Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor bobbee » wo 19 feb 2014, 16:10

De meeste beginners zijn over die kleinere onderlinge verschillen ook moeilijk voor te lichten, Bobbee zegt dat ook al, koop er dan maar 2 en probeer het uit.

Meestal geven we het advies om gewoon een gebruikte horecamaler te kopen, die zijn vrijwel allemaal 64mm of groter.
Ja maar die is te groot,... dus een Demoka kopen, die je dan ook weer snel wilt verkopen!?
Ik denk dat de meesten van ons 2-3x gewisseld hebben, voordat ze tevreden waren. Ikzelf 4x.
Eentje met 84mm schijven kan je m.i blind kopen, ik denk niet dat iemand die snel inruilt, nietwaar Bobbee en nog een handvol anderen hier!!
Inderdaad, ik heb de kans gehad om een demoka (kleine schijven) en een compak K3 (58mm?) naast mijn lsm97(84mm) te kunnen testen...het verschil is enorm in smaak! Ik had wel wat verwacht maar het verschil in smaak is echt enorm. Veel diepere en vollere smaak van de 84mm schijven! Nu is dit al meer dan 100.000 x over de hele wereld verteld en wanneer iemand dit dan nog niet wilt aannemen omdat het niet onderbouwd is.....prima. je komt er op een dag wel achter, of niet. Klaar. :grin:
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Edwin 43
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 11:46

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Edwin 43 » wo 19 feb 2014, 16:19

De meeste beginners zijn over die kleinere onderlinge verschillen ook moeilijk voor te lichten, Bobbee zegt dat ook al, koop er dan maar 2 en probeer het uit.

Meestal geven we het advies om gewoon een gebruikte horecamaler te kopen, die zijn vrijwel allemaal 64mm of groter.
Ja maar die is te groot,... dus een Demoka kopen, die je dan ook weer snel wilt verkopen!?
Ik denk dat de meesten van ons 2-3x gewisseld hebben, voordat ze tevreden waren. Ikzelf 4x.
Eentje met 84mm schijven kan je m.i blind kopen, ik denk niet dat iemand die snel inruilt, nietwaar Bobbee en nog een handvol anderen hier!!
Inderdaad, ik heb de kans gehad om een demoka (kleine schijven) en een compak K3 (58mm?) naast mijn lsm97(84mm) te kunnen testen...het verschil is enorm in smaak! Ik had wel wat verwacht maar het verschil in smaak is echt enorm. Veel diepere en vollere smaak van de 84mm schijven! Nu is dit al meer dan 100.000 x over de hele wereld verteld en wanneer iemand dit dan nog niet wilt aannemen omdat het niet onderbouwd is.....prima. je komt er op een dag wel achter, of niet. Klaar. :grin:
Precies dus die beginners handleiding zou veel korter kunnen toch (klaar opgelost) :lol:

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor SteefM » wo 19 feb 2014, 18:14

Ook denk ik dat er veel mensen (de echte barista kenners) maar wat roepen op basis van hun eigen ervaring (niks mis mee) maar je krijgt dan al snel.
Koop een een zware moter en zo groot mogelijke schijven want je gaat het proeven???? het zal.
Maar waarom dan hoe komt dat dan?
Want zo,n molen kost een 500/600 dat is geen katte pis.
Ik vraag me dan af wat voor onderbouwing je zoekt. Kun je bij een auto onderbouwen dat eentje lekkerder rijdt? Behalve dan te beroepen op 'ik heb in x aantal auto's gereden en deze vind ik heerlijk rijden', met andere woorden: ervaring? Kun je op papier aantonen dat een Mercedes lekkerder rijdt/degelijker is dan een <insert auto x die niet je voorkeur heeft>?

En zelfs als we dan een stap verder gaan, bijvoorbeeld door een verhaal te vertellen dat het van belang is dat de concentraties van deeltjesgroottes, in een grafiek weergegeven, een soort M beschrijven: veel relatief kleine deeltjes zijn nodig, veel relatief grote deeltjes, en minder deeltjes met een grootte die daar tussenin valt. Dat heeft te maken met de manier waarop water uiteindelijk door de puck loopt. De 'ruimtes' die vallen tussen de relatief grote korrels kan dan worden opgevuld door de kleinere korrels. Is het dan wel voldoende?
Wat ik wil zeggen is: de verklaring is nooit compleet. Want ook nu kun je weer afvragen: waarom dan een 64mm maler? Nouja, omdat die nou eenmaal goed zijn in 'de juiste maling' afgeven, die voldoet aan dat verhaaltje over de consistenties in de vorm van de M.
Snap je wat ik bedoel? Uiteindelijk komt het simpelweg neer op: deze malers doen het gewoon het beste. Tsja. Meer kunnen we er ook niet van maken.

En wat ook meespeelt, volgens mij: mensen willen niet graag geloven dat de molen zo belangrijk is en veel invloed heeft op de smaak. Waarom zijn mensen zonder meer overtuigd als ze horen dat 9 bar druk nodig is, en gaan ze in het begin nou nèt focussen op die halve bar extra (die vervolgens niet geproefd wordt), maar is er plots een verklaring nodig als wordt geadviseerd dat 64mm maalschijven nodig zijn?
(ik generaliseer hier, dat weet ik, maar ik denk dat dit in veel gevallen meespeelt)

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Spironski » wo 19 feb 2014, 18:56

Precies dus die beginners handleiding zou veel korter kunnen toch (klaar opgelost) :lol:
Nou, ik kon het toch niet laten en heb het stukje over malers toch maar flink uitgebreid (misschien wordt het nog eens een naslagwerk :D ).
Als jullie nog omissies vinden/aanmerkingen hebben hoor ik het graag.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Edwin 43
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 11:46

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Edwin 43 » wo 19 feb 2014, 20:31

Precies dus die beginners handleiding zou veel korter kunnen toch (klaar opgelost) :lol:
Nou, ik kon het toch niet laten en heb het stukje over malers toch maar flink uitgebreid (misschien wordt het nog eens een naslagwerk :D ).
Als jullie nog omissies vinden/aanmerkingen hebben hoor ik het graag.

Bedankt

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor R&B » wo 19 feb 2014, 22:25

En wat ook meespeelt, volgens mij: mensen willen niet graag geloven dat de molen zo belangrijk is en veel invloed heeft op de smaak.
Ik denk niet dat het (altijd/meestal) onwil is?
Als je het totaal niet begrijpt waarom, is het gewoon ook moeilijk òm te geloven.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

RensB
Berichten: 6
Lid geworden op: do 08 mei 2014, 07:11

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor RensB » do 08 mei 2014, 07:29

Ik ben zelf ook een beginner, maar als je je een beetje interesseert dan is het helemaal niet erg om een groot artikel te lezen. Ik denk juist dat het naarmate je zelf steeds meer ervaringen en kennis hebt, des te minder interessant het is om een lang artikel te lezen. Er word dan vaak een hoop info verschaft waarvan je als "ervaren gebruiker" al lang op de hoogte bent. Nu deel ik wel alle meningen hier een beetje en is het geen idee om enkel een lijst te maken met een aantal (voor de kenners bekende) molens en hun nieuwprijs, zodra er zo'n lijst is, kun je vrij eenvoudig verder zoeken. Wanneer je iets over koffie intoetst op Google kom je al gauw dit forum tegen is mijn ervaring. Discussies en ervaringen over bonenmalers zat hier, maar ik als newbie heb niet zo 123 een idee welke discussie ik moet lezen, vooral omdat er vaak off topic gesproken word door een af andere Jan met de korte achternaam die het zo nodig vind om, wanneer het over een "budget" maler gaat van 200 euro, zonodig weer moet melden dat je "beter" een maler met schijven van een halve meter kunt nemen die je een vermogen kost. Ja, dat begrijp ik, maar daar hadden we het niet over, om het verhaal van de auto's naar boven te halen. Als je bij een occasion staat te kijken van 1000 euro gaat de dealer je ook geen nieuwe Audi (ik haat bmw) proberen aan te smeren.

Verder wil ik nog even geheel off topic melden dat ik al wel een hoop info van dit forum heb gebruikt.

Groetjes Rens.

Gebruikersavatar
CarpSafari
Berichten: 425
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 00:53
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor CarpSafari » do 08 mei 2014, 09:30

wanneer het over een "budget" maler gaat van 200 euro, zonodig weer moet melden dat je "beter" een maler met schijven van een halve meter kunt nemen die je een vermogen kost
Je hebt eea duidelijk niet goed opgenomen, of je denkt het zelf beter te weten.
We adviseren juist vaak een gebruikte horecamaler, omdat die al stukken beter zijn dan de 'budget' modellen. En dan krijg je die grote schijven er gratis bij!
En ja hoe groter die schijven, hoe beter t resultaat.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor @3aan » do 08 mei 2014, 09:59

Ik ben zelf ook een beginner, maar als je je een beetje interesseert dan is het helemaal niet erg om een groot artikel te lezen. Ik denk juist dat het naarmate je zelf steeds meer ervaringen en kennis hebt, des te minder interessant het is om een lang artikel te lezen. Er word dan vaak een hoop info verschaft waarvan je als "ervaren gebruiker" al lang op de hoogte bent. Nu deel ik wel alle meningen hier een beetje en is het geen idee om enkel een lijst te maken met een aantal (voor de kenners bekende) molens en hun nieuwprijs, zodra er zo'n lijst is, kun je vrij eenvoudig verder zoeken. Wanneer je iets over koffie intoetst op Google kom je al gauw dit forum tegen is mijn ervaring. Discussies en ervaringen over bonenmalers zat hier, maar ik als newbie heb niet zo 123 een idee welke discussie ik moet lezen, vooral omdat er vaak off topic gesproken word door een af andere Jan met de korte achternaam die het zo nodig vind om, wanneer het over een "budget" maler gaat van 200 euro, zonodig weer moet melden dat je "beter" een maler met schijven van een halve meter kunt nemen die je een vermogen kost. Ja, dat begrijp ik, maar daar hadden we het niet over, om het verhaal van de auto's naar boven te halen. Als je bij een occasion staat te kijken van 1000 euro gaat de dealer je ook geen nieuwe Audi (ik haat bmw) proberen aan te smeren.

Verder wil ik nog even geheel off topic melden dat ik al wel een hoop info van dit forum heb gebruikt.

Groetjes Rens.
Wat een Jan Lul verhaal. :o
Gelijk de kennisbrengers even een hak zetten, fraai of toch niet?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor SteefM » do 08 mei 2014, 10:13

Jongens, niet op de persoon...

Inderdaad wordt hier vaak een horecamaler geadviseerd met grote maalschijven. Dit betekent echter niet dat deze een vermogen hoeft te kosten, juist omdat er vaak gesproken wordt over tweedehandsmolens die net zo goed malen als nieuw, maar voor een schijntje van de nieuwprijs worden weggedaan op marktplaats.

Ik denk niet dat het heel zinvol is de discussie 'of horecamalers beter malen dan de budgetmalers' opnieuw aan te gaan. Daar is het al heel vaak over gegaan, met de bekende conclusies. Er zijn kleinere malers die ook waar op dit forum ook goede ervaringen mee zijn, b.v. de B005 van Bezzera (bvds heeft hier veel over geschreven). Maar dat neemt niet weg dat horecamalers een soort 'gouden standaard' zijn, waar je eigenlijk geen miskoop aan kunt doen.

Het is aan iedereen zelf wat hij daarmee doet, maar je kunt moeilijk verwachten dat advies wordt gegeven waar mensen niet achter staan?

We kunnen best een lijstje maken met malers waar goede ervaringen mee zijn, maar ik vermoed dat dat vrijwel alleen maar horecamalers zal opleveren. En dat is dan denk ik niet waar jij op doelt, Rens?


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron