Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Erik82 » vr 31 mar 2017, 18:19

Je meet waarschijnlijk niet goed. Een grind on demand is ook niet geschikt om te singledosen dus als je dat wil heb je een verkeerd type maler gekocht en had je beter een maler met doser kunnen houden. Er kan sowieso geen 9gr achterblijven want die ruimte is er niet eens in de maler. Als je hem een keer open hebt zul je dat zien.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Bret
Berichten: 20
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 10:55

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Bret » vr 31 mar 2017, 19:41

[Je meet waarschijnlijk niet goed. Een grind on demand is ook niet geschikt om te singledosen dus als je dat wil heb je een verkeerd type maler gekocht en had je beter een maler met doser kunnen houden. Er kan sowieso geen 9gr achterblijven want die ruimte is er niet eens in de maler. Als je hem een keer open hebt zul je dat zien.]

Hallo Eric82,

Gebruik de Brewista om het bonengewicht en om het maalselgewicht te bepalen. Bij de Macap ging dat perfect maar niet bij de Eureka. Wat zou ik dan niet goed doen? En ja, ik heb de bovenste maalschijf verwijderd en zie wat jij zegt: geen ruimte voor 9 g.. En toch, waar is die 9 g. gebleven? De weegschaal doet het prima. Hoe meet jij dan de retentie?
Een doser is, vind ik, meer geschikt als je veel koffies moet klaarmaken, het is een extra station op de weg van boon naar maalsel in je portafilter. Dat betekent meer tijd en dat je meer moet schoonmaken. Ik maak na elke maling de molen schoon met een krachtige stofzuiger wat nu veel sneller gaat dan bij de Macap.
Jochen P jij hebt een bericht waarin jij schrijft:
Ik heb ergens een post geschreven in dit topic waar ik elke maling gewogen heb, staat enkele pagina's terug.
Bij welke datum is dat? En hoe heb jij dat dan gedaan?

Alvast bedankt voor het lezen en ben benieuwd naar de antwoorden.

Edwin45
Berichten: 27
Lid geworden op: za 09 mei 2015, 17:22

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Edwin45 » za 01 apr 2017, 06:58

Ik heb ook al diverse malers gehad van CompaK E8 F8, Mazzer mini 2x met Sj malers erin.

Heel simpel, single dosen met een GOD maler is kl...te.

Echter het gemak van GOD maler vind ik, is dat je simpel je eerste 1 a 3 gram weggooit en vervolgens gaat malen, idd geen geklepper en de chute/doser schoonmaken met een kwastje is verleden tijd.

Ik heb nu een paar dagen de Olympus E75 titanium.
Ik heb de 2 kops op 0,30 sec staan die pak ik altijd als 1e en gooi het maalsel weg, daarna de 1 kops die staat op 4,7 sec voor 18 gram.
En zetten maar.

Dit alles gaat zoveel sneller dan met een doser.
Retentie is iets waar ik me nog nooit druk om heb gemaakt.
Profitec 700 pro dual boiler.(8 Bar)
Olympus Eureka E75

Bret
Berichten: 20
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 10:55

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Bret » za 01 apr 2017, 10:18

Hallo Edwin 45,

Goeie tip, had het al wel eerder gelezen. Gebruik jij de hopper met genoeg bonen voor een aantal koffies?
Zelf wil ik alle bonen vermalen die ik er in stop voor één kop koffie, er moet niets overblijven. Na gebruik maak ik de molen schoon. Belangrijkste doel is zo vers mogelijke bonen, dus geen bonen die al een aantal uren in de hopper hebben gezeten.
Vanmorgen had ik 26,5 g. bonen er in gedaan en er kwam ruim 18,5 g. maalsel uit. De volgende zetting probeer ik 25,5 g. en dan maar hopen dat dat ook gaat lukken. Over de maling van deze molen ben ik zeer tevreden, het ziet er heel effen uit en zonder klonten. De smaak was vanmorgen super (Borana Blend van Van Pommeren). De uitloop van de nakedfilter was nog niet optimaal (start met 4 stralen die pas halverwege 1 straal in het midden worden) maar of dat aan de maler ligt weet ik niet. Gebruik de VPC-verdeler/tamper die me zeer goed bevallen.
Al met al ben ik heel blij met deze molen met als enige zorg de bij mij voorkomende retentie.

Edwin45
Berichten: 27
Lid geworden op: za 09 mei 2015, 17:22

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Edwin45 » za 01 apr 2017, 11:17

Je kunt natuurlijk single dosen met E75 maar dan moet je er idd wat meer bonen in doen en wat over blijft knikker je weg.
Retentie met deze malers hou je altijd hebben ze volgens mij allemaal.

Ik vind dat omslachtig Ik doe idd de hopper half vol en die is de volgende dag of de dag erop leeg.
Ik vind gebruikers gemak toch ook wel heel prettig (ben na ca 8 a9 maand wel klaar met dat geklepper aan de doser) :D

Ps
Afwegen doe ik uiteraard ook
Profitec 700 pro dual boiler.(8 Bar)

Olympus Eureka E75

Bret
Berichten: 20
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 10:55

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Bret » za 01 apr 2017, 11:27

Precies, dat geklepper, heb ik 10 jaar moeten aanhoren, en dan nog het schoonmaken elke keer om maar niet het achtergebleven maalsel van de vorige keer er bij te vegen. En ja, ik ben, misschien overdreven, gebrand op verse bonen en maalsel en doe het dus op mijn manier met meer werk. Vergeleken met de Macap is deze machine wel heel snel schoon te maken.

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Erik82 » za 01 apr 2017, 17:02

Een GOD met timer werkt alleen goed als je wat bonen in de hopper hebt (zeg 100gr minimaal). Gewoon op tijd bijvullen en dan is het goed. Als bonen 3 dagen in de hopper zitten gebeurd daar niks mee afgezien van dat je maalsel beter is dan met singledosen van een GOD.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: RE: Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

Berichtdoor Jochen_P » za 01 apr 2017, 17:31

Even een kleine test gedaan ivm de dosering van de Olympus:

De hopper gevuld met 250g bonen, de hals zat nog vol dus in totaal een 300g gok ik. Bij elke shot heb ik het maalsel gewogen met het volgende resultaat:

16.8
16.8
16.6
15,7
16.3
16.7
16.7
17.1
16.8
16.8
17.1
16.4

Dit was telkens op 3.5s met boontjes van 11-9, voor elke maling een purge van 0.5s

Toch best wel een afwijking waar te nemen. Komt deels ook door de snelheid van de molen en de slechts in decimalen in te stellen timer. Wel goed te zien dat volle of lege hopper eigenlijk geen verschuil maakt en dat was het doel ook van de test.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15135
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

Berichtdoor fransg » za 01 apr 2017, 17:54

Toch best wel een afwijking waar te nemen.
Ik vind dat erg meevallen. Als het uitstekende bonen zijn en je hebt een goeie espressomachine, dan komt er steeds verrukkelijke espresso van, ook met 1 gram variatie aan maalsel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Jochen_P » za 01 apr 2017, 17:59

Is ook zo, en ik maak me er ook niet druk om hoor. Ik citeerde het even omdat het hierboven gevraagd werd en omdat Erik weer over die volle/lege hopper begon.
_____________________________________________________________________________________________

Lelit PL41EM

Eureka Olympus Hi-speed


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron