Derde maler, maler voor het leven?

Folkert.kaagman
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 13 apr 2022, 14:21

Derde maler, maler voor het leven?

Berichtdoor Folkert.kaagman » di 02 apr 2024, 15:07

Dag allemaal,

Ooit begon mijn koffie avontuur met een Quickmill 3035. Om meer invloed uit te kunnen oefenen op het proces ben ik toen overgestapt op een rancilio silvia van MP en een baratza vario, ook van MP.

Nu ben ik weer een jaar verder en heb er nog steeds veel plezier in. Ik wil nu graag echt een goede maler kopen die misschien wel een leven mee gaat. Ik weet dat vele van jullie nu zeggen; koop een ouder horeca maler, daar kan je je hele leven mee vooruit. Ik heb alleen 1 klein nadeel, de plek waar de maler komt te staan is niet zo hoog. De maler mag maximaal 40 cm hoog zijn.

Eerst even; wat voor koffie drinker ik ben. Ik neem altijd de tijd voor een espresso. Heb ik niet de tijd (met 3 jonge kinderen) dan drink ik die dag niks. Gemiddeld drink ik 5 espresso's per week. Zoals gezegd, geniet ik enorm van het moment. Ik kan me voorstellen dat ik vaker espresso's ga drinken als de kinderen ouder worden en ik er meer tijd voor heb.

Ik wil nu een (bijna) nieuwe maler kopen voor rond de 500 euro. 600/700 kan ook, dan spaar ik nog een paar maandjes door. Hij moet dus onder de 40cm zijn, dat is helaas een erg gekke eis maar wel een die mijn vrouw toelaat haha.

Doordat ik niet veel drink en het proces leuk vindt was ik gecharmeerd van de single dose malers. Voornamelijk van de niche zero, het valt me alleen tegen om hem in Engeland te bestellen waar dan nog import kosten overheen komen.
Nu zat ik naar andere malers te kijken en was ik verder aan het verdwalen op dit forum, youtube en verkoop sites. Ook in die volgorde. Als ik het goed begrijp zijn grotere schijven een mooi uitgangspunt. Zo kwam ik op de;
- DF64 – G-iota Gen 2. 64 mm schijven, mooie uitstraling. Gekke pufer om de retentie weg te halen en hij schijnt veel geluid te maken?
- Eureka mignon specialita. 55 schijven, een klassieker! Heel stil. Helaas geen single dose. Maar verder wel alle voordelen?
- Timemore sculptore 78S, grote schijven van 78! origineel niet voor espresso?

Ik hoor graag wat jullie, jarenlange ervaring, mening is! En of ik eventueel nog malers ben vergeten op te noemen. Alvast bedankt voor de reacties!
Rancilio Silvia v1, Baratza Vario

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Derde maler, maler voor het leven?

Berichtdoor robinfcb » di 02 apr 2024, 17:39

Met dit budget zou ik een tweedehands Niche Zero kopen. Als je geluk hebt 450 a 500 euro via Marktplaats of dit forum.
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Derde maler, maler voor het leven?

Berichtdoor mr Blanc » wo 03 apr 2024, 08:30

Sculptur 78S is juist gemaakt voor espresso en goede ervaringen mee en hoor veel andere positieve reacties. de 078 (zonder S) is idd voor brew deze schijven (en het interne werk) is te grof voor espresso, maar voor brew zou die echt bizar goed werken.

Niche is ondertussen wel echt goed getest en de ervaringen daarvan zijn eigenlijk altijd goed. In de range waar je naar kijkt zijn de meeste molens nu wel echt goed en komt het ook aan op persoonlijke smaak
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Folkert.kaagman
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 13 apr 2022, 14:21

Re: Derde maler, maler voor het leven?

Berichtdoor Folkert.kaagman » wo 03 apr 2024, 15:51

Bedankt voor jullie reacties!

@Robin, de Niche omdat die het beste is voor het rijtje? Volgens mij moet ik erg veel geluk hebben wil ik die tegenkomen op het forum of MP. Wat zou je 2e advies zijn?

@MR Blanc, bedankt voor de toevoeging! Toevallig staat er een 78S op MP. Je zegt: persoonlijke smaak. Dan is het dus letterlijk je smaak of uiterlijk van de molen. Alle molens die ik opnoem zijn in principe goed te noemen, met ieder zijn eigen kleine nadelen.
Maakt de 78S in jouw opinie veel geluid tijdens het malen?
Rancilio Silvia v1, Baratza Vario

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Derde maler, maler voor het leven?

Berichtdoor Erik82 » wo 03 apr 2024, 16:03

Binnen dit budget ga je geen maler voor het leven vinden, dan zal je tussen de 2-4K moeten zoeken (Lagom P64, Lagom 01, LWW EG1 etc). Binnen je bedrag kan je een leuke maler kopen maar zeker een geweldige maler. Vraag je dus goed af of je het dan waard gaat vinden zoveel geld uit te geven of toch nog even een jaar of meer door te sparen en het echt goed te doen.

De DF serie is leuk maar hit en miss qua bouwkwaliteit en uitlijning. Daarnaast moet ik nog zien wat de levensduur gaat zijn. Als je een goed exemplaar met SSP schijven hebt dan presteren ze wel heel goed alleen zit je dan alsnog boven je budget. De Sculptor is niet gemaakt voor espresso dus die zou ik sowieso links laten liggen en in dit geval zegt grotere schijven ook niet alles. De Mignon is een gemiddeld malertje en gaat zeker geen grote upgrade voor je zijn.

Als je echt een upgrade wilt tov wat je nu hebt dan is het goedkoopste wat ik kan verzinnen een tweedehands Eureka Olympus met Mythos schijven. Die zijn rond de 1000 nieuw en 2de hands rond de 700.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Barre Koffie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 15 mar 2023, 21:54

Re: Derde maler, maler voor het leven?

Berichtdoor Barre Koffie » wo 03 apr 2024, 18:17

Df64v.
Aangeboden op dit forum.
Die heb ik zelf ook. Prachtige machine.

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Derde maler, maler voor het leven?

Berichtdoor Erik82 » do 04 apr 2024, 07:17

Voor jou wellicht een prachtige maler maar in termen van maler voor het leven is dat hem toch echt niet.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Barre Koffie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 15 mar 2023, 21:54

Re: Derde maler, maler voor het leven?

Berichtdoor Barre Koffie » do 04 apr 2024, 08:10

Dat is een maler tussen 500 en 700 waarschijnlijk sowieso niet :D

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13277
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Derde maler, maler voor het leven?

Berichtdoor bobbee » do 04 apr 2024, 08:40

DF malers vallen helemaal niet veel uit, bouwkwaliteit is ook subliem. Beetje uitlijnen van de schijven kan. Moet bij een Lagom ook. Die malers is ook maar afwachten hoe die uit de doos komen. Ook de p98 moet uitgelijnd worden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Derde maler, maler voor het leven?

Berichtdoor RoosW » do 04 apr 2024, 08:42

Ach, het is maar net hoe je er tegenaan kijkt, na mijn zeer recente kanker diagnose (helaas te laat) met nog 2-5 jaar, erm, te gaan, zeg maar, is mijn Timemore 78s ineens wel mijn 'maler voor het leven' zolang gaat ie zeker nog wel mee. Mijn upgraderitus is overigens ook redelijk verdwenen.. :-/


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron