Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Jochen_P » wo 15 jun 2016, 17:31

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe molen. Mijn huidige Wega doet het prima maar staat te koop omdat ik last heb van upgradekoorts. :lol:

Eigenlijk was mijn besluit een tijdje geleden al gemaakt: als de Wega verkocht is koop ik een Eureka Zenith 65E. Dat lijkt me een leuke molen. Je kan hem makkelijk schoonmaken en daarbij verandert de maalstand niet, maalstand is zeer makkelijk verstelbaar, 65mm, relatief klein met de kleine hopper en voor 595€ niet de hoofdprijs.

Review:
https://www.bellabarista.co.uk/pdf/Eure ... rMiniE.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;


Dan begin je natuurlijk verder te lezen en kom je de Eureka Olympus 75E tegen:

https://www.bellabarista.co.uk/pdf/EURE ... REVIEW.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Eigenlijk dezelfde molen maar met 75mm schijven, zwaardere motor, ... Maar het feit van de 75mm opent een deur, een deur naar de 75mm titanium coated Mythos schijven! Schijven die (volgens bovenstaande review) de molen naar een hoger niveau zouden tillen en een duidelijke verbetering zou zijn tov de Zenith.

Ik vraag me dan natuurlijk af wat je er van moet geloven... Zou een Olympus een verbetering in smaak geven met zijn standaard schijven? Zou 10mm echt verschil kunnen maken? Of is het de 10mm + zwaardere motor + betere (?) lagers? Ik herinner me een topic nog niet zo lang geleden van iemand die vroeg achter het smaakverschil tussen 64mm en 84mm. Er was uiteindelijk geen duidelijk verschil...

Is het verschil tussen de Zentih en Olympus eigenlijk niet gewoon de productiviteit?

Ze schelen toch 350€ van elkaar (met Mythos schijven), als het verschil in smaak er is heb ik geen probleem om meer uit te geven voor de Olympus maar blindweg dat geld opleggen door 1 review en voor peace of mind is toch wel wat zot...

Zijn er andere molens die de moeite zijn in het ... - 999€ prijsbereik? Iets van Compak dat de moeite is?
Ik weet dat hier mensen zitten met veel ervaring en die kunnen misschien een andere invalshoek toelichten. :)
Laatst gewijzigd door Jochen_P op do 08 sep 2016, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

Berichtdoor Erik82 » wo 15 jun 2016, 17:54

Tweedehands K30 Vario is het beste wat er in die prijsklasse en ver daarboven te krijgen is.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

Berichtdoor Jochen_P » wo 15 jun 2016, 18:09

Ben ik me van bewust, je moet ze alleen tegenkomen he...
_____________________________________________________________________________________________

Lelit PL41EM

Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

Berichtdoor Spironski » wo 15 jun 2016, 18:59

Ik zou dan toch ook eens naar een Compak K10 gaan kijken?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

Berichtdoor Jochen_P » wo 15 jun 2016, 19:17

K10 Fresh? Is een pak duurder he... Of welke bedoel je juist?
_____________________________________________________________________________________________

Lelit PL41EM

Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
PeterfH91
Berichten: 42
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 11:12

Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

Berichtdoor PeterfH91 » do 16 jun 2016, 14:20

Ik stuur je even een PM, afgelopen week kreeg ik een berichtje van een forumbezoeker die een jong gebruikte (naar zeggen ca. 850 handelingen) Mazzer Super Jolly aanbood voor €650.
Ik had al mijn Mini besteld dus wellicht is dat iets voor je!

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

Berichtdoor Erik82 » do 16 jun 2016, 14:23

Neem dan aan een SJ Electronic anders is de maler ontzettend duur.

Wat bedoeld werd met de K10 is de PB versie met doser. Geweldige maler.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
PeterfH91
Berichten: 42
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 11:12

Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

Berichtdoor PeterfH91 » do 16 jun 2016, 15:03

Neem dan aan een SJ Electronic anders is de maler ontzettend duur.
Sorry, inderdaad de Mazzer Super Jolly Electronic met grind on demand!

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

Berichtdoor Pti » do 16 jun 2016, 15:20

Super jolly is van loodzware bouwkwaliteit maar produceert niets bijzonders qua maalsel, zeker niet tegenover je 64mm wega.
Ik zou er zelf nooit een in mijn huis willen hebben, hij is zo lawaaiig dat je niet alleen je eigen huisgenoten, maar zelfs de buren er smorgens mee wakker krijgt. Hij geeft ook nog eens statisch maalsel dat vol zit met klontjes. Het is dan wel de standaard voor 64mm horeca kwaliteit maar het is niets speciaals. Doe mij maar dan maar een nieuwe ZEnith, of rek je budget iets naar de 75E en je bent voorlopig ook meteen genezen van upgraditus.

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

Berichtdoor Jochen_P » do 16 jun 2016, 15:50

Ik stuur je even een PM, afgelopen week kreeg ik een berichtje van een forumbezoeker die een jong gebruikte (naar zeggen ca. 850 handelingen) Mazzer Super Jolly aanbood voor €650.
Ik had al mijn Mini besteld dus wellicht is dat iets voor je!
Bedankt PeterfH91, ik had de Super Jolly al eens bekeken en had de indruk dat die ondertussen al wat voorbijgestreefd is. Lijkt me wel een oerdegelijke maler maar ik denk dat hij nu gewoon teert op zijn naam door succes in vroegere jaren. Althans die indruk heb ik.
Neem dan aan een SJ Electronic anders is de maler ontzettend duur.

Wat bedoeld werd met de K10 is de PB versie met doser. Geweldige maler.
Dat ziet er inderdaad en super maler uit, joekels van conische messen! :ugeek: Maar ik ben helaas op zoek naar een GOD en single dosen is geen optie voor mij ;)

Super jolly is van loodzware bouwkwaliteit maar produceert niets bijzonders qua maalsel, zeker niet tegenover je 64mm wega.
Ik zou er zelf nooit een in mijn huis willen hebben, hij is zo lawaaiig dat je niet alleen je eigen huisgenoten, maar zelfs de buren er smorgens mee wakker krijgt. Hij geeft ook nog eens statisch maalsel dat vol zit met klontjes. Het is dan wel de standaard voor 64mm horeca kwaliteit maar het is niets speciaals. Doe mij maar dan maar een nieuwe ZEnith, of rek je budget iets naar de 75E en je bent voorlopig ook meteen genezen van upgraditus.
Ja ik vrees inderdaad dat dat qua maalsel ongeveer hetzelfde zal zijn. De Wega is redelijk stil eigenlijk en produceert met de trechter een mooi luchtig maalsel! Seffens ga ik me nog bedenken :lol:
Maar de Zentih is ook 65mm en zal misschien ook geen grote upgrade zijn qua smaak maar wel qua gebruiksgemak denk ik. De vraag is: ga ik dan maar all-the-way en leg ik nog eens 400€ op voor de Olympus met Mythos schijven zodat ik de eerste tijd (dit leven?) niets nieuws hoef of ga ik voor de bang-for-buck Zenith met kans op symptomen van upgrade-itis na een aantal jaren.
_____________________________________________________________________________________________

Lelit PL41EM

Eureka Olympus Hi-speed


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten

cron