Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Snarf
Berichten: 30
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 09:30

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor Snarf » za 06 apr 2024, 06:51

@fransg Ja het is de 950-203 .
@manduca Schijven tegen elkaar aangekomen zo te zien niet. Die middelste schijf was opvallend onbeschadigd. Sterker ik kon de oude schijf nog gebruiken. Beide middelste schijven nieuw en oud zijn wel identiek. Die schijven staan beide helemaal links en rechts.

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor manduca » za 06 apr 2024, 11:47

Blijft apart. Is die buitenste dan een ander materiaal? Dat het dan ook zo ongelijkmatig is versleten.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15138
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor fransg » za 06 apr 2024, 12:20

Wanneer een machine "alles" moet kunnen voor net €259 dan is er heel weinig budget voor de maler, de maalschijven en de andere onderdelen. Ik kan me voorstellen dat het allemaal minder slijtvast is dan wat we gewend zijn.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor Ben70 » za 06 apr 2024, 13:54

Het slijten van metalen kan soms uit onverwachte hoek komen
ik heb vaker gezien hoe kunststof slang in metaal kon vreten ,door herhaalde bewegingen
dus sta ik er niet van te kijken als koffie bonen metaal doen op vreten.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Snarf
Berichten: 30
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 09:30

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor Snarf » za 06 apr 2024, 15:43

Les van dit alles is : als je geen puck meer hebt en de koffie slap is meteen je maalwerk checken. Heb de laatste 3 a 4 jaar ruim 2x zoveel koffie moeten malen als nu. Voor slechts 35,- euri inc verzend kosten kan je dat voorkomen als je beetje handig bent zie filmpje bijgaand. Uitstel is zeg maar duur koop.
Verder is er niks fout aan die Melitta heb 2 x in die 10 jaar uitloop ventiel vervangen.
.
https://m.youtube.com/watch?v=DcQVJCKWKC4

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15138
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor fransg » za 06 apr 2024, 15:51

Verder is er niks fout aan die Melitta
Ik denk dat je, als je ooit een stap verder zet, wel een reuze stap zal proeven in smaak, maar er is alle tijd.

In het filmpje is te zien dat die maalschijven duidelijk bedoeld zijn om 'opgevreten' te worden:
Scherm­afbeelding 2024-04-06 om 15.47.53.png
Scherm­afbeelding 2024-04-06 om 15.48.31.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Snarf
Berichten: 30
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 09:30

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor Snarf » zo 07 apr 2024, 11:26

Verder is er niks fout aan die Melitta
Ik denk dat je, als je ooit een stap verder zet, wel een reuze stap zal proeven in smaak, maar er is alle tijd.

In het filmpje is te zien dat die maalschijven duidelijk bedoeld zijn om 'opgevreten' te worden:
De koffie puristen/barista hebben wel een mooie hobby. Heb zelf ooit een gereviseerd Vibiemme koffiemachine met E61 groep gehad is mooi ritueel dat koffie zetten echter de WAF factor besloot een volautomaat aan te schaffen. Afgezien van de romige melk vond ik in der tijd het verschil niet enorm. Maar dat zal hier wel vloeken in de kerk zijn :lol:
Het grootste nadeel van zo'n volautomaat is na verloop van tijd een gore smerig ongezonde Maschine. Maak zo'n ding open na 2 jaar je schrikt je het lazerus. Die van mij gaat elk jaar open metname onderkant van het uitloop ventiel is een broeinest van bacteriën schimmels. Ook de zetgroep elke week goed schoonmaken en om de zoveel tijd de zet groep in smeren. Ook waar de zetgroep ingeschoven word wekelijks schoon maken. Denk dat 99% van de volautomaat gebruikers werkelijk geen idee hebben. Zo'n E61 Maschine is daar en tegen makkelijker schoon te houden zet betere koffie en ziet er mooi uit maar was niet echt practische in onze beleving.
Laatst gewijzigd door Snarf op zo 07 apr 2024, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor Ben70 » zo 07 apr 2024, 11:50

Ik heb een aantal jaren een Saeco Philips volautomaat gehad
waarvan ik de zetgroep elke dag schoonspoelde ,de ruimte waar zich de zetgroep bevond werd ook dagelijks
gereinigd , zo nu en dan daar waar het moest van een beetje siliconen vet voorzien
nooit schimmels gehad, ook weer logisch
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Snarf
Berichten: 30
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 09:30

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor Snarf » zo 07 apr 2024, 12:55

Zoals jij je Maschine schoonmaakt van buiten doe ik ook min of meer. Echter als je bij het interne uitloop ventiel wilt komen moet ik een Melitta caffeo solo zo'n beetje voor demonteren kan ik nu binnen 10 minuten. Ik kom dan dat ventiel tegen met een veertje aan de onderkant dat zit bij mij vaak vol met koffieprut en dat gaat binnen in een dergelijke Maschine schimmels opleveren witte aanslag. Ook alle gemalen koffie wat ten dele langs dat ventiel naar binnenvalt word vochtig en na 2 jaar heb je bij mijn melitta intern (dus wat je niet ziet vanuit de buitenkant) een broeinest. Vermoed een van de redenen dat dat ventiel binnen 4 a 5 jaar kapot gaat. Toen ik dat liet zien aan mijn vrouw draaide haar maag.

Is goed op te lossen echter secuur voorzichtig werkje je breekt dat plastic zo af op termijn (weekmakers) .

Lekker fotootje bijgaand. ;)
Bijlagen
Screenshot_2024-04-07-13-05-54-105-edit_com.google.android.apps.photos.jpg

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6447
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Metlitta Caffeo Solo versleten maalschijf residu deeltjes gezond of ongezond.

Berichtdoor cremalover » ma 15 apr 2024, 13:05

Verder is er niks fout aan die Melitta
Ik denk dat je, als je ooit een stap verder zet, wel een reuze stap zal proeven in smaak, maar er is alle tijd.

In het filmpje is te zien dat die maalschijven duidelijk bedoeld zijn om 'opgevreten' te worden:
De koffie puristen/barista hebben wel een mooie hobby. Heb zelf ooit een gereviseerd Vibiemme koffiemachine met E61 groep gehad is mooi ritueel dat koffie zetten echter de WAF factor besloot een volautomaat aan te schaffen. Afgezien van de romige melk vond ik in der tijd het verschil niet enorm. Maar dat zal hier wel vloeken in de kerk zijn :lol:
Het grootste nadeel van zo'n volautomaat is na verloop van tijd een gore smerig ongezonde Maschine. Maak zo'n ding open na 2 jaar je schrikt je het lazerus. Die van mij gaat elk jaar open metname onderkant van het uitloop ventiel is een broeinest van bacteriën schimmels. Ook de zetgroep elke week goed schoonmaken en om de zoveel tijd de zet groep in smeren. Ook waar de zetgroep ingeschoven word wekelijks schoon maken. Denk dat 99% van de volautomaat gebruikers werkelijk geen idee hebben. Zo'n E61 Maschine is daar en tegen makkelijker schoon te houden zet betere koffie en ziet er mooi uit maar was niet echt practische in onze beleving.
Overweeg de EBW factor eens.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten