Df83 topic

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Df83 topic

Berichtdoor bobbee » za 16 dec 2023, 22:24

Post hier je berichten over deze maler.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Df83 topic

Berichtdoor gilleko B. » zo 17 dec 2023, 11:49


Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Df83 topic

Berichtdoor Rosanne » wo 20 dec 2023, 20:34

Ik vind het een mooie maler voor een goede prijs. Ik begrijp alleen niet waarom ze een hopper meeleveren als er geen gbt of gbw op zit want dat lijkt mij nu super onhandig. Hoe kan je weten hoeveel gram output je hebt?

Daarop aansluitend: zijn er attributen te koop waarmee je makkelijk de output kunt meten? Of een mini weegschaaltje die je op de voet van de df83 kan zetten, daar vervolgens een portafilter stand op zodat daar rechtstreeks in gedoseerd kan worden en je tegelijkertijd de output kan wegen?
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

MeZZiN
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 13:10

Re: Df83 topic

Berichtdoor MeZZiN » ma 29 jan 2024, 16:50

Je ben niet de enige die dat denkt maar gok dat ze hem mee leveren omdat je deze molen kan gebruiken voor bijvoorbeeld decaf in een espresso bar / cafe.
Verder snap ik het ook niet maar goed je kan redelijk op zicht de hoeveelheid inschatten maar handig is anders. Plus je kan wel een scale pakken en dan de cup daar op zetten met een kleine verhoger dan ben je er ook.

Mijn df83 is net binnen. Ik ga als ik hem een beetje heb leren kennen we kijken of ik weeg van te voren of achteraf hangt van mijn workflow af. Maar ik denk dat van te voren wegen helemaal prima is voor mij
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini

LauMJM1999
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 18:05

Re: Df83 topic

Berichtdoor LauMJM1999 » do 01 feb 2024, 13:47

Ik heb de DF83 v2 op het oog, maar mij is nog niet helemaal duidelijk óf en zo ja, welke nadelige aspecten van de eerste generatie zijn opgelost met de v2. Met name de exit chute schijnt problematisch te zijn, alsmede de 'declumper'. Daarnaast kun je bij sommige verkopers kiezen uit een enorme hoeveelheid burrs naast de standaard italmill burrs (namelijk: 'DLC espresso burrs' & de diverse SSP burrs ook al lijken die zeer lastig om juist mee in te dialen). Momenteel heb ik een eureka oro single dose met 'diamond inside' technologie, en ben daar zeer tevreden mee. Ik vraag me af of iemand hier meer kennis terzake heeft. Ik zet vooral lichter gebrande specialty coffees, de eureka oro blijkt toch meer ingericht te zijn op de meer traditionele medium roast Noord-Italiaanse bonen en überhaupt is de maler niet echt geschikt voor filter koffie. Ik hoor graag of jullie enthousiast zijn over de molen en jullie inschatting van welke mesjes ideaal zouden zijn voor mijn voorkeur. NB de koffie is nu vrij zoet met een goede body, maar ik mis sprankelende aciditeit en de kick die dit geeft. Deze clarity en kick heb ik wel ervaren van de mahlkönig E80S, waar uiteraard ook grote mesjes inzitten met óók weer een of andere in-house coating. NB 2 excuses voor de vele Engelse termen, it is what it is in het espresso wereldje...
Bezzera Matrix MN - Eureka Oro Single Dose - Coffee Sensor Flow Control - v60 - Aeropress - Blommers Coffee

MeZZiN
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 13:10

Re: Df83 topic

Berichtdoor MeZZiN » do 01 feb 2024, 16:55

Wat ik begrepen heb is dat een aantal issues opgelost zijn met V2 (heb zelf nu een V1 gekocht via forum lid hier) voor mij maakt het niet veel uit ik spuit wat water en eigenlijk dan is er weinig issue. De ionizer helpt iets natuurlijk maar verder weiing aanpassingen en die kan je ook nog toevoegen aan de v1.

Mijn V1 heeft een verbeterde chute en het lijkt wel prima te gaan hiermee weinig issues ben zelf nog niet op espresso grind gaan zitten maar alles komt er goed uit en weinig retentie. En behoorlijk fluffy met geen grote klonten. Ga nog wel even kijken op de espresso range hoe het dan gaat. Ik heb nu de SSP burrs en die maken mooi regelmatig stukjes.

Wanneer het gaat om coatings die issue loop je tegen aan dat je ze sneller moet vervangen. Weinig invloed op je kwaliteit van je koffie maling. Heb eigenlijk geen dingen gezien online die een coating vs non-coating vergelijkt. Plus we zullen thuis eigenlijk niet snel je maalschijven verslijten. Meestal na 1000-2000 kilo bonen is een normale schijf versleten en met coating 3000-4000 kilo ongeveer.
Dus gemiddelde espresso is 18g dus 55555 espresso's later is je burr aan de ondergrens van slijtage. Dus met 2 espresso per dag kom je op maar 75+ jaar gebruik.

Ander probleem als je je schijven moet inslijten dan zal je met coating meer koffie nodig hebben.

Groot voordeel van de DF83 vs de eureka's is dat je snel kan wisselen van filter naar espresso en terug dat rare kleine draaiknopje.

Maar mijn eerste paar dagen met de molen en daar komt heerlijke koffie uit :)
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Df83 topic

Berichtdoor Rosanne » do 01 feb 2024, 19:20

Wat ik begrepen heb is dat een aantal issues opgelost zijn met V2 (heb zelf nu een V1 gekocht via forum lid hier) voor mij maakt het niet veel uit ik spuit wat water en eigenlijk dan is er weinig issue. De ionizer helpt iets natuurlijk maar verder weiing aanpassingen en die kan je ook nog toevoegen aan de v1.

Mijn V1 heeft een verbeterde chute en het lijkt wel prima te gaan hiermee weinig issues ben zelf nog niet op espresso grind gaan zitten maar alles komt er goed uit en weinig retentie. En behoorlijk fluffy met geen grote klonten. Ga nog wel even kijken op de espresso range hoe het dan gaat. Ik heb nu de SSP burrs en die maken mooi regelmatig stukjes.

Wanneer het gaat om coatings die issue loop je tegen aan dat je ze sneller moet vervangen. Weinig invloed op je kwaliteit van je koffie maling. Heb eigenlijk geen dingen gezien online die een coating vs non-coating vergelijkt. Plus we zullen thuis eigenlijk niet snel je maalschijven verslijten. Meestal na 1000-2000 kilo bonen is een normale schijf versleten en met coating 3000-4000 kilo ongeveer.
Dus gemiddelde espresso is 18g dus 55555 espresso's later is je burr aan de ondergrens van slijtage. Dus met 2 espresso per dag kom je op maar 75+ jaar gebruik.

Ander probleem als je je schijven moet inslijten dan zal je met coating meer koffie nodig hebben.

Groot voordeel van de DF83 vs de eureka's is dat je snel kan wisselen van filter naar espresso en terug dat rare kleine draaiknopje.

Maar mijn eerste paar dagen met de molen en daar komt heerlijke koffie uit :)
Welke maler had je hiervoor? En merk je verschil in smaak nu je je oude maler hebt vervangen door de df83?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

MeZZiN
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 13:10

Re: Df83 topic

Berichtdoor MeZZiN » do 01 feb 2024, 22:21

Ooit wat gespeeld met de demoka (was heel wat jaren terug) en toen waren er echt weinig keuzes. Maar toen ging even mijn koffie hobby in de ijskast (lees kids werk etc) nu weer een verse keuken dus nu weer aan het opstarten. Dus de espresso machine staat op het verlang lijstje wordt het mijn oude liefde een silvia of toch een flair of iets anders moois (plus nog even budget vinden) Als het zo doorgaat kan ik jaren naar koffie zaak en daar mijn espresso bestellen is goedkoper. Maar goed in mijn dorp er er geen dus dan moet ik wel.

Maar voor nu een lekker bezig met de DF83 en komt hele goede koffie uit. Espresso laat nog wat wachten maar de rest is top. Moka pot is super deze had ik ook met de demoka gebruikt ooit. En wat een mega verschil. De aeropress smaakt als nooit te voren. Verder als je een beetje water gebruikt dan geen rommel (of erg weinig) weinig retentie en hij is rap koffie bonnen er in en hij is al bijna klaar. Ik doe aan single dosing gebruik de hopper niet. En hij is still (of relatief stil) was wel anders met de demoka.

Mijne heeft een nieuwe chute en andere declumping screen daardoor denk ik weinig last maar goed een beetje water (RDT) helpt altijd goed. Zelf de monolith heeft geen oplossing er voor omdat het eigenlijk te perfect oplossing om RDT gebruiken.

Het instellen gaat super makkelijk zeker met de minder picky koffie die ik nu maak. met espresso moet ik iets meer zoeken naar de instelling gok ik maar er is genoeg grote schijf dat fijn instelling niet zo heel moeilijk is. Plus ik denk dat ik meer beide zou willen espresso als ik tijd heb maar voor de ochtend even snel Aeropress en klaar. Heerlijk hands off process. bonnen malen water er over 2-3 minuten wachten en press klaar. Veel simpler komt het niet. Ja behalve nespresso die is voor de gasten als ik niet thuis ben. Mijn vrouw vind het allemaal maar wat ingewikkeld.
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten