Comandante C40 draait zichzelf los

OnnoRistretto
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 jun 2017, 10:45

Comandante C40 draait zichzelf los

Berichtdoor OnnoRistretto » vr 19 jan 2024, 09:48

Zoals de titel al een beetje doet vermoeden, draait mijn Comandante C40 zichzelf los. Telkens weer, een paar slagen zodat er uiteindelijk heel grof maalsel uitkomt. Nu heb ik het vermoeden dat het (RedClix) steldriehoekje meedraait met de as doordat de as eigenlijk iets te ver uitsteekt onder de binnenste maalconus, zodat het dikkere, in een zeskant uitlopende deel van de as het steldriehoekje raakt. Hoever de as in mijn Comandante uitsteekt, is te zien op deze foto: https://imgur.com/a/yA6OYA4

Heeft iemand hier dit al eens meegemaakt en, zo ja, hoe heb je het opgelost? Kan ik hoger op de as, op het bovenste kogellager een ringetje plaatsen zodat de hele as een millimetertje (of zo) hoger komt te zitten?
La Pavoni Pro pre-millennium + Tije's koelring + Amprobe AMD-50 | Knock Feldgrind, Comandante MK3, Kinu M47v1

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Comandante C40 draait zichzelf los

Berichtdoor bobbee » vr 19 jan 2024, 11:14

Heb je de oude originele versie nog? Misschien even wisselen en kijken of die dan wel goed werkt. Zodoende kun je eerst analyseren of het aan de redclix ligt.

Heb je de ringetjes er goed in gedaan? Met het opstaande randje tegen de lager zijkant.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

OnnoRistretto
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 jun 2017, 10:45

Re: Comandante C40 draait zichzelf los

Berichtdoor OnnoRistretto » vr 19 jan 2024, 11:42

Bedankt voor de suggestie!

Ja, die ringetjes zaten en zitten er goed in (al jaren).

Ik heb de as maar eens een stukje omhoog gedrukt en zag dat het ronde klemringetje (dat op het ringetje op het bovenste lager rust) niet in zijn groef zat -- in de as is een groefje gedraaid voor dat klemringetje. En doordat het klemringetje te hoog zat, kon de as een paar mm zakken en het versteldriehoekje meenemen bij het malen.

Dus heb ik het klemringetje omlaag in zijn groef teruggeduwd zodat de as weer op de bedoelde hoogte zit en Comandante naar behoren werkt. Nu maar hopen dat dit niet vaker gaat gebeuren, want ik zou niet weten waar ik zo'n nieuw klemringetje met verse veerkracht vandaan zou moeten halen. Hoe heet zo'n ringetje eigenlijk officieel, in techtaal? Zekeringsring?



Heb je de oude originele versie nog? Misschien even wisselen en kijken of die dan wel goed werkt. Zodoende kun je eerst analyseren of het aan de redclix ligt.

Heb je de ringetjes er goed in gedaan? Met het opstaande randje tegen de lager zijkant.
La Pavoni Pro pre-millennium + Tije's koelring + Amprobe AMD-50 | Knock Feldgrind, Comandante MK3, Kinu M47v1

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Comandante C40 draait zichzelf los

Berichtdoor bobbee » vr 19 jan 2024, 11:51

Dat ringetje hoeft er niet meer in volgens comandante....
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

OnnoRistretto
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 jun 2017, 10:45

Re: Comandante C40 draait zichzelf los

Berichtdoor OnnoRistretto » vr 19 jan 2024, 12:31

Heb je ook een bron voor die informatie? Een linkje?
Dat ringetje hoeft er niet meer in volgens comandante....
La Pavoni Pro pre-millennium + Tije's koelring + Amprobe AMD-50 | Knock Feldgrind, Comandante MK3, Kinu M47v1

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Comandante C40 draait zichzelf los

Berichtdoor bobbee » vr 19 jan 2024, 13:21

De Comandante wordt niet meer met het rode rubber ringetje geleverd in nieuwe Comandante malers. Er is een opname van Comandante zelf ergens op youtube of op internet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Comandante C40 draait zichzelf los

Berichtdoor bobbee » vr 19 jan 2024, 13:23

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

OnnoRistretto
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 jun 2017, 10:45

Re: Comandante C40 draait zichzelf los

Berichtdoor OnnoRistretto » do 29 feb 2024, 09:44

Ik kom nog even terug op dit kleine gebrek: de oorzaak bleek het ronddraad-veerringetje boven het bovenste lager te zijn. Dat veerringetje rust op de platte schijfring die weer op het lager rust en was niet meer zo veerkrachtig, zodat het tijdens het malen uit het groefje werd gedrukt waarin het gewoonlijk zit. Daardoor kon het asje in z'n geheel iets zakken zodat de afstand tussen de binnen- en buitenconus van het maalwerk toenam.

Het ringetje (van maar een paar cent) heet 'Runddraht-Sprengrige' / 'round-wire snap ring' en is te vinden op https://www.edelstahldepot.de/runddraht ... rungsringe - te bestellen in zakjes van 1000 stuks :-)

Ik heb geen nieuw ringetje besteld maar een kleine rondbektang gepakt en het ringetje iets nauwer rond gebogen dan het was, waardoor de klemkracht voorlopig weer voldoende is om het op z'n plek te houden.

Het asje van nieuwere C40's en RedClix'en (mijn C40 is minstens 8 jaar oud en mijn RedClix 3 jaar) heeft overigens een kleine verdikking met een iets grotere diameter op de plek van dit ringetje en kent deze slijtage niet.

Groet!
De Comandante wordt niet meer met het rode rubber ringetje geleverd in nieuwe Comandante malers. Er is een opname van Comandante zelf ergens op youtube of op internet.
La Pavoni Pro pre-millennium + Tije's koelring + Amprobe AMD-50 | Knock Feldgrind, Comandante MK3, Kinu M47v1

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Comandante C40 draait zichzelf los

Berichtdoor bobbee » do 29 feb 2024, 13:31

Fijn dat je de oplossing deelt! Top.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

OnnoRistretto
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 jun 2017, 10:45

Re: Comandante C40 draait zichzelf los

Berichtdoor OnnoRistretto » ma 04 mar 2024, 12:52

Ja, da's toch wel het minste, na zoveel hulp te hebben gekregen op dit onvolprezen forum. Voor alle duidelijkheid: de nieuwe RedClix heeft dus niet meer zo'n rond metalen veerringetje.
Fijn dat je de oplossing deelt! Top.
La Pavoni Pro pre-millennium + Tije's koelring + Amprobe AMD-50 | Knock Feldgrind, Comandante MK3, Kinu M47v1


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron