Baratza "Sette"

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Baratza "Sette"

Berichtdoor Erik82 » wo 15 feb 2017, 21:25

Met 19gr is die retentie wat minder belangrijk (maar zeker niet onbelangrijk) alhoewel je het verschil in uitloop zeker merkt. Vooral bij de mensen die 49mm bakjes gebruiken en slechts 15gr kunnen doseren is het verschil ineens veel duidelijker merkbaar. Met de Olympus verbruik ik 18gr per dubbele espresso terwijl ik maar 15,5gr gebruik in het filterbakje. Ik maal eerst 2,5gr weg. Eens in de zoveel weken doe ik dan toch de test om niet eerst wat weg te malen maar dat is toch wel duidelijk merkbaar in flow en smaak. Retentie is voor mij dan ook een heel belangrijk aspect en de reden waarom ik zo fel tegen het overgrote deel van de GOD malers ben voor thuisgebruik. De meeste grote jongens zitten namelijk zo tussen de 6-10gr retentie en in mijn geval is dat een heel groot percentage van mijn espresso.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: Baratza "Sette"

Berichtdoor RikC » wo 15 feb 2017, 22:31

Zoals al genoemd een van de belangrijkste redenen dat ik de Sette gekozen heb is de weinige retentie en bijkomend makkelijk schoonhouden. Dat kan echt makkelijker zijn burr eruit die je dan gewoon kan afspoelen en even met een tandenborsel binnenkant maler borstelen. Klaar is Kees alle oude koffierestjes eruit. Doe het nu telkens even tussen het wisselen van bonen.

Ik zat hiervoor aan een Quamar M80E of een Compak E5 OD te denken maar na voldoende filmpjes gekeken te hebben kreeg ik steeds minder zin in het bijkomend onderhoud en oude bonen er uit malen voor mijn thuisgebruik. Koppel daaraan dat de Sette beter schijnt te malen dan vergelijkbare malers qua prijs en de keuze was snel gemaakt. Die herrie en dat plastic neem ik dan wel op de koop toe.

Ok als Baratza een keertje met een variant a la de Forte maar dan in Sette uitvoering komt dan ben ik wss. wel erg geinteresseerd :mrgreen:
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Baratza "Sette"

Berichtdoor Erik82 » do 16 feb 2017, 07:41

Gewoon eens per kwartaal Grindz door de maler en klaar is Kees. Eens per jaar de schijven los is dan ook ruim voldoende. Zoveel onderhoud hoef je er ook weer niet aan te doen en te vaak uit elkaar halen betekent meestal een verkorte levensduur omdat onderdelen het gaan begeven omdat het daar niet voor bedoeld is.

Belangrijkste is verse bonen gebruiken want dan blijft je maler al goed schoon omdat je geen oude koffie-olie uit je maler krijgt. Vooral die oude donker gebrande bonen verzieken je maler. Om elke keer dat je koffie wisselt de schijven eruit te halen en te poetsen is complete OCD en onzin. Dat kan meer kwaad doen dan goed. Te vaak water op de schijven lijkt me ook niet wenselijk. Natuurlijk zou het goed kunnen gaan maar ik zou er zelf niet aan beginnen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: Baratza "Sette"

Berichtdoor RikC » do 16 feb 2017, 08:00

@Erik, lijkt mij niet dat het kwaad kan, ik denk dat je je wat druk maakt. Er hoeven ook geen bouten los oid, niks van dat. En ik nog nooit roestvrij staal kapot zien gaan van een beetje water ;) Als het veel moeite was zou ik het niet doen.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Baratza "Sette"

Berichtdoor Pti » do 16 feb 2017, 08:43

Slechts een side-note maar stalen schijven zijn vrijwel altijd gehard (gereedschap)staal en in sommige gevallen vaak bulkmolens gehard gietijzer. Alle twee roesten prima als je de boel niet schoon en droog houdt.
Rvs schijven heb ik nog nooit gezien, verder deel ik de mening van Erik, te vaak los en vast geeft alleen maar extra kans op ellende als onbalans e.d. Hoe makkelijk het ook gaat ik moet er zelf ook niet aan denken mezelf elke keer een klusje op te leggen als ik van bonen wissel haha.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Baratza "Sette"

Berichtdoor bobbee » do 16 feb 2017, 08:50

Koffievetten spoel je ook niet weg met water dus vrij onnodig, het vettige laagje (niet teveel vet door donker gebrande bonen idd) is wel weer goede bescherming van schijven tegen roest of oxidatie. Beetje schoon borstelen is vast voldoende. Maar iedere keer grindz erdoor vind ik heel eerlijk pure geldklopperij, zeker als je de schijven er zo uitpakt. Leuk spul voor de luie varkens in de horeca.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Baratza "Sette"

Berichtdoor Erik82 » do 16 feb 2017, 09:26

Grindz eens per kwartaal is inderdaad meer dan zat want dat spul is best duur. Het kan ook met rijst maar dan moet je wel heel goed oppassen en het juiste type rijst hebben. Je gooit er snel teveel in door het lage volume waardoor je de motor en schijven veel te veel belast. Beter voorkomen dan genezen is het devies dus goede koffie gebruiken en dan hoef je helemaal niet zo vaak schoon te maken.

Je schijven gaan inderdaad eerder roesten door dat overmatige gepoetst en de olie die je eraf denkt te halen zit er daarna gewoon nog op. Een beetje koffie-olie is alleen maar goed en zorgt ervoor dat de schijven beschermd worden. Waar RikC denkt erg goed bezig te zijn vrees ik dat hij deze kennis nog niet had wat best begrijpelijk is. Ook al is het iets erop gemaakt om uit elkaar te halen, het zal er nooit beter op worden op de lange duur dus pas daar echt mee op. Per ongeluk 1 korrel koffie in de maler laten zitten bij het terugplaatsen en je hebt al een boel ellende. Het gaat hier om tiende millimeters en een foutje is in dat geval zo gemaakt terwijl het helemaal nergens voor nodig is. Ook in dit geval beter voorkomen dan genezen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: Baratza "Sette"

Berichtdoor RikC » do 16 feb 2017, 09:40

Ik denk dat we hier nog even over door kunnen gaan. Maar er worden ondertussen aardig wat aannames gemaakt. Door mij dat ik wel vertrouwen in heb wat ik aan het doen ben maar ik krijg hier ook te horen dat ik niet zo weten waarmee ik bezig ben. Dat lijkt me allemaal weinig zinvol.

Mocht blijken dat dit niet de methode is dan zal ik het hier ook zeker laten weten. Vooralsnog bevalt het me goed en als het risico is dat ik tzt evt een nieuwe burr aan moet schaffen then so be it. To be continued.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Baratza "Sette"

Berichtdoor @3aan » do 16 feb 2017, 10:07

Burr(p) je zit hier nog steeds op een NL forum . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: Baratza "Sette"

Berichtdoor bobbee » do 16 feb 2017, 10:13

Burr(p) je zit hier nog steeds op een NL forum . . .
Lekker melig, Adriaan?

@rik:
Inderdaad gewoon doen wat je wilt, er is nu ook wel genoeg over geschreven en door bakkeleien heeft geen zin.

Ik hoop de sette nog eens in het echt ergens te kunnen bekijken om mijn eigen oordeel te kunnen vellen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron