Baratza "Sette"

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor bobbee » vr 04 aug 2017, 23:40

@ bvds:
Nadat je koffie hebt gemalen zou je wat grindz kunnen malen met de sette. Dat is wit en zodoende kun je zien of er wat koffie meekomt. Dat zou dan de retentie moeten zijn...mijn CB1 met mini maalkamer en ook conische schijven heeft geen of in ieder geval nauwelijks retentie dus ik kan mij niet voorstellen dat de sette dat dan wel heeft. Dat moet gelijk aan niks zijn :)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor @3aan » za 05 aug 2017, 00:07

De stangetjes blijft wel wat koffiemaalsel hangen, dus helemaal 0 retentie heeft hij niet. Maar het is wel echt weinig en die 1,5gram geloof ik meteen als max.

Dat jij hem voor filter ook niet fijn vind, dat zat er wel in :P. De AP schijven en de Coars schijven zien er anders uit, maar voor filter proef ik weinig verschil tussen beiden. Beiden vrij prut, gewoon veel te veel fines.

Voor filter zat ik met de AP schijven in het begin op 17, net als jij, zoals het boekje aangeeft. Daarna op 23 en 28 geloof ik geprobeerd. Daarna de coars schijven, maar je ziet het al aan het maalsel, nog voordat je er probeert mee filterkoffie te zetten. Het is gewoon niet goed en dat is jammer gezien hun reclame voor All purpose.
Even een vraagje tussendoor, gebruik je bij beide malingen dezelfde koffie of een espressoboon en een mooie boon voor langzame koffie?

Wel een eerlijk antwoord svp?!

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor bvds » za 05 aug 2017, 08:57

@ Bobbee: Precies, had ik ook zo benoemd:
Enige manier om retentie echt te meten is single dosen met verschillende kleuren maalsel. Bijvoorbeeld koffie en Grindz. En dan kijken hoeveel van de eerste kleur je nog ziet bij een volgend shot.
Maar stel je hebt 0.5 g retentie. Dan zie je een paar witte korrels tussen 14.5 g zwart poeder. Ik ga ze niet tellen :D
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor bvds » za 05 aug 2017, 09:00

@3aan:
Even een vraagje tussendoor, gebruik je bij beide malingen dezelfde koffie of een espressoboon en een mooie boon voor langzame koffie?
Voor espresso espresso en voor filter filter branding!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor bvds » za 05 aug 2017, 09:10

Weet iemand overigens waarom de kleinere conische handmaler het zo goed doen voor zowel espresso als slow?

Malers als de Hausgrind, Kinu M47, Helor 01 en Bravo mini kun je wel all purpose noemen.

De Lido en Comandante eigenlijk ook, maar die doen het vooral goed voor filter omdat het espresso bereik te klein is.

Ook de Baratza Preciso die ik destijds had deed het goed op zowel espresso als filter. Ook klein conisch maalwerkje van Etzinger.

Waarom zou het met de Sette niet lukken?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor bobbee » za 05 aug 2017, 09:27

@ Bobbee: Precies, had ik ook zo benoemd:
Enige manier om retentie echt te meten is single dosen met verschillende kleuren maalsel. Bijvoorbeeld koffie en Grindz. En dan kijken hoeveel van de eerste kleur je nog ziet bij een volgend shot.
Maar stel je hebt 0.5 g retentie. Dan zie je een paar witte korrels tussen 14.5 g zwart poeder. Ik ga ze niet tellen :D
Dat had ik niet gezien Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor bobbee » za 05 aug 2017, 09:31

Weet iemand overigens waarom de kleinere conische handmaler het zo goed doen voor zowel espresso als slow?

Malers als de Hausgrind, Kinu M47, Helor 01 en Bravo mini kun je wel all purpose noemen.

De Lido en Comandante eigenlijk ook, maar die doen het vooral goed voor filter omdat het espresso bereik te klein is.

Ook de Baratza Preciso die ik destijds had deed het goed op zowel espresso als filter. Ook klein conisch maalwerkje van Etzinger.

Waarom zou het met de Sette niet lukken?
Mijn Mahlgut deed het super voor filterkoffie! Ik verwacht dat de M68 het ook zo goed doet voor filter, alleen de M47 kon het overnemen op smaak van de mahlgut in mijn testlab destijds. De lido, Commandante die ik heb gehad deden het heel goed maar kwamen niet in de buurt van de 68mm conisch. Enige wat ik kan bedenken is de uitlijning, grove maling door schijven die strak uitgelijnd zijn.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor Pti » za 05 aug 2017, 09:42

Het kan ook nog iets met de draaisnelheid te maken hebben, want dat is toch wel een van de grootste verschillen tussen hand- en elektrisch malen. Wat indirect ook weer voor warmte zorgt.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor bvds » za 05 aug 2017, 10:23

Moraal van het verhaal wat mij betreft:

De Sette is een uitstekende ESPRESSO maler en consistenter dan bijvoorbeeld de vario. Maar het is om welke reden dan ook GEEN geschikte maler voor FILTER (m.u.v. wellicht een aeropress). Ik kan me voorstellen dat Baratza uiteindelijk met een betere BG burr komt, maar dan zal het vast geen goede spresso maler meer zijn.

Dus zoek je een hele goede espresso maler met meer voordelen (snel, fluffy, nauwelijks retentie, goede timer) dan nadelen (kunsstof, berrouwbaarheid lange termijn) dan is de Sette een goede keuze. Zoek je een all purpose maler laat de Sette dan vooral staan.

Aangezien het voor mij een espresso maler is en die timer zo betrouwbaar is zie ik weinig voordeel voor de W versie. Er kan meer aan stuk en duurder. En ook de W versie heeft een paar tiende gram afwijking.

Is het voor mij een blijver? Nee. Ik ben dik tevreden met mijn Kinu malers. En voor die paar shots pee dag vind ik het ritueel van het met de hand malen wel zo leuk.

Dus nog even spelen en dat gaat hij weer weg...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor Pti » za 05 aug 2017, 11:14

Laat maar weten als je uitgespeeld bent, ik wil hem ook graag proberen ;)


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron