Grof maalsel na schoonmaken, wat te doen?

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Grof maalsel na schoonmaken, wat te doen?

Berichtdoor cremalover » ma 15 feb 2016, 08:43

Dag allen,

Een tijdje geleden heb ik een Compak K3 overgenomen. Dat ding was nogal gebruikt dus die heb ik eerst helemaal schoongemaakt, maar op dit moment komt er op de fijnste stand het volgende uit:

Afbeelding

Je kunt niet echt spreken van gemaalde koffie.. Nu moeten de maalschijven nog vervangen worden, maar los ik daarmee dit probleem op? Als ik de bovenste schijf verder aandraai komen de schijven tegen elkaar tijdens malen, bovendien kost het enorm veel moeite om verder te draaien. Dat zou dan goed moeten staan toch?

Het probleem is dat dit mijn eerste maler is en ik niet precies weet wat ik moet verwachten. Een heel ingewikkeld stukje techniek is het echter niet, dus behalve het terugdraaien van de maalschijven kan er niet veel fout gaan is het niet? Mocht ik iets over het hoofd zien dan wordt ik daar graag op gewezen ;)

tldr: maalschijven vervangen = probleem opgelost of niet?
Komt bij mij uit de houtversnipperaar.

DeBarman
Berichten: 6
Lid geworden op: za 08 okt 2016, 23:56

Re: Grof maalsel na schoonmaken, wat te doen?

Berichtdoor DeBarman » do 20 okt 2016, 20:15

Thanks @3aan! Na het 'schoonmaken' van mijn lsm96 had ik ook last van grof maalsel. Na het lezen van je tip in dit topic ben ik vandaag minutieus aan het werk gegaan en tijdens de eerste poging, voila: geen druppel koffie :lol:

Even bijgesteld en nu al een grote verbetering t.o.v. mijn kleine vario

Bedankt!
La San Marco SM96, La Pavoni Professional, Reg Barber

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Grof maalsel na schoonmaken, wat te doen?

Berichtdoor RoosW » vr 15 jan 2021, 11:55

Wow, zo blij dat ik dit vond! De K3 Elite die ik heb overgenomen maakt alleen houtsnippers ala de foto, nu ik weet waar het aan ligt is het geen groot probleem, maar moet ik er dus even rustig voor gaan zitten en de zaken beter afregelen. Zonde van de arme boontjes die mishandeld zijn..

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Grof maalsel na schoonmaken, wat te doen?

Berichtdoor RoosW » vr 15 jan 2021, 13:36

Hmm, toen ik de Compak uit elkaar haalde, viel me al op dat de 'stop' (een soort schroef die onder de stelring zit, waar de stopschroef tegen aan loopt) scheef zat, bij nadere inspectie bleek het dus een schroef te zijn en niet een vaste staaf zoals het eerst leek.
met een inbussleutel voorzichtig los gemaakt en het gat uitgeblazen, aan de andere kant van de ring zit ook een set van drie gaten, waarvan de middelste bedoeld is voor deze stop pal, en maar even gekeken of het schroefdraad naar de filistijnen was op de schroef, nope, dus het interne schroefdraad was beschadigd door ondeskundig verkeerd (scheef) indraaien, damn.
Met beleid en vele tientallen keren opnieuw starten de schroef eindelijk voorbij het beschadigde deel gekregen en nu staat ie dieper en recht.
De afstelplaat liet zich nu vele slagen dieper aandraaien, en wilde uiteindelijk niet meer (schijven op elkaar?).
Daarna iets terug gedraaid, en de stopschroef (ook al een provisorische vervanging) er in.
Machine aangezet, en doodse stilte..

:shock:

Toen mijn hersenen weer herstart waren, stekker misschien? Ja hoor, heel fijn als je jezelf een rolberoerte bezorgd.
Het spul starte op, bonen toegevoegd, en zowaar iets dat op espresso maling lijkt, niet ontstellend fijn, en best ook wel onregelmatige korrelgrootte maar het begin is er.
Morgen komen de nieuwe maalschijven aan, met metalen borsteltje, en siliconen vet, dat zou het leven al een stuk beter moeten maken, ik ben benieuwd.
Feit is dat deze machine een zwaar, wat zeg ik, een heel zwaar leven heeft gehad.
Het zal mij benieuwen hoeveel beter de boel word met blinkend nieuwe maalschijven, deze zijn echt behoorlijk sleets, voelen ook heel bot, zou me er met de beste wil van de wereld niet mee kunnen snijden.

Gezien de diverse beschadigingen, de missende delen die vervangen zijn door Handige Harry vanuit zijn schroeven doos en de duidelijke slijtage overal, zal ik ook maar in de planning zetten deze na de zomervakantie (hah, as iff.....) te vervangen door iets nieuwers of officieel gereviseerd, B. de H. kan toch behoorlijk wat schade aanrichten naar ik constateer.

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Grof maalsel na schoonmaken, wat te doen?

Berichtdoor manduca » vr 15 jan 2021, 17:05

Wat jammer dat je K3 er zo aan toe is... Hopelijk krijg je hem toch goed aan de gang.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Grof maalsel na schoonmaken, wat te doen?

Berichtdoor RoosW » vr 22 jan 2021, 11:55

Wat jammer dat je K3 er zo aan toe is... Hopelijk krijg je hem toch goed aan de gang.
Het is allemaal gelukt, schijnbaar had de vorige eigenaar hem uit elkaar gehaald en echt volledig verkeerd weer in elkaar gezet.
De stop pal onder de afstel ring zat scheef (hard) ingedraaid in het verkeerde gat, Het heeft wat voeten in de aarde gehad om het goede gat en de juiste schroef diepte (ja natuurlijk volledig tot aan de kop, maar dat valt niet mee met beschadigd schroefdraad) te vinden, en dan nog klopte er geen hout van als ik de instructies volgde van de K3 Touch schoonmaak video.
Dat kwam dan weer omdat dezelfde onverlaat ook de afstel ring van zijn plaats af gehaald had (die met drie inbusbouten vast zit) en, natuurlijk, verkeerd terug gezet had, zodat ik ontdekte dat de espresso stand ergens met de steel voor de afstelling achter op het apparaat zat.
Niet zo moeilijk, de handel losschroeven, 1/3 slag draaien en herbevestigen, nu zit de stel steel gewoon voor op de machine, een stuk instructiever moet ik zeggen ;)
Ik krijg nu een prima maalgraad, alleen duurt het nog even voor ie de nieuwe schijven 100% ingewerkt heeft (las ergens een kilo of zo verder).
Feit blijft dat ik nu een prima molen heb, al blijft het frappant dat ie zo naar de vaantjes geholpen was.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten

cron