dan retentie dan is de atom65W nog steeds een hele leuke maler voor het beschikbare budget, het kan altijd mooier/beter/duurder/groener aan de overkant.

raze88
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 17:34

Re: Grind on weight

Berichtdoor raze88 » ma 18 mar 2024, 15:58

Tsja, om die reden is de ORO XL een veel betere keuze in het 65mm segment en de 75mm eigenlijk de beste keuze in de ATOM serie. In de mignon serie zie je precies hetzelfde verschil tussen de 50mm en de 55mm varianten.
De verhouding tussen dagelijks koffie verspillen en €400 meer investeren in een betere koffiemolen dezelfde of zelfs minder afschrijving dan de 65W snap ik alleen niet zo goed :? ?
Maar als GBW zwaarder mag wegen dan retentie dan is de atom65W nog steeds een hele leuke maler voor het beschikbare budget, het kan altijd mooier/beter/duurder/groener aan de overkant.
Voor mij was het rekensommetje heel simpel. 1kg bonen kost een €30,- (al wat duurdere bonen, in de praktijk betaal ik gemiddeld minder).
1000gram/4gr = 250 dagen koffie weggooien voor je de kilo weg hebt.
Meerprijs / Kilo prijs -> €400,- / €30,- = 13 zakken koffie.
13 zakken koffie * 250 dagen = 3250 dagen koffie om op break even te komen wanneer het verschil tussen beide molens 4gram is. Dat betekend in mijn geval 3250/3dgn per week = 1083 weken = 20jr tot break even. Ik verwacht de Atom tegen die tijd al lang vervangen te hebben mijzelf kennende.

Optie 2 zou in de toekomst mogelijk een wisseling van de schijven en houder kunnen zijn. Motor is dacht ik gelijk in deze uitvoeringen (zelfs selecteerbaar in het menu).

Daarbij vind ik €1800,- gewoon erg veel geld voor een molen ;)

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Grind on weight

Berichtdoor Pti » ma 18 mar 2024, 16:59

Ik ben het helemaal met je eens dat €1800 een hoop geld is én dat €400 meer een flinke extra uitgave is. Maar de wiskunde en de argumentatie kan ik me niet in vinden :mrgreen:

raze88
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 17:34

Re: Grind on weight

Berichtdoor raze88 » ma 18 mar 2024, 17:01

Ik ben het helemaal met je eens dat €1800 een hoop geld is én dat €400 meer een flinke extra uitgave is. Maar de wiskunde en de argumentatie kan ik me niet in vinden :mrgreen:
Ik ben wel nieuwsgierig hoe je het ziet?Afbeelding

De w75 heb ik serieus overwogen maar kreeg de meerprijs niet verantwoord naar mijzelfAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Grind on weight

Berichtdoor Pti » ma 18 mar 2024, 17:30

De €400 die je extra uitgeeft aan een Atom75W gooi je niet in de prullenbak, die 4gram retentie bijvoorbeeld elke keer dat je de maalgraad aanpast wel.
Laat het duidelijk zijn dat ik het geen slechte maler vind, op smaak, gebruiksgemak en prijs/kwaliteit scoort Eureka gewoon heel hoog. Maar de 65mm versie van de Zenith/Olympus, de Helios en de gewone non-gbw atom waren nou ook niet bepaald succesnummers. Dus grote kans dat je die meerprijs van een 75mm ruimschoots terug ziet, als je de molen later weer tweedehands zou willen verkopen.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten