Grind on weight

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Grind on weight

Berichtdoor Erik82 » do 16 nov 2023, 16:05

Volgens mij gaf TS net aan dat SD geen optie is. Daarnaast zijn er voor het geld betere opties dan een Niche Duo.

Een lege hopper zorgt met elke GOD voor inconsistente resultaten. Als je de hopper met minimaal 150gr bonen vult verwacht ik dat het hele inconsistentie verhaal over is. Je moet natuurlijk wel altijd afstellen per soort boon en met het ouder worden van de bonen. Je koopt inderdaad stukje gemak en meer electronica die kapot kan gaan voor een hele sloot extra aan euro's.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5647
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Grind on weight

Berichtdoor gilleko B. » do 16 nov 2023, 17:16


Als de Specialita dit zou dan had dit topic niet bestaan;)
Ik heb de Specialita bij twee vriendinnen staan en daar is er niet zo'n afwijking.


Delen 2 vriendinnen 1 molen? Hoe heb je dat voor elkaar gekregenAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding?

Afbeelding


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15119
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Grind on weight

Berichtdoor fransg » do 16 nov 2023, 17:45

Als de Specialita dit zou dan had dit topic niet bestaan;)
Ik heb de Specialita bij twee vriendinnen staan en daar is er niet zo'n afwijking.


Delen 2 vriendinnen 1 molen? Hoe heb je dat voor elkaar gekregenAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding?

Afbeelding
Een heeft er een in het Gooi, een in Amsterdam

Ik had dus moeten schrijven "Ik heb een aantal Specialita's her en der neergezet en geen klachten gekregen"

;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

raze88
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 17:34

Re: Grind on weight

Berichtdoor raze88 » do 16 nov 2023, 19:23

Volgens mij gaf TS net aan dat SD geen optie is. Daarnaast zijn er voor het geld betere opties dan een Niche Duo.

Een lege hopper zorgt met elke GOD voor inconsistente resultaten. Als je de hopper met minimaal 150gr bonen vult verwacht ik dat het hele inconsistentie verhaal over is. Je moet natuurlijk wel altijd afstellen per soort boon en met het ouder worden van de bonen. Je koopt inderdaad stukje gemak en meer electronica die kapot kan gaan voor een hele sloot extra aan euro's.
Ik denk dan dat de lege hopper zorgt voor de inconsistentie. Meestal gooi ik daar een bodempje in zodat ik 1 of 2 dagen door kom. Tussentijds bijstellen is geen probleem. Dat zal met de andere malers ook moeten om je ratio te behouden.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Grind on weight

Berichtdoor omeCo » do 16 nov 2023, 19:58

Volgens mij gaf TS net aan dat SD geen optie is. Daarnaast zijn er voor het geld betere opties dan een Niche Duo.

Een lege hopper zorgt met elke GOD voor inconsistente resultaten. Als je de hopper met minimaal 150gr bonen vult verwacht ik dat het hele inconsistentie verhaal over is. Je moet natuurlijk wel altijd afstellen per soort boon en met het ouder worden van de bonen. Je koopt inderdaad stukje gemak en meer electronica die kapot kan gaan voor een hele sloot extra aan euro's.
Ik denk dan dat de lege hopper zorgt voor de inconsistentie. Meestal gooi ik daar een bodempje in zodat ik 1 of 2 dagen door kom. Tussentijds bijstellen is geen probleem. Dat zal met de andere malers ook moeten om je ratio te behouden.
Een bodempje is echt te weinig. Het idee is dat het gewicht van de bonen in de hopper voorkomen dat de bonen die tussen de schijven dreigen te verdwijnen, niet omhoog kunnen springen. Als je de hopper minimaal voor ⅓ gevuld houdt, heb je waarschijnlijk geen last van inconsistent gedrag.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Grind on weight

Berichtdoor Ypuh » do 16 nov 2023, 20:15

Bonen kunnen prima een dag of 3 in de hopper, dat verschil ga je niet proeven. De hele week zou ik niet doen, maar doe er vrijdag 200g in en die zijn zondagavond nog heerlijk.

Bij de Etzmax is de meerprijs voor een GBW uitvoering ca. €700. Als je er zo naar kijkt is het een onzinnige uitgave, zeker als je nagaat dat een losse Lunar (wat ook al een duur ding is) 'maar' €250 kost. Hoe dan ook is een GBW maler wel een totaal ander product en moet je er niet zo naar kijken vind ik (probeer mijn eigen aankoop ook maar een beetje recht te lullen).

De verbeterde workflow brengt ook weer het nodige gemak en plezier, en als je verschillende GBW malers gaat vergelijken, springt Eureka er positief uit met wat ze bieden voor een relatief lage prijs. De Mythos, Etzmax, E65S GBW zitten allemaal rond de €2.000 en dan is het knap wat Eureka bereikt voor 'slechts' €600.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Grind on weight

Berichtdoor Swirlyespresso » vr 17 nov 2023, 20:43

De Acaia Orbit is ook een gbw mits je de weegschaal erbij hebt.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

raze88
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 17:34

Re: Grind on weight

Berichtdoor raze88 » ma 20 nov 2023, 13:09

Zijn er mensen welke ervaring hebben met de nieuwe Atom serie (touchscreen) en retentie? Ik kan hier erg weinig over vinden maar blijf deze molen erg mooi vinden. Het lukt dus niet echt om tot een keuze komen. De Libra kan ik bestellen voor €627,- incl verzenden, de Atom voor €840,-.. Geen gbw maar wel 65mm schijven(XL heeft dit ook voor minder geld maar vind de Atom gewoon erg mooi om te zien).

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Grind on weight

Berichtdoor Swirlyespresso » ma 20 nov 2023, 13:33

Ik zou gezien wat je beschrijft overwegen een conische grinder te kopen en geen flat burr. Dat maakt het afstellen een stuk minder gevoelig en geeft je meer de smaken die je zoekt.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Grind on weight

Berichtdoor Pti » ma 20 nov 2023, 15:25

Ik zou gezien wat je beschrijft overwegen een conische grinder te kopen en geen flat burr. Dat maakt het afstellen een stuk minder gevoelig en geeft je meer de smaken die je zoekt.
Wat zijn de opties binnen dat budget als single dose ongewenst is?


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron